Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 40 mm f/2.5 G - test obiektywu

23 marca 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia pokazują, że testowany obiektyw nie ustrzegł się problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Optycy Sony poskąpili tutaj elementów wykonanych ze szkła niskodyspersyjnego i to dało się we znaki.

Sony FE 40 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Sprawdźmy teraz, jak wygląda sprawa poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej przebieg w zależności od wartości przysłony dla obu detektorów jest przedstawiony na poniższym wykresie.
----- R E K L A M A -----

Sony FE 40 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Największe szanse na dojrzenie omawianej wady mamy w okolicach maksymalnego otworu względnego, ale nawet tam jej poziom jest mały. W okolicach przysłon f/4.0–f/5.6 aberracja spada do poziomów znikomych i szanse dojrzenia jej na naszych zdjęciach są praktycznie zerowe.

A7R III, RAW, FF, f/2.5 A7R III, RAW, FF, f/11.0
Sony FE 40 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 40 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują zauważalnego efektu „pływania” ogniska. Jeśli chodzi o krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem, nie wyglądają one identycznie, bo rozkład jasności jest w nich trochę inny, ale nie są to różnice duże. Można więc wyciągnąć wniosek, że Sony 2.5/40G nie pokazuje istotnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

A7R III, f/2.5, przed A7R III, f/2.5, za
Sony FE 40 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 40 mm f/2.5 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna