Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - test obiektywu

9 stycznia 2023

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Duża liczba elementów specjalnych zastosowanych w konstrukcji optycznej Sony 24–105 mm dobrze wykonuje swoją pracę, przez co obiektyw nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną i to niezależnie od użytej ogniskowej. Dobrze pokazują to poniższe zdjęcia.

Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Trochę inna sytuacja panuje w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej, która w obiektywach o sporej krotności zooma i dających jednocześnie szeroki kąt widzenia, jest zawsze trudna do skorygowania. Poniższe wykresy pokazują przebieg tej wady, odpowiednio dla brzegu matrycy APS-C oraz brzegu pełnej klatki.
----- R E K L A M A -----

Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna


To, co może wzbudzać lekki niepokój, to zachowanie na ogniskowej 24 mm. Obserwujemy tam wartości średnie, które momentami podchodzą pod duże, przez co aberrację na zdjęciach daje się zauważyć. Na przeciwległym biegunie znajduje się ogniskowa 70 mm, gdzie, niezależnie od przysłony, aberracja jest po prostu bardzo mała. W przypadku ogniskowej 40 mm też nie ma najmniejszych powodów do niepokoju, bo odnotowane rezultaty trzymają się granicy poziomu małego i bardzo małego. Troszkę wyższe wyniki widać na ogniskowej 105 mm, ale wciąż można uznać je za małe.

A7R III, RAW, 24 mm, f/4.0 A7R III, RAW, 70 mm, f/11.0
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze ujęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale oraz zdjęcia rozogniskowanych krążków światła pokazują, że aberracja sferyczna nie jest problemem, którym powinniśmy zaprzątać sobie głowę. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem, niezależnie od użytej ogniskowej, nie pokazują istotnych różnic. Także dojrzenie efektu „pływania” ogniska jest naprawdę trudne. Wniosek jest więc jeden – konstruktorzy optyki Sony 24–105G zadbali należycie o korygowanie aberracji sferycznej.

A7R III, 70 mm, f/4.0, przed A7R III, 70 mm, f/4.0, za
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna
A7R III, 105 mm, f/4.0, przed A7R III, 105 mm, f/4.0, za
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Aberracja chromatyczna i sferyczna