Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - test obiektywu

11 marca 2024

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość (w sensie funkcji MTF50) obiektywów na mocowaniu Sony FE testujemy w oparciu o pliki RAW z 42.4 Mpix matrycy aparatu Sony A7R II, Sony A7R III lub Sony A7R IIIa. W przypadku tego detektora za poziom przyzwoitości uznajemy wyniki na poziomie 39–41 lpmm, a najlepsze obiektywy stałoogniskowe notują rezultaty sięgające poziomu 75–80 lpmm, natomiast rekordziści potrafią przekraczać wyraźnie wartość 80 lpmm lub docierać do nawet 90 lpmm. Jak dotychczas, najlepsze rezultaty odnotowały obiektywy: Sigma C 65 mm f/2 DG DN (82.7 lpmm), Sony FE 20 mm f/1.8G (83.7 lpmm) oraz Sony FE 50 mm f/1.4 GM (90.9 lpmm).

Zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi obiektywu Tamron 17–50 mm f/4 Di III VXD. Wyniki, jakie uzyskał on w centrum kadru dla ogniskowych 17, 33 i 50 mm, są zaprezentowane na poniższym wykresie.

Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - Rozdzielczość obrazu


Jeśli chodzi o centrum kadru, od razu rzuca się kilka rzeczy. Przede wszystkim, widzimy zauważalne różnice pomiędzy poszczególnymi ogniskowymi, a jakość obrazu spada wraz ze wzrostem ogniskowej. Po drugie, osiągi jakie obserwujemy, nie są imponujące. Pozwalają one na uzyskanie dobrej jakości obrazu, ale nic więcej. Na szczęście obiektyw nie pokazuje tutaj słabych punktów, bo nawet na maksymalnym otworze względnym, w przypadku każdej ogniskowej, jesteśmy powyżej granicy przyzwoitości.

----- R E K L A M A -----

Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmieni się, gdy przejdziemy na brzeg matrycy APS-C. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - Rozdzielczość obrazu


Tutaj hierarchia ogniskowych została zachowana, choć różnice pomiędzy 17 i 33 mm zauważalnie się zmniejszyły. Obie te ogniskowe dają nam rozsądną jakość obrazu już od maksymalnego otworu względnego. Niestety tego samego nie można powiedzieć o ogniskowej 50 mm, która wymaga przymknięcia do f/5.6, żeby ten rozsądny obraz pojawił się na horyzoncie.

Teraz przyszedł czas na brzeg pełnej klatki, który dla obiektywu o tak oryginalnych parametrach bardzo wysoko zawiesza poprzeczkę.

Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - Rozdzielczość obrazu


Rzut okiem na powyższy wykres jednoznacznie pokazuje, że w wielu miejscach tej poprzeczki nie dało się przeskoczyć. Przede wszystkim odpuszczono sobie maksymalną ogniskową, która nawet po przymknięciu przysłony ma problemy z osiągnięciem poziomu przyzwoitości. W przypadku krótszych ogniskowych ów poziom przyzwoitości nie jest osiągany na maksymalnym otworze względnym, ale przymknięcie przysłony o 1 EV rozwiązuje ten problem. Nadal nie mamy tam imponujących osiągów, ale pracując w zakresie przysłon f/5.6–f/11.0 jesteśmy w stanie uzyskiwać w miarę ostre obrazy w całym kadrze.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

A7R IIIa, JPEG, 17 mm, f/8.0
Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - Rozdzielczość obrazu
A7R IIIa, JPEG, 50 mm, f/4.0
Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - Rozdzielczość obrazu