Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7R IV - test aparatu

5 października 2020
Maciej Latałło Komentarze: 131

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na wykresie nie zauważamy większych załamań, widać natomiast, że od ISO 1600 wartości szumu dla poszczególnych składowych zbliżają się do siebie, zamiast oddalać. Z pewnością zachodzi zatem jakaś redukcja zakłóceń, choć nie jest ona drastyczna.

Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7R IV przewidziano możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A7R IV, dla ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW

Rezultaty działania odszumiania możemy ocenić pozytywnie. Kolejne stopnie, oprócz szumu redukują co prawda detale, jednak ostateczny efekt jest naprawdę niezły. Najlepiej naszym zdaniem wypada ustawienie „niskie”, zapewniając korzystny kompromis między poziomem szumu i szczegółowością.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7R IV wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Fujifilm GFX 50R i Panasonika S1R. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

61-megapikselowy sensor generuje obraz o bardzo wysokiej rozdzielczości i rejestruje mnóstwo szczegółów. Przewaga nad konkurencją w tej kategorii jest zauważalna, choć generalnie w tej kategorii trudno przecież cokolwiek zarzucić zarówno GFX-owi, jak i Lumiksowi.

Do ISO 3200 poziom szumu utrzymuje się na rozsądnym poziomie. Przy kolejnej nastawie staje się on wyraźnie widoczny, naszym zdaniem bardziej niż u konkurentów. S1R i GFX 50R wypadają raczej porównywalnie na wyższych ISO, A7R IV wizualnie im ustępuje. W podobnym tonie możemy się wypowiadać o przewadze A7R III nad nowszym modelem.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 12800. Przy kolejnej wartości widzimy załamanie. Z pewnością zachodzi zatem redukcja sygnału.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW

A7R IV generuje najwyższy poziom szumu w naszym zestawieniu. Dla nastawy ISO 6400 jest on wyższy o ok. 1/3 EV niż w S1R i Z7 oraz ok. 1/2 EV od GFX 50R. Jak zatem widać, różnice pomiędzy wybranymi aparatami nie są duże.

Gdy zestawimy wyniki A7R IV z poprzednikiem (nieujęte na tym wykresie) widać, że nowa Alpha szumi mocniej o ok. 1/2 EV.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7R IV na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy dla nastaw ISO 50–12800 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla nastaw programowych ich charakterystyka zmienia się i pojawia się efekt grzebieniowy.

Do wyglądu darków nie można się specjalnie przyczepić. Niejednorodności w rozkładzie szumu w zasadzie nie widać, zauważamy natomiast lekkie ślady poziomego bandingu na wysokich nastawach ISO.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 513 5.7
100 513 5.7
200 513 10.8
400 513 16.3
800 513 21.9
1600 514 33.2
3200 516 54.5
6400 522 102.8
12800 525 187
25600 537 352
51200 674 618
102400 1332 1205

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R IV - Szumy i jakość obrazu w RAW