Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Hasselblad X2D 100C - test aparatu

16 grudnia 2022
Maciej Latałło Komentarze: 100

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału pokazujemy tradycyjnie wykres prezentujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Kształt krzywej oraz zbliżone wartości dla poszczególnych kanałów pokazują nam, że pliki są z całą pewnością odszumiane. Producent sobie nie żałował i nie zadbał o wykładniczy charakter przebiegu.

Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW

Jak już pisaliśmy w poprzednim rozdziale, X2D 100C nie pozwala na jakąkolwiek kontrolę procesu odszumiania.


----- R E K L A M A -----

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X2D 100C wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Fujifilm GFX 100 oraz Sony A7R IV. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Pod względem szczegółowości X2D 100C oraz GFX 100 idą zwyczajnie „łeb w łeb”. Nie stanowi to zaskoczenia, bowiem jest bardzo prawdopodobne, że w obu aparatach siedzą te same sensory. W każdym razie, oba 102-megapikselowe modele generują bardzo wysoki stopień odwzorowania detali.

Jeśli chodzi o zaszumienie, to dla wyższych nastaw GFX 100 ma lekką przewagę nad X2D 100C. Naszym zdaniem lepiej nie przekraczać ISO 6400, bowiem dla kolejnej nastawy szum dość wyraźnie psuje jakość zdjęć.

Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.

Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum rośnie równomiernie wraz ze wzrostem wartości ISO i nie dostrzegamy niepokojących załamań.

Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a kilkoma pełnoklatkowymi bezlusterkowcami. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.

Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 6400 X2D 100C i A7R IV wypadają bardzo podobnie. Dla tej nastawy GFX 100 ma przewagę nad Hasselbladem, wynoszącą ok. 1/2 EV.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją (w tym wypadku skorzystaliśmy z predefiniowanego czasu wynoszącego dokładnie 203 sekundy) bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W X2D 100C mamy do czynienia z biasem na poziomie przekraczającym 4000. W związku z tym w poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 3000–5000. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 500 000 zliczeń.

64 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW


Producent zdecydował się na bardzo wysoki bias, na poziomie przekraczającym 4000, co ma lepiej odseparować sygnał od szumu. W niemal całym zakresie czułości histogramy swoim kształtem przypominają rozkład Poissona, choć dla dwóch ostatnich czułości rozkłady są bardzo szerokie.

Wygląd darków możemy pochwalić, bowiem nie dostrzegamy ani oznak bandingu, ani nierównomierności naświetlania matrycy.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
64 4264 20.7
100 4267 26.8
200 4265 39.1
400 4266 61.8
800 4271 89.8
1600 4273 143
3200 4280 262
6400 4293 513
12800 4593 994
25600 8608 1853


Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Widać, że są mocno odszumiane bowiem zakłócenia są praktycznie niewidoczne.

64 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW Hasselblad X2D 100C - Szumy i jakość obrazu w RAW