Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR - test obiektywu

18 marca 2007

8. Winietowanie

Niewątpliwie największą bolączką testowanego Nikkora jest winietowanie. Przy 18 mm sprawa wygląda naprawdę źle. Maksymalny otwór względny funduje nam spadek jasności w rogach kadru wynoszący aż 37% (-1.34 wartości przysłony). Przymykanie przysłony, w tym przypadku, niewiele pomaga. Przy f/4.0 winietowanie wynosi aż 31%, przy f/5.6 wciąż 21%, przy f/8 19%, a przy f/11 16%. Widać więc, że nawet przy mocno przymkniętej przysłonie nie daje się zejść z winietowaniem do poziomu poniżej 10%, który uznajemy za niezauważalny.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR - Winietowanie


Najlepsza sytuacja panuje dla okolic 50 mm, co nie oznacza, że zasługuje ona na jakieś poważne pochwały. Przy maksymalnym otworze względnym notujemy spadek jasności w rogach kadru sięgający 21% (-0.66 wartości przysłony). Przymykając do f/5.6 niwelujemy ów spadek do 13% i dopiero zastosowanie f/8 znosi winietowanie do niezauważalnego poziomu 7%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Gdy przejdziemy do dłuższych ogniskowych sytuacja przy maksymalnym otworze robi się prawie tak samo kiepska jak na szerokim kącie. Dla 100 mm i f/5.3 spadek jasności w rogach sięga aż 31% (-1.07 wartości przysłony). Przy f/8 wadę tą wciąż możemy dojrzeć (14%) i dopiero dla f/11 spada do 7%.

Bardzo podobna sytuacja panuje dla 200 mm. Przy f/5.6 mamy 32-procentowy spadek jasności w rogach (-1.12 wartości przysłony), który przy f/8 schodzi do 16%, a przy f/11 do 8%.

Podsumowując, w tej kategorii Nikkora 18-200 mm trudno za cokolwiek pochwalić. Przykładowo, Tamron 18-200 mm podobnie kiepski wynik notował tylko przy 18 mm, by dla pozostałego zakresu zachowywać się znacznie lepiej niż Nikkor, pokazując winietowanie przy maksymalnym otworze wynoszące od 10 do 18%.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR - Winietowanie

Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR - Winietowanie

Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED VR - Winietowanie