Test filtrów UV - uzupełnienie
8. Samyang HMC UV 72 mm
![]()  | 
  ||
![]()  | 
       
||
Koreańska firma Samyang była jak dotychczas znana głównie dzięki ofercie tanich i manualnych obiektywów długoogniskowych, zarówno soczewkowych, jak i lustrzanych. W ostatnim czasie jednak producent poszerzył swoją ofertę o obiektywy Samyang 85 mm f/1.4 Aspherical IF i Samyang 8 mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye oraz testowany filtr UV, który dostępny jest w rozmiarze od 52 do 77 mm. 
Wynik testu
![]() 
Średnia transmisja światła ultrafioletowego 18.1% - Ocena: 3/10 
Średnia transmisja światła z przedziału widzialnego 99.0% - Ocena: 10/10 Ocena:
  | 
  | 
 ||
 
Z filtrem 
Narożnik - Ocena: 4/5 
Środek kadru - Ocena: 5/5 Brzeg kadru - Ocena: 5/5 Ocena:
  | 
  | 
 ||
![]() Pociemnienie brzegowe na poziomie 0.2%  Ocena:   | 
  | 
 ||
| 
 
Bez zastrzeżeń
 Ocena:
 
 | 
  | 
 ||
  | 
|||
Podsumowanie:
Filtr zdobył 37/45 punktów (82.2%).Biorąc pod uwagę poprzedni ranking i nie uwzględniając oceny za jednorodność, która nie była wcześniej testowana, Samyang uplasowałby się na 5. miejscu razem z kilkukrotnie drożymi B+W 72 mm 010M UV-Haze MRC Slim i Marumi 72 mm MC UV.
Pierwsze co rzuca się w oczy po wzięciu tego filtra do ręki to powłoki przeciwodbiciowe. Najprawdopodobniej takie same jak w obiektywie 85/1.4 tego samego producenta. Powierzchnia filtra sprawiała problemy przy czyszczeniu, a pierścień jest luźny (szkło lekko przesuwa się w nim), co wskazuje na to, że Samyang musi jeszcze popracować nad kontrolą jakości.
Transmisja w obszarze widzialnym jest znakomita, niemal bliska ideałowi, niestety w UV już nie jest tak dobrze, gdyż wynik na poziomie 18% powodem do dumy być nie może. Samyang uzyskał bardzo dobry wynik, jednak jak widać punkty stracił w najważniejszej dla filtra UV kategorii. Biorąc pod uwagę jego bardzo korzystną cenę i brak degradacji obrazu, jest to doskonała propozycja na ochronę obiektywu. Osoby szukające filtra UV w pełnym tego słowa znaczeniu (wycinającego promieniowanie UV) powinny rozważyć inny produkt.
Filtr do testów wypożyczyła firma Foto-Tip.



                        





                        
                        
                        




                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.