Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A1 II - test aparatu

6 maja 2025
Maciej Latałło Komentarze: 48

6. Jakość obrazu JPEG

Sony A1 II umożliwia zapis zdjęć w formacie JPEG w jakości X.FINE (bardzo wysoka), FINE (wysoka) lub STANDARD. Zdjęcia możemy wykonywać z proporcjami obrazu: 3:2, 4:3, 1:1 oraz 16:9. W trybie pełnoklatkowym, dla formatu 3:2, do wyboru mamy następujące wartości rozdzielczości:
  • L – 8640×5760 pix (50 M),
  • M – 5616×3744 pix (21 M),
  • S – 4320×2880 pix (12.4 M).

Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, świateł, cieni, wygaszania, nasycenia i wyostrzenia (siła, zakres ostrości, przejrzystość). W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy np. w menu Fn pod pozycją „Twórczy wygląd”. Można za jej pomocą wybrać jeden z dziesięciu zdefiniowanych trybów obrazu (Standard, Portret, Neutralny itd.) W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w dość szerokim zakresie. Ponadto do wyboru jest 6 pozycji, pod które można przypisać wybrane ustawienie (spośród wymienionych przed chwilą), które można niezależnie modyfikować.

W przeciwieństwie do starszych aparatów Sony Alpha, w A1 II nie znajdziemy funkcji filtrów wizualnych.


----- R E K L A M A -----

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona R5 Mark II i Nikona Z8. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Sony A1 II - Jakość obrazu JPEG

Każdy z trzech aparatów z powyższego zestawienia zapewnia świetne odwzorowanie detali na niskich wartościach ISO. Choć Sony ma lekką przewagę w rozdzielczości sensora, nie widać by miała ona istotny wpływ na odbiór zdjęć. Jeśli chodzi o zachowanie na wysokich czułościach, bezlusterkowce Canona, Nikona i Sony wypadają podobnie do nastawy ISO 3200. Dla kolejnej, w przypadku A1 II jakość obrazu pogarsza się nieco mocniej niż u rywali i naszym zdaniem lepiej tej nastawy nie przekraczać. Widać tu pewną przewagę EOS-a R5 Mark II nad A1 II, która powiększa się dla ISO 12800.

Wyostrzanie

Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym, zerowym poziomem wyostrzania, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych przy ustawieniu 5 oraz maksymalnie wyostrzone na 9.

Sony A1 II, ISO 100
wyostrzenie 0
Sony A1 II - Jakość obrazu JPEG Sony A1 II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 5
Sony A1 II - Jakość obrazu JPEG Sony A1 II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Sony A1 II - Jakość obrazu JPEG Sony A1 II - Jakość obrazu JPEG

Przy środkowym stopniu wyostrzania („5”) obraz wydaje się już nieco zbyt mocno uwydatniony, dlatego naszym zdaniem lepiej korzystać z ustawień pomiędzy 0 a 5. Z pewnością warto omijać maksymalną nastawę.

Format HEIF

Podobnie jak np. poprzednik, także A1 II wspiera format HEIF (High Efficiency Image Format). Po jego wybraniu, zastępuje on JPEG-i, nadal można natomiast zapisywać RAW-y. HIF'y mają 10-bitową głębię kolorów (a zatem lepsze przejścia tonalne niż dla JPEG-ów), a aparat pozwala rejestrować je w dwóch opcjach próbkowania: 4:2:0 lub 4:2:2. Oprócz tego możemy wybrać jakość: bardzo wysoką, wysoką, standard oraz mały rozmiar. W najwyższej jakości, objętość HIF-ów jest ok. dwukrotnie mniejsza niż JPEG-ów (X.FINE).

Dodatkowo, po wybraniu formatu HEIF, możemy dodatkowo włączyć zdjęcia HLG, a więc takie o poszerzonej rozpiętości tonalnej. Należy jednak pamiętać, że da nam to wymierne korzyści wyłącznie wtedy, gdy korzystamy z kompatybilnego ekranu (monitora, telewizora) HDR.

Optymalizator D-Range

Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A1 II funkcję D-Range Optimizer. Bazuje ona na modyfikacji krzywej tonalnej i oferuje 5 stopni intensywności oraz ustawienie automatyczne.

Zdjęcia przykładowe z zastosowaniem funkcji DRO można zobaczyć w np. w teście A7CR.

Ostatnie Alfy, co dotyczy także A1 II, zostały pozbawione stosowanej niegdyś funkcji zdjęć HDR. Ich rolę przejął format HLG.

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!