Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Panasonic Lumix S5 II - test trybu filmowego

24 stycznia 2023
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 22

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Lumix S5 II to dobre otwarcie nowego rozdziału dla firmy Panasonic. Udało się w nim w końcu dogonić konkurencję w dziedzinie, gdzie korpusy tego producenta do tej pory najbardziej odstawały, czyli w zakresie autofokusa. Przy okazji poprawiono niektóre parametry (wizjer elektroniczny, pełnowymiarowe złącze HDMI, elegancko zaimplementowane aktywne chłodzenie, tryby nagrywania 6K, dłuższa praca na baterii), co powoduje, że S5 II i S5 IIX nie tylko mogą konkurować z konstrukcjami takimi jak Canon EOS R6/R6 Mark II czy Sony A7 IV, ale też w niektórych aspektach oferują zauważalnie więcej od nich.

Tak naprawdę S5 i S5 IIX oferują tak dużo, że ich wprowadzenie powoduje, że modele S1 i S1H w dużej mierze tracą rację bytu i firma powinna jeszcze w tym roku zaprezentować jakąś formę następców tych modeli — Nikon Z9, Sony A1 czy Canon EOS R3 też potrzebują konkurencji. Podwaliny pod prezentację wyżej pozycjonowanych korpusów zdecydowanie zostały przez Panasonika położone prawidłowo.

Panasonic Lumix S5 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Oczywiście Lumix S5 II nie jest pozbawiony wad, z których najbardziej odczuwalna jest obecność sporego cropa przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s. Część wad można jednak wybaczyć, biorąc pod uwagę dość atrakcyjną cenę tego korpusu. Zwłaszcza że oferuje on też na przykład zdjęcia seryjne z imponującą prędkością 30 kl/s. Dla porządku poniżej zestawiliśmy cenę testowanego aparatu z jego konkurencją (ceny na dzień 16.01.2023 wg serwisu Ceneo.pl):

  • Canon EOS R6 – ok. 10700 zł,
  • Canon EOS R6 Mark II – ok. 14200 zł,
  • Nikon Z6 II – ok. 8400 zł,
  • Panasonic Lumix S1 – ok. 9700 zł,
  • Panasonic Lumix S1H – ok. 13300 zł,
  • Panasonic Lumix S5 – ok. 8600 zł,
  • Panasonic Lumix S5 II – ok. 10500 zł,
  • Sony A7 IV – ok. 11700 zł.
Najbliższa konkurencja testowanego aparatu, jeśli chodzi o możliwości filmowe, czyli obie generacje Canona R6 oraz Sony A7 IV są od S5 II droższe. A mówimy tu o cenie początkowej. S5 II jest zatem na dobrej drodze do wykrojenia dla siebie kawałka zdominowanego do tej pory przez Canona i Sony rynku. Czego mu zresztą życzymy — intensywniejsza konkurencja między producentami to zawsze dobra wiadomość dla użytkowników sprzętu.

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • aktywne chłodzenie gwarantujące brak problemów z przegrzewaniem się,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • pełnowymiarowe złącze HDMI,
  • dobrze działająca stabilizacja matrycy,
  • dobrze działająca stabilizacja cyfrowa,
  • możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pojemna bateria,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • dobrej jakości wizjer elektroniczny,
  • duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania w większości trybów,
  • zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w rozdzielczościach powyżej 4K,
  • obsługa obiektywów anamorficznych, w tym tryb nagrywania w 3:2 i 4:3,
  • rozsądny wybór kodeków i formatów zapisu,
  • profile obrazu V-Log oraz Hybrid Log Gamma,
  • możliwość wgrania do aparatu własnego pliku LUT i używania go w charakterze profilu obrazu,
  • dobry zakres tonalny, zwłaszcza w profilu V-Log,
  • szybki i celny autofokus o dużej kulturze pracy,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • stabilizacja cyfrowa niewpływająca negatywnie na szczegółowość obrazu,
  • spory zakres użytecznych czułości,
  • rozsądnie zaimplementowane odszumianie,
  • rozsądnie zaimplementowane wyostrzanie,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu we wszystkich trybach nagrywania, w których nie przekraczamy 50/60 kl/s.

Wady:

  • brak obsługi kodu czasowego z zewnętrznych źródeł,
  • brak kodeków typu All-intra,
  • menu wymaga odświeżenia,
  • duże przycięcie obrazu (crop) przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s,
  • aparat „zamarza” na ok. 2 sekundy po zakończeniu nagrywania,
  • mało intuicyjne włączanie trybu przyspieszonych i zwolnionych ujęć wyprowadzone niepotrzebnie na koło trybów pracy aparatu,
  • brak możliwości zapisu filmów w formacie RAW na zewnętrzny rejestrator obrazu,
  • słabo działający autofokus w 100 kl/s w Full HD,
  • brak autofokusa w 150 i 180 kl/s w Full HD,
  • duża ilość kolorowych przebarwień (mory) spowodowana zastosowaniem zbyt słabego filtra antyaliasingowego lub całkowitą rezygnacją z tego elementu,
  • kiepska jakość obrazu Full HD powyżej 60 kl/s,
  • matryca mogłaby być odrobinę szybsza (zauważalny rolling shutter w części trybów nagrywania).

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywu Panasonic Lumix S Pro 24–70 mm f/2.8. Zapraszamy do oglądania i pobierania:

  • film 1 – 65 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 180 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 2 – 198 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5952×3968, 25 kl/s, profil obrazu V-Log,
  • film 3 – 182 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s, profil obrazu Cinelike D2,
  • film 4 – 214 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 5 – 110 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu V-Log, tryb Pixel:Pixel,
  • film 6 – 195 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 100 kl/s, profil obrazu Cinelike D2, tryb APS-C,
  • film 7 – 230 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, profil obrazu V-Log,
  • film 8 – 206 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5952×3968, 25 kl/s, ISO 25600, Hybrid Log Gamma,
  • film 9 – 345 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3328×2496, 50 kl/s, ISO 6400, profil obrazu Cinelike D2,
  • film 10 – 133 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 6400, tryb Pixel:Pixel,
  • film 11 – 127 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 6400, slow motion – ujęcie nagrane w 150 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s.


Aparat do testów wypożyczyła firma:

Panasonic Lumix S5 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Panasonic Lumix S5 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Panasonic Lumix S5 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe