50 zdjęć w dużej rozdzielczości w prezencie od NAC
Narodowe Archiwum Cyfrowe udostępniło skany 50 wybranych zdjęć w dużej rozdzielczości. Historyczne fotografie należą do domeny publicznej i nie są już chronione przez autorskie prawa majątkowe. Można je więc wykorzystać w dowolny sposób, np. wydrukować na koszulce lub powiesić na ścianie.
Wśród zdjęć, które udostępniło Narodowe Archiwum Cyfrowe możemy zobaczyć te, które dokumentują życie codzienne miast i różne wydarzenia, jak choćby wyjazd Marszałka Józefa Piłsudskiego z Warszawy do Sulejówka. Wśród skanów możemy też znaleźć m.in. zdjęcia aktora Charlie Chaplina podczas zwiedzania studia w Hollywood czy specjalisty od makijażu filmowego Maxa Factora w czasie pracy.
NAC podkreśla, że fotografie należą do domeny publicznej i nie są już chronione przez autorskie prawa majątkowe. Można więc korzystać z nich w dowolny sposób, np. wydrukować na koszulce, powiesić na ścianie, czy wykorzystać na okładce książki - zachowując oczywiście informacje o autorze fotografii.
Fotografie można pobrać tutaj.
![]() |
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Fot. 1-G-2970 - "Torpeda podhalańska" na dworcu kolejowym w Zakopanem...
XXI wiek, Pendolino, IC, itp. wynalazki a blisko 80-letni rekord przejazdu na trasie Kraków - Zakopane ustanowiony przez ww. nie został pobity do dzisiaj, ba, nikt (czyt. PKP) mu nawet nie zagroził :(
Narodowe Archiwum Cyfrowe .... ale dlaczego tylko 50 zdjęć ????
domyślam się ze nie mają więcej
Mała korekta (fot. 1-G-2970) - ten pojazd szynowy nosił nazwę "Luxtorpeda", o ile mi wiadomo. Produkowana w Polsce międzywojennej na bazie projektu austriackiego. Jeździła naprawdę szybko.
Junta optyczne ROTFL
ncc23marek "udostępniło skany *wybranych zdjęć" oznacza, że więcej nie mają?
A portalowi dziękuję za informację, właśnie przeglądam :-)
@majpitek: Tak jest, to Luxtorpeda. Powyżej posłużyłem się oryginalnym opisem do zdjęcia zawartym w pliku txt.
Jakosc skanowania mogla by byc lepsza.
większosć nieostra, fotografisci nie czytali wtedy testów na optycznych i nie wiedzieli które szkła są dobre... ;-)
Fotki świetne. Szkoda, że NAC nie korzysta z automatycznego usuwania śmieci. Choć po zastanowieniu - może zdjęcia są bardziej autentyczne? Jak stare trzaskające i szumiące płyty?
Fajnie, że są tekstowe komentarze. Duży plus.
hipsterskie okulary Piłsudskiego na pierwszym zdjęciu miażdżą...
W Stanach Zjednoczonych odpowiednik naszego NACu już od wielu lat udostępnia całość zbiorów z dokładnym opisem, które fotki są public domain (zdecydowana większość), a które mają zastrzeżenia.
W tej kwestii w Polsce chyba wciąż panuje głęboka komuna - czyli nieodpłatny dostęp do własności wspólnej "narodowej" mają w praktyce tylko pracownicy archiwum i grono ich zaufanych kolegów i koleżanek. To samo dotyczy Filmoteki Narodowej gdzie stawki za udostępnienie filmów nawet w celach edukacyjnych są zaporowe.
@majpitek - "autobus szynowy" zwany "lux-torpedą" akurat był akurat podobnie nietrafionym, politycznym zakupem jak Pendolino. Wyprodukowano tego kilka sztuk na licencji austriackiej i puszczono na zakopiankę, chociaż dziś to strach by było tym jeździć. W tym samym czasie Cegielski i Zakłady Huty Królewskiej (późniejszy Konstal - Chorzów) produkowały znacznie lepsze pod każdym względem wagony motorowe które kursowały jako ekspresy Warszawa - Kraków/Katowice - Warszawa. Czas przejazdu z Krakowa do Katowic - 54 minuty dzisiaj brzmi jak bajka, a w 1936 to była norma... Niemcy i tak byli lepsi - z Bytomia do Berlina jednostki spalinowe miały przejazd na poziomie 4 godzin. Dzisiaj czasy przejazdu są *2, bo "sorry taki mamy klimat"...