Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN - test obiektywu

20 stycznia 2020

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

O ile sytuacja, którą widzimy w środku zakresu ogniskowych, wygląda bardzo dobrze, jesteśmy bardzo zdziwieni tym, co zastaliśmy na 70 mm. Obiektyw ma w sumie aż osiem elementów niskodyspersyjnych, a i tak nie poradził sobie z podłużną aberracją chromatyczną, którą na maksymalnej ogniskowej zobaczymy bez specjalnych problemów. To sytuacja zauważalnie gorsza niż u lustrzankowej wersji Sigmy i u Tamrona 28–75 mm.

Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Czy podobne problemy zobaczymy w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej? Przebieg tej wady w zależności od ogniskowej i przysłony prezentują dwa poniższe wykresy – pierwszy dla brzegu matrycy APS-C, a drugi dla brzegu pełnej klatki.

Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Trudno tutaj mówić o jakichkolwiek wpadkach, bo wyniki nigdzie nie przekraczają poziomu 0.09%, od którego mówimy o wartościach średnich. Tak więc w całym zakresie przysłon i ogniskowych uzyskane rezultaty są na poziomie uznawanym przez nas za mały. To wyniki odrobinę lepsze niż u Tamrona 28–75 mm, który miejscami docierał do 0.11% i zauważalnie lepsze niż u Sigmy A 24–70 mm f/2.8 DG OS HSM, która potrafiła notować rezultaty nawet w okolicach dużego poziomu 0.15%.

A7R II, RAW, 45 mm, f/16.0 A7R II, RAW, 70 mm, f/16.0
Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale pokazują lekki efekt „pływania” ogniska, ale tylko dla ogniskowej 70 mm. Tam głębia ostrości po przejściu od f/2.8 do f/4.0 przesunęła się lekko w kierunku większych odległości. Rzut okiem na krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem pokazuje, że różnią się one zauważalnie natężeniem zewnętrznej obwódki. Oba efekty sugerują, że, przynajmniej na najdłuższych ogniskowych aberracja sferyczna nie została skorygowana do końca.

Dla odmiany na ogniskowej 45–50 mm różnice w wyglądzie krążków są zauważalnie mniejsze, a efekt „pływania” ogniska praktycznie niedostrzegalny. Tutaj więc problemów z korygowaniem aberracji sferycznej praktycznie nie ma.

A7R II, 50 mm, f/2.8, przed A7R II, 50 mm, f/2.8, za
Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna
A7R II, 70 mm, f/2.8, przed A7R II, 70 mm, f/2.8, za
Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna