Sony RX1R II w naszych rękach
1. Sony RX1R II w naszych rękach
![]() |
Firma Sony zdecydowała się na zastosowanie tego samego obiektywu co w poprzednich modelach -
35 milimetrowego Zeiss-a o maksymalnym otworze względnym f/2. Przyjemny dla oka wygląd nieostrości ma zapewnić 9-listkowa, kołowa przysłona. Sterowanie nią odbywa się za pośrednictwem pierścienia umieszczonego wokół obiektywu. Działa on z przyjemnym, wyczuwalnym oporem, a skok pracy umożliwia ustawianie wartości co 1/3 EV, aktywne w trybie A i M. Kolejne dwa kółka pozwalają ustawić zakres pracy fokusa (0.2-0.35 m lub 0.3-nieskończoność) oraz ostrość w trybie manualnym. Warto zwrócić uwagę, że pierwsze i ostatnie pokrętło to serwomechanizmy.
![]() |
Słabo zaznaczona rękojeść nie zapewnia zbyt wysokiego komfortu trzymania. Sytuację poprawia fakt, że zastosowana na uchwycie gumowa nakładka jest chropowata i charakteryzuje się świetną przyczepnością.
![]() |
![]() |
Tylna ścianka oprócz wyświetlacza LCD zawiera:
- dźwignię podnoszącą wizjer,
- przycisk odtwarzania,
- rolkę sterującą,
- przycisk blokady ekspozycji,
- przycisk Fn,
- przycisk filmowania umieszczony na krawędzi,
- czterokierunkowy programowalny wybierak z obrotowym pierścieniem,
- przycisk aktywujący menu,
- przycisk kasowania zdjęć (C2).
![]() |
- AF-S - autofocus pojedynczy,
- AF-C - autofocus ciągły,
- DMF - autofocus z możliwością ręcznej korekcji,
- MF - manualne ustawianie ostrości.
![]() |
Na dolnej ściance znajdziemy pokrywę komory baterii i karty pamięci, głośnik oraz umieszczone w osi obiektywu gniazdo statywowe – jego ułożenie powoduje, że w większości wypadków nie uda się nam wyjąć karty pamięci bez demontażu płytki statywowej.
Akumulator NP-BX1 możemy ładować bezpośrednio w aparacie, bądź wykorzystując do tego niewielką ładowarkę BC-DCX. W obu przypadkach wystarczy podłączyć kabel micro USB (np. ładowarkę od smartfona).
Obok komory baterii jest też miejsce na zainstalowanie karty pamięci standardu Secure Digital (SD, SDHC i SDXC) oraz Memory Stick (Duo, PRO Duo, PRO Duo HS oraz PRO-HG Duo). Obok gniazda producent umieścił dodatkową diodę sygnalizującą dostęp do karty.
Na lewej ściance, pod zabezpieczającą klapką, znajduje się złącze HDMI, gniazdo zewnętrznego mikrofonu oraz złącze USB.
![]() |
![]() |
System ustawiania ostrości zapożyczono z A7R II. Do dyspozycji mamy zatem hybrydowy autofocus oparty na czujnikach: detekcji kontrastu (25 pól) oraz fazy (399 punktów pokrywających 45% powierzchni kadru). W menu funkcyjnym znajdziemy opcje dotyczące wyboru punktu AF. Wybierać możemy spośród następujących opcji:
- Szeroki – aparat sam wybiera, gdzie ustawi ostrość,
- Strefa – po ręcznym wyborze jednej z 9 stref, aparat automatycznie ustawia ostrość w obrębie wybranej strefy,
- Środek – użycie tylko centralnego punktu AF,
- Elastyczny punktowy (S, M, L) – możliwość ręcznego wyboru punktu spośród wszystkich dostępnych oraz rozmiaru pola AF (S, M, L),
- Rozległy elastyczny punktowy – jeśli AF nie jest w stanie ustawić ostrości w wybranym punkcie, używa sąsiednich pól,
- AF z podążaniem – śledzenie w trybie ciągłym AF. Działa w opcjach pola: szeroki, strefa, środek, elastyczny punktowy (S, M, L) oraz rozległy elastyczny punktowy; detekcja obiektu znajdującego się w polu ostrości i podążanie za nim.
W trybie MF do ręcznego ustawiania ostrości wykorzystujemy ostatni (zewnętrzny) pierścień na obiektywie. Jego poruszenie powodować może automatyczne powiększenie obrazu na wyświetlaczu (5- lub 12.5-krotnie – za zmianę powiększenia odpowiada klawisz OK). Funkcję tę oczywiście można wyłączyć odpowiednią opcją w menu. W przypadku ręcznego ustawiania ostrości, na przykład w trakcie filmowania, warto korzystać z funkcji focus-peaking. Dzięki niej na zdjęciu zaznaczany jest obszar o największym kontraście, czyli tam gdzie ostrość jest najlepsza. Funkcja ma trzy stopnie czułości i pozwala wybrać kolor zaznaczenia spośród czerwonego, żółtego i białego. Warto również wspomnieć, że działa ona zarówno w widoku pełnoekranowym, jak i podczas powiększenia.
Sony RX1R II umożliwia wykrywanie twarzy i uśmiechu (z automatycznym wyzwalaniem migawki) oraz funkcję śledzenia obiektu. Czułość detekcji uśmiechu jest regulowana w 3 krokach. Wykryte twarze mogą być automatycznie rejestrowane w pamięci aparatu, dzięki czemu będą miały priorytet przy wyborze ostrości i ustawianiu ekspozycji.
Do szybkości działania autofokusa nie mamy większych zastrzeżeń. Przy dobrym oświetleniu ustawianie ostrości przebiega szybko i celnie. W ciemnych pomieszczeniach czas ogniskowania może się jednak zauważalnie wydłużyć. Zdarzają się również pomyłki, choć niezbyt często.
![]() |
Ekran umieszczono na odchylanym przegubie, co zwiększa jego funkcjonalność. Zyskujemy możliwość odchylenia go o 109 stopni w górę lub 41 stopni w dół.
Podczas fotografowania przycisk DISP służy do przełączania zakresu informacji dostępnych na wyświetlaczu. Dostępnych jest 6 wariantów:
- wyświetlanie graficzne – obraz z parametrami ekspozycji oraz informacjami m.in. nt. rozdzielczości, jakości obrazu oraz proporcji boków rejestrowanych zdjęć, wskaźnik baterii oraz graficzną skalę migawki i przysłony,
- wyświetlanie wszystkich informacji – obraz z parametrami ekspozycji oraz szereg ikon zajmujących prawą i lewą krawędź monitora, odnoszących się do opcji dostępnych w menu funkcyjnym Fn, ale w domyślnym układzie,
- brak informacji – czysty obraz z parametrami ekspozycji,
- histogram – obraz, histogram oraz parametry ekspozycji,
- poziom – obraz, cyfrowa poziomica oraz parametry ekspozycji,
- wizjer – brak podglądu fotografowanego obrazu; widoczne ikony odnoszące się do wybranych opcji zawartych w menu funkcyjnym (w domyślnym układzie), ułożone w formie tabelki, oprócz tego wyświetlane są parametry oraz drabinka ekspozycji, a także cyfrowa poziomica i histogram luminancji.

Do dyspozycji mamy również możliwość osobnego włączenia pomocniczej siatki kadrowania (3 rodzaje). Możemy także skorzystać z funkcji Zebry, która powoduje zaznaczanie obszarów o ustalonym poziomie jasności. Dostępne ustawienia pozwalają wybrać poziom jasności od 70% do ponad 100% z krokiem 5 punktów procentowych.
W trybie odtwarzania zdjęć wyświetlimy dodatkowe informacje na 3 sposoby. Poza widokiem samej fotografii do dyspozycji mamy również wersję z podstawowymi informacjami oraz tryb z miniaturką połączoną ze skróconymi danymi EXIF i histogramami RGBY.

Możemy także uruchomić pokaz slajdów. Aparat oferuje także przełączenie w tryb miniaturek – do wyboru mamy widok 3×3 lub 5×5 (konfigurowalny w menu ustawień aparatu). W tym trybie możemy zdecydować, czy chcemy oglądać zdjęcia JPEG, katalog z filmami MP4, AVCHD czy XAVCHD.
![]() |
Wygląd menu głównego w RX1R II jest typowe dla systemu Sony Alpha i zaawansowanych kompaktów tej firmy. Podzielono je na sześć grup:
- ustawień fotografowania,
- ustawień niestandardowych,
- sieci bezprzewodowej,
- aplikacji,
- odtwarzania,
- ustawień.

Menu podręczne Fn także zachowało formę znaną z ostatnio zaprezentowanych Alph. Do dyspozycji mamy 12 pozycji (dwa rzędy po 6 ikon), a kazdy slot możemy zaprogramować wg własnych preferencji.

Tryb filmowania oferuje podobną funkcjonalność jak u poprzednika. Nagrywanie możemy rozpocząć w dowolnym momencie, wciskając odpowiedni przycisk z czerwoną kropką. Większą kontrolę w zakresie filmowania mamy jednak w oddzielnym trybie wideo, znajdującym się na kole nastaw. Po jego wybraniu dostępne jest nagrywanie filmów we wszystkich trybach ręcznych (P, A, S oraz M) przy jednoczesnym zachowaniu możliwości ich konfiguracji. Co więcej – producent pozwala na zmianę parametrów ekspozycji (przysłony, migawki, kompensacji) również w czasie filmowania.
Poprzednik pozwalał za rejestrację z wykorzystaniem formatu AVCHD i MP4, w nowym modelu dołączył do nich jeszcze format XAVCS (50 Mb/s: 25, 50 lub 100p). Do dyspozycji mamy również focus-peaking, zebrę, funkcję "Efekt wizualny", zoom cyfrowy, redukcję szumu wiatru oraz elektroniczną stabilizację obrazu.
Ustawianie ostrości może odbywać się manualnie lub automatycznie (AF-C). Autofocus nie jest może bardzo szybki, ale działa skutecznie. Nie zauważyliśmy by aparat niepotrzebnie doostrzał obraz podczas filmowania statycznej sceny.
Podczas normalnej pracy - zmiany parametrów czy ustawień różnych funkcji - aparat nie wykazuje spowolnień w działaniu. Ponarzekać możemy jednak na czas włączenia, wynoszący ok. 2-3 sekund oraz opóźnienie przy powiększaniu zdjęcia do widoku 100%. Rozpatrując aspekty użytkowania, warto wspomnieć o możliwościach personalizacji ustawień aparatu. Możemy zaprogramować funkcje przycisków C1, C2, AEL, guzików kierunkowych i kółka wybieraka, a lista dostępnych opcji ma naprawdę pokaźne rozmiary. Warto także przypomnieć o menu funkcyjnym, którego zawartość możemy określić sami, wykorzystując do tego 12 slotów. Sony RX1R II oferuje dwa tryby zdjęć seryjnych: z priorytetem szybkości (Hi: 5 kl/s) oraz standardowy (Lo: 2.5 kl/s). W każdym z nich fotografie rejestrowane są w pełnej rozdzielczości. W trybie ciągłym autofokusa (AF-C) parametry ekspozycji dobierane są do każdego zdjęcia, a w trybie pojedynczym (AF-S) tylko raz – dla pierwszej klatki.
![]() |
Zapraszamy także do obejrzenia galerii zdjęć przykładowych wykonanych opisywanym aparatem.