Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - test aparatu

20 sierpnia 2020
Maciej Latałło Komentarze: 20

4. Optyka

Rozdzielczość

Testy rozdzielczości przeprowadzamy na podstawie zdjęć tablicy ISO12233, które są robione dla różnych długości ogniskowych i różnych wartości przysłony. Następnie dokonujemy obliczeń zarówno dla centrum, jak i brzegu kadru. Wyniki prezentujemy w postaci wartości funkcji MTF50. Tradycyjnie pomiarom podlegały zarówno pliki JPEG, jak i surowe pliki RAW.


----- R E K L A M A -----

Zacznijmy od wyników otrzymanych dla plików RAW z centrum kadru.

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Na podstawie powyższego wykresu możemy stwierdzić, że im krótszej ogniskowej używamy, tym obiektyw lepiej się zachowuje (dla maksymalnych otworów względnych). Dla najszerszego kąta możemy uzyskać blisko 1700 LW/PH. Choć nie są to rekordowe wyniki, nie można zapominać, że mamy do czynienia z obiektywem zoom o dużej krotności. Względem poprzednika nie zauważamy istotnych zmian w osiągach, warto natomiast przypomnieć, że obiektyw w FZ1000 II można przymknąć o 1 EV mocniej. To jednak znaczne przekroczenie limitu dyfrakcyjnego, co wiąże się z pogorszeniem jakości zdjęć.

Nie widać, by pliki RAW były wyostrzane. Trudno doszukać się także dysproporcji w sile filtru antyaliasingowego.

Przejdźmy do zachowania obiektywu na brzegu kadru.

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Na brzegu kadru najlepiej wypadły ogniskowe odpowiadające 200 i 50 mm dla pełnej klatki. Największy spadek dotyczy szerokiego kąta i jest spowodowany dużą dystorsją, której przyjrzymy się w dalszej części tego rozdziału. Co ciekawe, ogniskowa 73 mm wypada lepiej na brzegu kadru niż w centrum. Generalnie widać oczywiście dysproporcję pomiędzy wynikami dla centrum i brzegu kadru, nie jest ona jednak tak wysoka jak np. w Sony RX10 II. Tym samym FZ1000 II wypada lepiej poza centrum.

Poniżej zamieszczamy wyniki pomiaru rozdzielczości przeprowadzonego na plikach JPEG z wyostrzaniem ustawionym na minimalną wartość.

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Osiągi zmierzone na JPEG-ach stoją na wyższym poziomie niż dla RAW-ów, co oznacza stosowanie wyostrzania. Nie ma ono jednak dużej intensywności. Tak samo jak w przypadku RAW-ów widzimy, że największy spadek dotyczy ogniskowej 9.1 mm, a dla 73 mm wyniki dla brzegu kadru są korzystniejsze na brzegu niż w centrum.

Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć tablicy testowej (w formacie JPEG) w skali 1:1 z okolic centrum kadru dla maksymalnej i minimalnej rozdzielczości.

18.5 mm f/4
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
73 mm f/11
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Aberracja chromatyczna

Przypomnijmy, że w naszej ocenie wartości aberracji wykraczające ponad 0.15% są uznawane za bardzo silne i widoczne na zdjęciach. Powyżej 0.8% uznajemy je za umiarkowane, a powyżej 0.04% za nieznaczące. Poniżej 0.04% możemy potraktować aberrację jako znikomą, czyli trudno dostrzegalną.

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Jeśli korzystamy z formatu JPEG, aberracja chromatyczna w testowanym aparacie nie powinna stanowić żadnego problemu. Jedynie dla maksymalnej ogniskowej oraz szerokiego kąta dla w pełni otwartej przysłony wyniki ocierają się o poziom niski.

Spójrzmy teraz, jak dokuczliwa jest ta wada w plikach surowych.

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Jak widać, poziom aberracji chromatycznej w plikach RAW jest znacznie wyższy, co oznacza, że za jej korektę odpowiadają algorytmy obróbki obrazu. Jedynie ogniskowe 73 mm i 36.5 mm wypadają korzystnie. Najgorzej sytuacja wygląda dla skrajnych nastaw obiektywu. Poziom średni przekracza także pozycja 18.2 mm. Choć takie zachowanie nie zasługuje na pochwały, to prawda jest taka, że konkurencyjne konstrukcje są także dotknięte podobnym problemem.

W tabelce poniżej prezentujemy w skali 1:1 wycinki zdjęć tablicy testowej przestawiające krawędzie czerni i bieli z najwyższym i najniższym poziomem aberracji chromatycznej według wyników otrzymanych dla surowych plików wywołanych programem dcraw.

9.1 mm f/2.8 200 mm f/5.6
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Dystorsja

Wyniki testów w tej kategorii podsumowuje poniższa tabelka.

9.1 mm 18.2 mm 36.5 mm 73 mm 146 mm
JPEG –0.22% –0.42% –0.01% 0.13% –0.16%
RAW –11.2% –2.37% −0.01% –0.03% –0.16%

Do pomiarów przeprowadzonych na plikach JPEG trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Wartości poniżej 1% wady będzie trudno dostrzec na zdjęciach z życia wziętych. Inaczej wygląda sytuacja dla plików RAW. Największy poziom dystorsji obserwujemy dla szerokiego kąta – aż 11.2% zniekształcenia beczkowatego. Tak duża wada wymaga „dopompowania” pikseli przy korekcie. Żeby zredukować owo zniekształcenie, musimy zwiększyć ogniskową do co najmniej 18.2 mm. Dla kolejnych nastaw dystorsja pozostanie niezauważalna.

JPEG RAW
9.1 mm
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
18.2 mm
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
36.5 mm
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
73 mm
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
146 mm
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Koma i astygmatyzm

A aparacie FZ1000 II koma będzie uciążliwa jedynie dla najszerszej ogniskowej. Dla nastawy 18.2 mm także da się ją zauważyć, natomiast dla pozostałych wartości jest ona korygowana całkiem dobrze.

Centrum Róg
9.1 mm, f/2.80
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
9.1 mm, f/4
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
18.2 mm, f/3.3
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
18.2 mm, f/5.6
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
36.5 mm, f/3.8
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
36.5 mm, f/5.6
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
73 mm, f/4
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
146 mm, f/4
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Maksymalny zmierzony astygmatyzm sięga wartości 17% – dla najdłuższej ogniskowej i otwartej przysłony. Generalnie jego poziom nie przekracza małych kilkunastu procent. Nie widać także, żeby rósł wraz ze wzrostem ogniskowej, co oznacza, że konstrukcja obiektywu jest dość solidna.

Winietowanie

Pomiary winietowania wykonaliśmy w pierwszej kolejności na plikach JPEG. Otrzymane przez nas wyniki prezentujemy w tabelce poniżej.

9.1mm 18.2mm 36.5mm 73mm 146mm
f/2.8 12.7%
(−0.39 EV)
f/3.3 2%
(−0.06 EV)
f/3.8 8.6%
(−0.26 EV)
f/4 13.4%
(−0.41 EV)
1.7%
(−0.04 EV)
8.2%
(−0.25 EV)
5.4%
(−0.16 EV)
5.3%
(−0.16 EV)
f/5.6 14.4%
(−0.45 EV)
1.2%
(−0.04 EV)
6.7%
(−0.2 EV)
5.4%
(−0.16 EV)
6.8%
(−0.2 EV)
f/8 12.3%
(−0.38 EV)
1.2%
(−0.03 EV)
2.3%
(−0.07 EV)
1.3%
(−0.04 EV)
3.9%
(−0.12 EV)
f/11 8.4%
(−0.26 EV)
1.2%
(−0.03 EV)
1.4%
(−0.04 EV)
1%
(−0.03 EV)
0.9%
(−0.03 EV)

Maksymalna strata na jasności to −0.45 EV, odnotowana dla przysłony f/5.6 i najszerszego kąta. Generalnie dla plików JPEG winieta nie będzie nam przeszkadzać.

Spójrzmy teraz na wyniki pomiarów, które wykonaliśmy na surowych plikach.

9.1mm 18.2mm 36.5mm 73mm 145.8mm
f/2.8 99.9%
(−12.7 EV)
f/3.3 3.3%
(−0.1 EV)
f/3.8 11.5%
(−0.35 EV)
f/4 98.6%
(−12.2 EV)
1.7%
(−0.05 EV)
11.6%
(−0.36 EV)
7%
(−0.21 EV)
6.8%
(−0.2 EV)
f/5.6 99.3%
(−13 EV)
1.8%
(−0.05 EV)
9.2%
(−0.28 EV)
7.1%
(−0.21 EV)
8.5%
(−0.26 EV)
f/8 99.2%
(−12.9 EV)
1.4%
(−0.04 EV)
3.6%
(−0.1 EV)
2%
(−0.06 EV)
5.3%
(−0.16 EV)
f/11 99.1%
(−12.7 EV)
1.5%
(−0.04 EV)
1.5%
(−0.04 EV)
1.2%
(−0.03 EV)
1.1%
(−0.03 EV)

Zaczernione rogi na szerokim kącie to efekt monstrualnej dystorsji, o czym już wspominaliśmy wcześniej. Pozytywna informacja jest taka, że pozostałe ogniskowe nie wykazują istotnego poziomu tej wady. Jedynie dla nastawy 36.5 mm możemy zauważyć niewielkie jej ślady.

Poniżej przedstawiamy przykłady winietowania dla różnych nastaw ogniskowej i wartości przysłony.

JPEG RAW
9.1 mm
f/2.8 f/2.8
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/4 f/4
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/5.6 f/5.6
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/8 f/8
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/11 f/11
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
18.1 mm
f/3.3 f/3.3
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/4 f/4
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/5.6 f/5.6
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/8 f/8
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/11 f/11
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
36.5 mm
f/3.8 f/3.8
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/4 f/4
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/5.6 f/5.6
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/8 f/8
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/11 f/11
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
73 mm
f/4 f/4
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/5.6 f/5.6
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/8 f/8
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/11 f/11
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
146 mm
f/4 f/4
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/5.6 f/5.6
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/8 f/8
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka
f/11 f/11
Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Odblaski

Korekta odblasków nie jest mocną stroną testowanego aparatu. 15 elementów w 11 grupach oznacza 22 granice powietrze-szkło, co stanowi potencjał do pojawienia się tej wady. I faktycznie, flary są widoczne w każdym przypadku, a ich intensywność pozostaje spora. W zasadzie jedynie dla szerokiego kąta i otwartej przysłony odblaski nie przeszkadzają znacząco. Dla maksymalnej ogniskowej możemy mieć ponadto do czynienia z wyraźnym spadkiem kontrastu na zdjęciu.

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka

Panasonic Lumix DC-FZ1000 II - Optyka