Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma 70-200 mm f/2.8 EX APO DG HSM Macro - test obiektywu

23 października 2006

5. Aberracja chromatyczna

Ponieważ już w poprzednim rozdziale ubiegliśmy trochę to, co chcieliśmy powiedzieć w tym, nie będziemy owijać w bawełnę. Sigma 70-200 mm zdecydowanie nie zasługuje na literki APO. O ile jeszcze dla 70 mm możemy próbować nazwać aberrację średnią, to dla 135 mm jest ona naprawdę duża.

Sigma 70-200 mm f/2.8 EX APO DG HSM Macro - Aberracja chromatyczna


Bardzo interesujące jest zachowanie dla 200 mm, gdzie aberracja bardzo szybko rośnie wraz z przymykaniem przysłony. Dla f/2.8 można ją nawet określić mianem niewielka. Tam jednak, na brzegu kadru obraz cierpi na skutek innych wad pozaosiowych, więc jego jakość nie jest dobra. Gdy przymykamy przysłonę owe wady maleją, ale obraz się nie polepsza bo szybko narasta chromatyzm. I to jest wyjaśnienie kiepskich MTFów na brzegu kadru, szczególnie widocznych dla ogniskowej 200 mm.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

To bardzo ciekawy wynik, bo poprzedni model nie miał takiego problemu z aberracją chromatyczną. Widać jednak, że robienie na siłę zooma do wszystkiego, nie wychodzi nikomu na dobre. Trzeba było pozostać z większą odległością minimalnego ostrzenia i lepszą jakością obrazu, niż zmniejszać tą odległość, komplikować konstrukcję i wprowadzać znaczący chromatyzm. A jak on jest duży można przekonać się patrząc na poniższe wycinki tablicy testowej.

Sigma 70-200 mm f/2.8 EX APO DG HSM Macro - Aberracja chromatyczna


Tak więc, podsumowując, w tej kategorii Sigma przegrywa z Canonem 70-200 f/4L z kretesem...