Nikon Z8 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Nikon Z8 przenosi wszystko to, co doceniliśmy w przypadku modelu Z9, do mniejszej i tańszej obudowy. Oczywiście najsilniejszym argumentem na rzecz obu korpusów jest możliwość filmowania w wydajnym, skompresowanym formacie RAW z wewnętrznym zapisem, który powoduje, że bohater niniejszego testu jest jednym z najbardziej wszechstronnych korpusów dostępnych obecnie na rynku. Sprawdzi się bowiem zarówno w kontrolowanych warunkach (na planie reklamy, teledysku, czy filmu fabularnego), jak i w typowej pracy reporterskiej, gdzie z kolei w ruch pójdą klasyczne kodeki i przyda się sprawny autofokus, stabilizacja matrycy, czy też bateria o rozsądnej wydajności.Oczywiście nie ma sprzętu bez wad i tu też pewną ich liczbę widzimy. Do profesjonalnych zastosowań przydałoby się coś zrobić z kolorową morą w filmach w formacie RAW, zabrakło też wejścia na kod czasowy czy możliwości zapisu filmów na obie karty. Wreszcie, wypadałoby coś zrobić z nieszczęsnym miernikiem ekspozycji w trybie filmowym oraz faktem, że to, co aparat uznaje za poprawną ekspozycję, różni się diametralnie (aż do niemal 4 EV) pomiędzy poszczególnymi profilami obrazu.
Mimo tych wad nasza ocena Nikona Z8 jest raczej pozytywna i uznajemy go za jeden z najbardziej wszechstronnych filmujących aparatów na rynku, który zresztą w trybie fotograficznym także oferuje naprawdę dużo. 
![]()  | 
Spójrzmy teraz, jak wygląda porównanie ceny bohatera niniejszego testu z jego bezpośrednią konkurencją (stan na dzień 20.12.2023):
- Blackmagic Design Cinema Camera 6K — ok. 12200 zł,
 - Canon EOS R5 — ok. 12900 zł,
 - Canon EOS R5 C — ok. 18500 zł,
 - Nikon Z8 — ok. 17500 zł,
 - Nikon Z9 — ok. 22500 zł,
 - Sony A1 — ok. 30200 zł,
 - Z-Cam E2-F8 — ok. 37500 zł.
 
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- bardzo solidna, uszczelniona obudowa,
 - czytelne i przejrzyste menu,
 - podwójne gniazdo kart pamięci,
 - duża liczba elementów sterujących,
 - możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
 - wejście na zewnętrzny mikrofon,
 - wyjście słuchawkowe,
 - pełnowymiarowe wyjście HDMI,
 - drugie złącze USB-C przeznaczone do zasilania i nieblokujące pierwszego,
 - możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
 - bardzo dobry wizjer elektroniczny,
 - dobrej jakości dotykowy ekran,
 - filmowanie w 12-bitowych surowych formatach (N-RAW, ProRes RAW) z wewnętrznym zapisem,
 - filmowanie w 8K, w tym do 50/60 kl/s w formacie N-RAW,
 - filmowanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
 - wewnętrzny zapis filmów z 10-bitową głębią koloru w „klasycznych” kodekach,
 - spory wybór kodeków,
 - łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
 - funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz Aktywna Funkcja D-Lighting,
 - profil obrazu Hybrid Log Gamma,
 - logarytmiczny profil obrazu N-Log,
 - szybko i sprawnie działający autofokus,
 - autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
 - narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
 - narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji, w tym monitor kształtu fali (waveform monitor),
 - dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
 - odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
 - możliwość regulacji parametru „przejrzystość” działającego znacznie lepiej niż podstawowe wyostrzanie,
 - szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
 
Wady:
- brak miernika ekspozycji w trybie filmowym,
 - gniazda kart pamięci różnych typów,
 - brak możliwości jednoczesnego zapisu filmów na oba nośniki pamięci,
 - brak możliwości rozłożenia ekranu do boku,
 - brak obsługi kodu czasowego z zewnętrznego źródła,
 - bezsensowny (choć mało przeszkadzający) limit czasu nagrywania (2 godziny i 5 minut),
 - pomiar ekspozycji niebiorący pod uwagę użytego profilu obrazu,
 - brak informacji w menu aparatu i bardziej precyzyjnej kontroli nad przepływnością zapisywanego strumienia danych,
 - niektóre klatkaże mylnie opisane jako „tryb DX” podczas gdy faktyczny crop w tych trybach nagrywania jest znacznie większy,
 - dość spore przycięcie obrazu (crop) przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
 - źle działające wyostrzanie,
 - bardzo wyraźne kolorowe artefakty występujące dla wybranych częstotliwości przestrzennych w filmach w formacie N-RAW,
 - kiepska szczegółowość obrazu w 4K w 50/60 (bez rozszerzonego nadpróbkowania) oraz 100/120 kl/s w trybie pełnoklatkowym,
 - kiepska jakość obrazu przy korzystaniu z cyfrowego zooma 2x.
 
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Nikon Nikkor Z 70–200 mm f/2.8 VR S.
- film 1 – 932 MB, N-RAW, 12-bit, 8256×4644, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
 - film 2 – 426 MB, N-RAW, 12-bit, 4128×2322, 50 kl/s, profil obrazu „neutralny”,
 - film 3 – 87 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 119.88 kl/s, tryb pełnoklatkowy, profil obrazu „neutralny”,
 - film 4 – 39 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu N-Log,
 - film 5 – 205 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
 - film 6 – 188 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, zoom cyfrowy 2x, profil obrazu „równomiernie”,
 - film 7 – 417 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”, ISO 12800,
 - film 8 – 1165 MB, N-RAW, 12-bit, 8256×4644, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”, ISO 12800,
 - film 9 – 417 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb DX, profil obrazu Hybrid Log Gamma, ISO 6400,
 - film 10 – 20 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 119.88 kl/s, tryb DX, profil obrazu „równomiernie”, ISO 12800.
 

![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 



                        





                        
                        
                        




                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.