Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M 1:2 - test obiektywu

26 marca 2020

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie Tamrona wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R II, APS-C, f/2.8 A7R II, APS-C, f/4.0
Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M 1:2 - Winietowanie Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M 1:2 - Winietowanie


Wadę tę daje się bez specjalnych problemów dojrzeć na maksymalnym otworze względnym, gdzie sięga ona 32% (−1.12 EV). To sporo, bo przecież mówimy o mniejszym detektorze APS-C. Daje się ona we znaki także na przysłonie f/4.0, gdzie wynosi 21% (−0.70 EV) i robi się prawie niezauważalna na f/5.6, gdzie odnotowaliśmy wynik 14% (−0.45 EV).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Zobaczmy teraz, jak wygląda sytuacja, gdy użyjemy pełnej klatki. Odpowiednie miniaturki możemy znaleźć poniżej.

A7R II, FF, f/2.8 A7R II, FF, f/4.0
Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M 1:2 - Winietowanie Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M 1:2 - Winietowanie
A7R II, FF, f/5.6 A7R II, FF, f/8.0
Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M 1:2 - Winietowanie Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M 1:2 - Winietowanie


W tym przypadku wyniki są złe. Na f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wynosi aż 63% (−2.89 EV). Co więcej, przymykanie przysłony pomaga w walce z tą wadą, ale w stopniu mało satysfakcjonującym. Na f/4.0 sięga ona wciąż bardzo wysokiego poziomu 53% (−2.20 EV), na f/5.6 zmniejsza się do 47% (−1.87 EV), a na f/8.0 do 41% (−1.53 EV). Lekki spadek widzimy jeszcze na przysłonach f/11.0 i f/16.0, gdzie odnotowaliśmy wyniki odpowiednio 36% (−1.28 EV) i 35% (−1.25 EV).

Sony A7R II, JPEG, f/2.8
Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M 1:2 - Winietowanie

Poniżej pokazujemy uśredniony w koncentrycznych kręgach przebieg spadku jasności wraz z oddalaniem się od centrum kadru. Wartość liczbowa podana w procentach na każdym rysunku mówi nam, jaką powierzchnię ma obszar ograniczony od góry i z prawej strony wartością 100%, a z dołu prezentowaną krzywą. Mówi nam ona tym samym, ile całościowo światła jest traconego przez efekt winietowania. Proszę nie mylić tych procentów z procentami podawanymi na początku niniejszego rozdziału, bo nie są one ze sobą bezpośrednio powiązane.

Tamron 20 mm f/2.8 Di III OSD M 1:2 - Winietowanie

f/2.8 f/4 f/5.6 f/8