Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 20 mm f/1.8 S - test obiektywu

16 lipca 2020

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W konstrukcji optycznej Nikkora Z 20 mm f/1.8 S znajdziemy aż trzy soczewki wykonane ze szkła niskodyspersyjnego. Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że są one tam nie od parady i podłużna aberracja chromatyczna jest trzymana na wodzy.

Nikon Nikkor Z 20 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W podobnym tonie możemy wypowiadać się o korygowaniu poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej przebieg dla obu typów detektorów jest zaprezentowany poniżej.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nikon Nikkor Z 20 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wyniki są imponujące, tym bardziej jeśli weźmiemy pod uwagę parametry obiektywu. Mamy przecież do czynienia z jasnym obiektywem ultraszerokokątnym, a aberracja, praktycznie niezależnie od przysłony, trzyma się tutaj granicy poziomu znikomego i małego. To wyniki trochę lepsze od tak chwalonego przez nas lustrzankowego Nikkora AF-S 20 mm f/1.8G ED.

Nikon Z7, RAW, f/1.8 Nikon Z7, RAW, f/11.0
Nikon Nikkor Z 20 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 20 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Gdy spojrzymy na pierwsze zdjęcie z niniejszego rozdziału, trudno będzie nam dojrzeć jakikolwiek ślad „pływania” ogniska. Próbę dojrzenia wpływu aberracji sferycznej możemy jednak podjąć spoglądając na rozogniskowane krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem. Tutaj pewne nieznaczne różnice daje się zauważyć. Brak przesunięć głębi ostrości i owe tylko niewielkie różnice w wyglądzie krążków sugerują jednak, że testowany obiektyw nie ma poważnych problemów z aberracją sferyczną.

Nikon Z7, f/1.8, przed Nikon Z7, f/1.8, za
Nikon Nikkor Z 20 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 20 mm f/1.8 S - Aberracja chromatyczna i sferyczna