Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Sony A7R V - test trybu filmowego

26 października 2022
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 44

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Sony A7R V - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Sony A7R V wprowadza sporo filmowych (i nie tylko) usprawnień w stosunku do swojego poprzednika. Możemy wśród nich wymienić wspomagany sztuczną inteligencją układ autofokusa, filmowanie w 8K i w 4K z prędkością do 60 kl/s, świetny wizjer elektroniczny i ekran czy nowe 10-bitowe kodeki. Nie wszystko jednak wypada tak idealnie - nowe tryby 8K i 4K 50p dostępne są jedynie z mało wygodnym cropem 1.24x, a matryca testowanego aparatu jedynie nieznacznie przyspieszyła w porównaniu do modelu A7R IV i nadal jest dość wolna.


----- R E K L A M A -----

Mimo wszystko, jak na "aparat głównie do fotografii", wprowadzone zmiany to chyba wystarczająco dużo. Nie spodziewamy się, żeby ktokolwiek sprawił sobie A7R V przede wszystkim do filmu - w jego cenie dostępne są lepiej nadające się do tego modele jak Sony A7S III, Sony FX3 czy Canony EOS R5 i EOS R5 C. Osoby z mniejszym budżetem zdecydują się za to zapewne na model A7 IV albo, jeśli bardzo zależy im na 8K, rozsądnie wyceniony aparat Fujifilm X-H2. A7R V kupią zatem, jak się wydaje, przede wszystkim osoby, dla których będzie on atrakcyjny z fotograficznego punktu widzenia. A całkiem rozbudowany w porównaniu z poprzednikiem tryb filmowy będzie tu raczej miłym dodatkiem.

Zanim przejdziemy do szczegółowej listy wad i zalet omawianego korpusu, zestawmy jeszcze jego sugerowaną cenę z innymi, wymienionymi powyżej modelami (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 21.10.2022):

  • Canon EOS R5 - ok. 19000 zł.
  • Canon EOS R5 C - ok. 23500 zł.
  • Fujifilm X-H2 - ok. 10000 zł.
  • Nikon Z9 - ok. 29300 zł.
  • Sony A1 - ok. 34000 zł.
  • Sony A7R IVa - ok. 14200 zł.
  • Sony A7R V - ok. 21500 zł.
  • Sony A7S III - ok. 18400 zł.
  • Sony FX3 - ok. 22200 zł.

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • gniazda kart pamięci typu combo przyjmujące różne rodzaje kart,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • czytelne menu z wygodnymi w użyciu kartami z podstawowymi ustawieniami w filmie,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • pojemna bateria,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • duże możliwości regulacji położenia ekranu i odchylenia go od korpusu,
  • rewelacyjny wizjer elektroniczny,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 8K,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
  • duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
  • profile obrazu S-Cinetone, HLG, S-Log2 oraz S-Log3,
  • spory zakres tonalny w profilu S-Log 3,
  • szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • dobrze działająca stabilizacja,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 8K, 4K w trybie APS-C oraz w Full HD z wykorzystaniem całej matrycy,
  • rozsądnie działające wyostrzanie.

Wady:

  • brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
  • wymuszony przez aparat crop w 8K i 4K w 50/60 kl/s,
  • brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
  • brak filmowania w RAW-ach,
  • brak możliwości filmowania w 8K z próbkowaniem 4:2:2,
  • brak możliwości filmowania w Full HD z prędkościami 100/120 kl/s z dźwiękiem z próbkowaniem innym niż 4:2:0 / 8-bit,
  • brak możliwości filmowania w innych proporcjach obrazu niż 16:9,
  • brak jakiejkolwiek kontroli nad działaniem odszumiania w trybie filmowym,
  • przeciętna jakość obrazu 4K w trybie pełnoklatkowym oraz w 50/60 kl/s,
  • kiepska jakość obrazu Full HD w trybie APS-C, zwłaszcza w 100 kl/s,
  • trochę zbyt wysokie szumy w trybie filmowym jak na aparat pełnoklatkowy,
  • wolny odczyt matrycy (duży rolling shutter) w 8K i w 4K w trybie APS-C / Super35,
  • wysoka cena.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II.

  • film 1 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie,
  • film 2 – 131 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone,
  • film 3 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
  • film 4 – 66 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: S-Log 3,
  • film 5 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 2, kodek XAVC S-I (all-intra),
  • film 6 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 6400,
  • film 7 – 262 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 3, ISO 12800,
  • film 8 – 131 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: S-Cinetone, ISO 25600,
  • film 9 – 131 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, kodek All-Intra, ISO 6400,
  • film 10 – 66 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: S-Log 2, tryb APS-C/Super 35, ISO 12800,
  • film 11 – 66 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, ISO 32000,

Aparat do testów wypożyczyła firma:

Sony A7R V - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Sony A7R V - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Sony A7R V - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe