Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-410 - test aparatu

3 grudnia 2007

4. Balans bieli

Użytkownicy Olympusa E-410 mają do dyspozycji następujące ustawienia balansu bieli:
  • Auto
  • Dzień słoneczny
  • Miejsce zacienione (przy słonecznej pogodzie)
  • Dzień pochmurny
  • Światło żarowe
  • Światło fluorescencyjne (o barwie białej, neutralnej albo dziennej)
  • Ustawienie na podstawie wzorca bieli
  • Ustawienie zgodne z temperaturą źródła światła (od 2000 K do 14000 K)

Pomiarów jakości odwzorowania kolorów w wybranych przypadkach dokonaliśmy za pomocą programu Imatest na podstawie zdjęć tablicy kolorów Gretag-Macbeth. Zdjęcia te wykonywaliśmy przy neutralnym ustawieniu parametru nasycenia. Wartości dC - odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat oraz S - nasycenie barwy wyrażone w procentach przedstawiliśmy w poniższej tabeli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Pochmurny dzień Auto 5.12 106.3
Pochmurny dzień Chmury 5.34 108.5
Lampa 6000K Auto 9.68 124.9
Żarówki Auto 20.2 110.9
Żarówki Żarówka 8.75 93.85
Lampa błyskowa Auto 5.11 98.61


Jak pokazuje powyższa tabelka Olympus E-410 wykazuje pewne rozchwianie nasycenia kolorów. Przy naturalnym oświetleniu kolory są delikatnie przesycone, a przy sztucznym: żarówki lub wbudowanej lampy błyskowej są minimalnie nienasycone. Tryb auto generalnie bardzo dobrze radzi sobie z odwzorowaniem barw. Wydaje się, że jest stworzony do zdjęć z lampą błyskową, gdyż w takim przypadku zmierzyliśmy najmniejszą odchyłkę kolorów oraz niemal idealne nasycenie barw (99%). Tryb ten jednak całkowicie zawodzi przy oświetleniu żarowym (dC = 20.2). Ustawienie balansu bieli na światło żarowe sprowadza odchyłki barw do poziomu bardziej akceptowalnego (dC = 8.8%), ale nasycenie jest wtedy zaniżone (S = 93.8%). Użytkownicy tego aparatu powinni więc pamiętać o włączaniu odpowiedniego balansu bieli w pomieszczeniach z tradycyjnym oświetleniem.



----- R E K L A M A -----

Poniżej prezentujemy szczegółowe mapy odwzorowania barw pochodzące z programu Imatest.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Olympus E-410 - Balans bieli Olympus E-410 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Chmury
Olympus E-410 - Balans bieli Olympus E-410 - Balans bieli
Światło: lampa o temp. barwnej 6000K
Balans bieli: Auto
Olympus E-410 - Balans bieli Olympus E-410 - Balans bieli
Światło: żarówki
Balans bieli: Auto
Olympus E-410 - Balans bieli Olympus E-410 - Balans bieli
Światło: żarówki
Balans bieli: Żarówka
Olympus E-410 - Balans bieli Olympus E-410 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa aparatu
Balans bieli: Auto
Olympus E-410 - Balans bieli Olympus E-410 - Balans bieli

Olympus E-410 generalnie nieźle radzi sobie z odwzorowaniem kolorów. Największe problemy sprawia mu światło żarówek. Na koniec dodajmy informację dla początkujących, że balans bieli nie ma wpływu na zdjęcia zapisane w formacie RAW. Balans ten można swobodnie i bez straty jakości ustawiać za pomocą oprogramowania graficznego na komputerze, aż do uzyskania pożądanego efektu.