Sony A1 II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (standardowy, nastrój, biały),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Przy ustawieniu ręcznym, możemy wybrać wielkość pola pomiarowego: duże, średnie, małe.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.91 | 115.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.43 | 117 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.83 | 112 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.82 | 112.2 |
3000K | Auto (standardowy) | 22.6 | 140.8 |
3000K | Auto (nastrój) | 22.8 | 140.6 |
3000K | Auto (biały) | 22.8 | 140.6 |
3000K | Żarówki | 11.3 | 109.5 |
3000K | 3000K | 5.06 | 105 |
5400K | Auto | 5.81 | 104.9 |
5400K | 5400K | 6.47 | 105 |
Wyniki, jakie zanotowaliśmy dla A1 II w świetle dziennym stoją w gruncie rzeczy na dość przeciętnym poziomie. W żadnym przypadku błąd dC nie był mniejszy od 5, co wówczas uznajemy za bardzo dobre odwzorowanie kolorów. Generalnie, najlepszy rezultat wystąpił dla światła żarowego i manualnej nastawy balansu bieli na wartość 3000K. Automatyka w tych warunkach dała z kolei bardzo ciepłe zabarwienie i to niezależnie od użytej opcji dodatkowej ("nastrój", "biały"). Znacznie lepiej poradziła sobie w świetle lamp LED (5400K).
W każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem, a najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła ponad 18%, a zatem dość dużo.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.