Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-3 - test aparatu

21 marca 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 7

5. Balans bieli

Olympus E-3 posiada następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Cień,
  • Dzień zachmurzony,
  • Światło żarowe,
  • Światło jarzeniowe 1, 2, 3,
  • Światło lampy błyskowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli 1, 2, 3, 4,
  • Skala temperaturowa od 2000 do 14000 K ze skokiem 200 K.

Każdą z nastaw można korygować w kierunku pomarańczowo-niebieskim lub zielono-purpurowym w zakresie +/-7. W tym samym miejscu w menu po naciśnięciu przycisku AEL/AFL możliwy jest podgląd ustawionego balansu bieli.

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto. Światło dzień słoneczny. Olympus E-3 - Balans bieli Olympus E-3 - Balans bieli
Balans bieli Dzień słoneczny. Światło dzień słoneczny. Olympus E-3 - Balans bieli Olympus E-3 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło lampa błyskowa. Olympus E-3 - Balans bieli Olympus E-3 - Balans bieli
Balans bieli Lampa błyskowa. Światło lampa błyskowa. Olympus E-3 - Balans bieli Olympus E-3 - Balans bieli
Balans bieli 3000 K. Światło 3000 K. Olympus E-3 - Balans bieli Olympus E-3 - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło 3000 K. Olympus E-3 - Balans bieli Olympus E-3 - Balans bieli


----- R E K L A M A -----

Zdefiniowane w E-3 ustawienia balansu bieli nie są idealne. Bardzo dobrze, zarówno pod względem nasycenia kolorów jak i ich błędów, jest przy świetle wbudowanej lampy błyskowej. W tym przypadku czy to przy balansie automatycznym, czy adekwatnym do tego światła otrzymaliśmy wartości bliskie ideałowi. Przy ustawieniu temperatury barwowej odpowiedniej do oświetlenia żarowego (3000 K) także dostaliśmy dobre wyniki. Przestawienie na automatyczny balans bieli dla tego światła, znacznie pogorszyło zdjęcia pod względem kolorystyki, co było do przewidzenia, bo wszystkie aparaty mają w takim przypadku problemy. Zarówno dedykowany jak i automatyczny balans bieli przy świetle słonecznym mógłby pracować nieco lepiej. Wartość średniego błędu na poziomie 9-10 i w miarę dobrym nasyceniu jest zadowalającym wynikiem. Osoby bardzo wymagające mogą spróbować w takich sytuacjach korekcji WB albo zdecydować się na komputerową zmianę balansu bieli pracując na plikach ORF.

Balans bieli: Auto Słońce Auto Błysk 3000K Auto
Światło: Słońce Słońce Błysk Błysk 3000K 3000K
dC E-3 9.14 9.80 4.98 4.87 7.47 16.8
S[%] E-3 111.3 112.2 98.50 98.0 103.8 114.5