Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha DSLR-A200 - test aparatu

Sony Alpha DSLR-A200
4 marca 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 21

1. Wstęp

Sony Alpha DSLR-A200 - Wstęp


Początek 2006 roku był dość zaskakującym momentem dla użytkowników systemu Konica-Minolta. Pojawiły się wtedy oficjalne informacje o wycofaniu się tej firmy z rynku fotograficznego. Iskierka nadziei dla posiadaczy lustrzanek tej firmy zapaliła się wraz z informacją o przejęciu tego sytemu przez firmę Sony. Ten elektroniczny potentat zapowiedział stworzenie nowego, choć w pełni kompatybilnego z aparatami Konica, systemu oznaczonego grecką litera alfa. Obietnicy dotrzymał i już na początku czerwca 2006 roku światu okazała się pierwsza amatorska lustrzanka systemu Alpha - A100. Jakość całego systemu miały podnosić obiektywy firmowane przez logo Carl Zeiss. Na rynku lustrzanek cyfrowych robiło się coraz ciekawiej.


----- R E K L A M A -----

Jednak z upływem czasu zamiast intensywnego ataku Sony na konkurencję w postaci kolejnych modeli aparatów i obiektywów, świat fotografii karmiony był obietnicami, planami i niedziałającymi prototypami. Wierna grupa spadkobierców firmy Konica-Minolta broniła jednak zaciekle dobrego imienia swojego systemu. W końcu na początku września ubiegłego roku pojawiły się oficjalne informacje o nowej lustrzance firmy Sony. Nowy model otrzymał oznaczenie A700. Oznaczało to jedno: system Alpha zaczął się rozpędzać. Po premierze półprofesjonalnej lustrzanki A700, która mile zaskoczyła 12-megapikselową matrycą CMOS, szybkością i solidnym korpusem, na początku stycznia 2008 roku pojawiła się kolejna nowość. Tym razem był to model A200, zastępujący, a według niektórych zajmujący miejsce nieco niżej wysłużonego A100 ( ''Sony Alfa 200 - nowy aparat na Nowy Rok''). W szybkim tempie, po trzech tygodniach od premiery A200, pojawiły się jednak kolejne dwa modele - A300 i A350 (''Sony Alpha A300 i A350 - ofensywa lustrzanek Sony''). W tych dwóch bliźniaczych modelach, różniących się w zasadzie jedynie matrycami i prędkościami trybu seryjnego, pojawił się w końcu system podglądu obrazu na żywo.

System Alpha na dzień dzisiejszy składa się już z pięciu lustrzanek zasilających rynek amatorski i półprofesjonalny. Ciągle wyczekiwany jest pełnoklatkowy model A900 przeznaczony dla profesjonalistów i najprawdopodobniej zobaczymy go jeszcze w tym roku.

Dziś skupiamy się na modelu A200. Euforia z matrycami CMOS w lustrzankach amatorskich nieco spadła, bo prawie wszystkie tegoroczne nowości w klasie sprzętu "entry level" (wyjątek to Canon 450D) posiadają matryce CCD. A200 odziedziczyła 10.2-megapikselowy detektor po swoim poprzedniku, modelu A100. Zmianie uległ nieco wygląd. Ulepszono autofokus, zwiększono czułość matrycy do 3200 ISO, pojawił się większy, 2.7-calowy wyświetlacz. Jak bardzo zmiany te wpłynęły na jakość linii produkcyjnej zapoczątkowanej przez A100? Odpowiedzią na to pytanie, jest niniejszy test. Zapraszamy do lektury!

Aparat wypożyczyła do testów firma Sony Polska

Porównanie danych technicznych Sony A200 z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.


Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Sony
Model Alpha DSLR-A200
Data premiery 2008-01-07
Liczba pikseli 10 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 3872x2592 (RAW, JPEG)
• 2896x1936 (JPEG)
• 1920x1280 (JPEG)
• 3872x2176 (16:9, JPEG)
• 2896x1632 (16:9, JPEG)
• 1920x1088 (16:9, JPEG)
Matryca 23.6 x 15.8 mm (APS-C), CCD, 3:2, całkowita liczba pikseli: 10.8 Mpix, mechanizm samooczyszczania matrycy
Procesor obrazu Bionz
Format zapisu JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF),
RAW (12 bit, pliki .ARW), RAW+JPEG
•  Rodzaje JPEG: Fine/Standard
Zakres ISO Auto, 100-3200 ISO w skoku co 1 EV
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie, 30s - 1/4000s w krokach co 1/3 EV, Bulb
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Sony Alpha (Minolta A), powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo Nie
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL, czujniki liniowe CCD,
9-punktowy AF (centralny czujnik krzyżowy)
• Obszary AF: Wielopolowy (wybór automatyczny z 9 punktów AF), Punktowy (centralny), Lokalny (ręczny wybór z 9 punktów AF).
• Tryby AF: Pojedynczy, Automatyczny, Ciągły, MF
• Zakres detekcji od 0 do 18 EV (ISO 100)
• Asysta AF: wbudowana lampa błyskowa
• Nastawianie ostrości w momencie zbliżenia oka (on/off)
Pomiar światła TTL, 40-segmentowa fotodioda krzemowa w układzie plastra miodu.
Zakres: 1 EV do 20 EV (3 EV do 20 EV przy pomiarze punktowym) (dla odpowiednika ISO 100 i obiektywu F1.4)
Tryby pomiaru:
• matrycowy 40-segmentowy,
• punktowy,
• centralnie ważony
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500– 9900 K)
• Korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 2.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3 lub 2/3 EV
Programy Auto, Program AE (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przystłony (A), Manualny (M),
• Programy tematyczne: Portret, Makro, Sport/akcja, Krajobraz, Zachód słońca, Zdjęcia nocne/ nocny portret
Zdjęcia seryjne Szybkość 3 kl./s, maksymalnie 6 zdjęć w formacie RAW lub 3 w formacie RAW+JPEG lub JPEG bez ograniczeń
Lampa błyskowa Typu pop-up, ADI/TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/160s, (z włączoną stabilizacją 1/125s),
• Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV
• Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wypełniający, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 10s
Karta pamięci CompactFlash Typu I/II, zgodność z Microdrive,
Memory Stick Duo oraz Memory Stick PRO Duo (poprzez adapter do gniazda CF)
LCD stały, 2.7 calowy, kolorowy TFT LCD, 230 400 pikseli,
regulowana jasność
Wizjer Lustrzany, powiększenie: x0.83, pokrycie: ok. 95%, korekcja dioptrii: od -2.5 do +1.0, punkt oczny: 17.6 mm, matówka Spherical Acute Matte
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-Speed/wyjście wideo (NTSC/PAL), wejście zasilania DC, wejście zdalnego sterowania
• opcjonalnie zdalne sterowanie wężykiem RM-S1AM lub RM-L1AM
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NP-FM500H (pojemność 1650 mAh)
• opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-VQ900AM
• opcjonalnie uchwyt pionowy/pojemnik na baterie (grip) VG-B30AM
Akcesoria Akumulator NP-FM500H, ładowarka BC-VM10, pasek, kabel USB, kabel wideo, sterowniki, instrukcja, zaślepka wizjera, zaślepka otworu obiektywu, oprogramowanie
Waga 532g (bez akumulatora)
610g (z akumulatorem)
Wymiary 130.8 x 98.5 x 71.3 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu.
Skuteczność stabilizacji wg producenta: 2,5-3,5 EV


Poprzedni rozdział