Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical - test obiektywu

4 maja 2020

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R II, APS-C, f/1.2 A7R II, APS-C, f/1.4
Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical - Winietowanie Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical - Winietowanie


Małe rozmiary obiektywu i jego dobra jasność powodują, że nawet na mniejszej matrycy APS-C winietowanie trochę da nam się we znaki. Na f/1.2 spadek jasności w rogach kadru wynosi 32% (−1.10 EV), a na f/1.4 zmniejsza się on do 24% (−0.79 EV). Problemy kończą się na f/2.0, gdzie winietowanie spada do niezauważalnego poziomu 9% (−0.27 EV).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową problemów jest jednak znacznie więcej i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach.

A7R II, FF, f/1.2 A7R II, FF, f/1.4
Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical - Winietowanie Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical - Winietowanie
A7R II, FF, f/2.0 A7R II, FF, f/2.8
Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical - Winietowanie Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical - Winietowanie


Straty światła w rogach kadru są tutaj ogromne, bo na f/1.2 wynoszą 71% (−3.62 EV), a na f/1.4 aż 67% (−3.22 EV). To naprawdę bardzo słabe wyniki. Co więcej, na f/2.0 winietowanie wciąż jest bardzo wyraźne i wynosi 48% (−1.92 EV). Sporo zastrzeżeń mamy też do zachowania na f/2.8, gdzie spadek jasności w rogach kadru sięga 37% (−1.33 EV). Niestety dalsze przymykanie przysłony słabo wpływa na omawianą wadę, bo na f/4.0 sięga ona 31% (−1.06 EV), a na f/5.6 wynosi 26% (−0.87 EV). Zastosowanie przysłon f/8.0 i f/11.0 nie zmienia uzyskiwanych wyników.

Sony A7R II, JPEG, f/1.2
Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical - Winietowanie

Poniżej pokazujemy uśredniony w koncentrycznych kręgach przebieg spadku jasności wraz z oddalaniem się od centrum kadru. Wartość liczbowa podana w procentach na każdym rysunku mówi nam, jaką powierzchnię ma obszar ograniczony od góry i z prawej strony wartością 100%, a z dołu prezentowaną krzywą. Mówi nam ona tym samym, ile całościowo światła jest traconego przez efekt winietowania. Proszę nie mylić tych procentów z procentami podawanymi na początku niniejszego rozdziału, bo nie są one ze sobą bezpośrednio powiązane.

Voigtlander Nokton 50 mm f/1.2 Aspherical - Winietowanie

f/1.2 f/1.4 f/2 f/2.8