Przegląd polskiego rynku sprzętu fotograficznego w 2022 roku
5. Top 30 - Obiektywy
Ranking obiektywów, które w 2022 roku sprzedawały się najlepiej w sklepie Fotoforma.pl wygląda następująco:
- Canon RF 50 mm f/1.8 STM
- Canon RF 16 mm f/2.8 STM
- Canon EF 50 mm f/1.8 STM
- Canon RF 35 mm f/1.8 Macro IS STM
- Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS
- Canon RF 85 mm f/2 Macro IS STM
- Canon RF 24-105 mm f/4 L IS USM
- Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG DN Sony E
- Canon RF 24-70 mm f/2.8 L IS USM
- Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS
- Sony FE 85 mm f/1.8
- Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD
- Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM
- Sony FE 50 mm f/1.8
- Canon RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM
- Sony FE 35 mm f/1.8
- Sony FE 90 mm f/2.8 G OSS Macro
- Canon RF 28-70 mm f/2 L USM
- Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II
- Sony FE 50 mm f/1.2 GM
- Sigma A 35 mm f/1.4 DG DN Sony E
- Sony FE 35 mm f/1.4 GM
- Tamron 17-70 mm f/2.8 DI III-A VC RXD Sony E
- Sony FE 20 mm f/1.8 G
- Sony Zeiss FE 55 mm f/1.8
- Sony FE 70-200 mm f/4 G OSS
- Canon RF 15-35 mm f/2.8 L IS USM
- Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM
- Canon RF 100-500 mm f/4.5-7.1 L IS USM
- Samyang AF 24-70 mm f/2.8 Sony E
- 13 obiektywów marki Sony,
- 12 obiektywów marki Canon,
- po 2 obiektywy firm Sigma i Tamron,
- 1 obiektyw marki Samyang.
- 18 obiektywów w zestawieniu ma mocowanie Sony E,
- 10 obiektywów ma mocowanie Canon RF,
- 1 obiektyw ma mocowanie EF, a jeden EF-S.
Z drugiej strony, rosnąca popularność obiektywów Canon RF, i to często tych z topowej serii L, pokazuje, że wielu użytkownikom korpusów takich jak EOS R3, R5, R6 czy R6 Mark II adaptowane obiektywy lustrzankowe jednak nie wystarczają. Modele takie jak RF 15-35/2.8L IS USM, RF 100-500 mm f/4.5-7.1 L IS USM czy RF 85 mm f/2 Macro IS STM oferują też lepsze parametry niż ich lustrzankowi poprzednicy, co dla wielu również może być istotnym argumentem.
Na koniec zauważmy jeszcze, że w zestawieniu coraz mniej jest produktów firm "trzecich", takich jak Sigma, Tamron czy Samyang. Na powyższej liście znalazło się 5 takich konstrukcji, podczas gdy rok wcześniej było ich 7. Wygląda zatem na to, że użytkownicy coraz częściej kupują obiektywy tego samego producenta co aparat.