Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z5 - test aparatu

19 października 2020
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 61

5. Balans bieli

Nikon Z5 został wyposażony w następujące tryby balansu bieli (WB):

  • Auto – 3 presety (3500–8000 K):
    • Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
    • Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
    • Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
  • Auto dla światła naturalnego,
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe – 6 presetów (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
    • Lampy sodowe (2700 K),
    • Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
    • Białe jarzeniowe (3700 K),
    • Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
    • Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
    • Dzienne jarzeniowe (6500 K),
    • Lampy rtęciowe (7200 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Cień (8000 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).

Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.


----- R E K L A M A -----

Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie na dwóch osiach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. Na każdej osi możemy ustawić wartość od 0 do 6.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 6.4 109.1
Słoneczny dzień Auto (św. nat.) 6.26 108.8
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.97 106.9
Pochmurny dzień Auto 6.27 102.9
Pochmurny dzień Auto (św. nat.) 7.52 104.9
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.64 101.1
Cień Auto 11.4 114.6
Cień Auto (św. nat.) 11.2 116.1
Cień Cień 5.92 110.2
3000K Auto0 16.4 107.1
3000K Auto1 15.8 105.3
3000K Auto2 16.2 107.2
3000K Żarówki 7.61 91.45
3000K 3000K 7.56 91.19
5500K Auto 4.94 91.03
5500K 5500K 8.83 97.18

W większości sytuacji Nikon Z5 radzi sobie dobrze – średnia wartość błędu z pominięciem wyników dla trybów automatycznych przy świetle żarowym wynosi 7.19%. Gdy do obliczeń dodamy te ostatnie, średni błąd rośnie do 8.87%. Poza tradycyjnymi problemami z działaniem automatyki w świetle żarowym, w oczy rzucają się też spore błędy i duże przesycenie barw w cieniu.

Co ciekawe, w starciu ze światłem żarowym najlepiej wcale nie wypada, jak wskazywałby zdrowy rozsądek, tryb „Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0)” tylko środkowa nastawa, tryb „Zachowaj ogólny nastrój (Auto1)”. Różnice między nimi nie są jednak duże, co stawia pod znakiem zapytania sens implementowania aż trzech różnych nastaw automatycznego balansu bieli. Ewidentnie powinny one zostać oprogramowane bardziej starannie, tak by rzeczywiście dawać bardziej zróżnicowane i zgodne z nazwami rezultaty.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto (św. nat.)
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto (św. nat.)
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: cień
Balans bieli: Auto
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: cień
Balans bieli: Auto (św. nat.)
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: cień
Balans bieli: cień
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto0
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto1
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto2
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Nikon Z5 - Balans bieli Nikon Z5 - Balans bieli