Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D3x - test aparatu

Nikon D3x
30 marca 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 114

1. Wstęp

Nikon D3x - Wstęp


Pierwsze wiarygodne plotki dotyczące Nikona D3x pojawiły się w połowie kwietnia 2008 roku. W artykule ''Pełna klatka 24.4 Mpix w Nikon D3x?'' pisaliśmy o oprogramowaniu 1.10 przeznaczonym do D3. W kodzie tego oprogramowania znaleziono ciąg znaków odpowiadający rozdzielczości matrycy 24.4 megapikselowej. Było więc jasne, że producent szykuje lustrzankę na bazie D3, ale z większą ilością pikseli. Przypuszczenia te były tym bardziej realne, że 2.5 miesiąca wcześniej firma Sony poinformowała o pracach nad pełnoklatkową matrycą CMOS, której rozdzielczość odpowiadała tym wartościom jakie znaleziono w oprogramowaniu do D3. A skoro Nikon zaopatruje się w matryce u Sony, to trudno wyciągnąć inny wniosek jak ten, że niedługo pojawi się Nikon D3x.

Przez następne kilka miesięcy wrzało od plotek na temat D3x. Im bliżej końca roku tym więcej pojawiało się wiarygodnych informacji o mocno skrywanej tajemnicy firmy Nikon. W końcu, 1 grudnia 2008 roku odbyła się oficjalna premiera wyczekiwanego ''Szefa Rodziny'' lustrzanek marki Nikon. O tym wydarzeniu donosiliśmy w informacji ''D3x - nowa flagowa lustrzanka Nikona''. Tego samego dnia Nikon Polska zorganizował konferencję prasową związaną z premierą D3x (''Konferencja prasowa - Nikon D3x''). System lustrzanek Nikona stał się w końcu kompletny, pozbywając się kompleksów w stosunku do Canona.


----- R E K L A M A -----

Do tej pory na rynku profesjonalnych lustrzanek cyfrowych (nie bierzemy tutaj pod uwagę średniego formatu) prym wiódł Canon. Dzielnie utrzymywał swoją pozycję lidera dzięki dwóm seriom lustrzanek oznaczonych symbolami: 1D i 1Ds. Najnowsze modele z tych serii to: reporterski 1D Mark III z 10-megapikselową matrycą formatu APS-H i studyjny 1Ds Mark III z pełnoklatową, 21-megapikselową matrycą. Oba stworzone na bazie tego samego korpusu. Nikon postanowił odpowiedzieć w podobny sposób. Dnia 23 sierpnia 2007 roku zaprezentował model D3 - 12-megapikselowy, pełnoklatkowy aparat, który - jak się najpierw wydawało - miał być odpowiedzią zarówno na Canona 1D jak i 1Ds. Z jednej strony był szybki jak na reporterski aparat przystało, a z drugiej oferował możliwości jakie daje pełnoklatkowa matryca. Trzeba było czekać 1.5 roku, aby uświadomić sobie, że D3 to tak naprawdę aparat reporterski, a do studia stworzono D3x - bezpośredniego konkurenta EOS-a 1Ds Mark III.

Pojawienie się na rynku Nikona D3x było ważnym wydarzeniem w świecie fotografów profesjonalnych. W końcu doczekali się możliwości wyboru pomiędzy systemami Canona i Nikona, bo obie firmy zaoferowały im sprzęt na równym poziomie zaawansowania. Do tej pory wybór był jeden, a jak wiadomo, taka sytuacja nie jest dobra dla klienta. Tym bardziej kibicowaliśmy Nikonowi. Dziś, kiedy mamy już bezpośrednich rywali w postaci Canona i Nikona, czekamy na odpowiedź systemu Alpha. Najprawdopodobniej to firma Sony już niedługo zacznie podgryzać rynek profesjonalistów, na co powinien liczyć każdy, bez względu na to, jakiego systemu jest zwolennikiem.

Nikon D3x oferuje użytkownikowi 24-megapikselowe zdjęcia, których rozdzielczość jest równa 6048 x 4032 pikseli. Maksymalna szybkość zdjęć seryjnych w aparacie według zapewnień producenta wynosi 5 kl/s. Jeśli do tych danych dołożymy zakres czułości od ISO 100 do 1600 z możliwością rozszerzenia o wartości odpowiadające ISO 50, 3200 i 6400, to będą to najważniejsze różnice dzielące D3 i D3x. Korpusy tych dwóch aparatów są identyczne. Mają te same układy autofokusa i pomiaru światła, te same zestawy przycisków i wyświetlaczy, podobne wizjery i menu. Czy zatem Nikon D3x okaże się w teście równie dobry w swej klasie jak reporterski D3? Odpowiedź czeka w dalszych rozdziałach artykułu.

Lustrzankę Nikon D3x dostaliśmy do testów dzięki uprzejmości firmy Nikon Polska.

Porównanie danych technicznych aparatów Nikon D3x i Canon 1Ds Mark III dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Nikon
Model D3x
Data premiery 2008-12-01
Liczba pikseli 24.5 Mpix
Dostępne rozdzielczości Format FX:
• 6048 x 4032
• 4544 x 3024
• 3024 x 2016
Format DX:
• 3968 x 2640
• 2976 x 1976
• 1984 x 1320
Format 5:4:
• 5056 x 4032
• 3792 x 3024
• 2528 x 2016
Matryca 35.9 x 24.0 mm (FX) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 25.72 Mpix, w trybie DX rozdzielczość 10.5 Mpix
Procesor obrazu EXPEED
Format zapisu JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF 2.0), NEF (12- lub 14-bitowy, z kompresją lub bez),
NEF+JPEG, TIFF (RGB)
• Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic
Zakres ISO Auto, 100 - 1600 ISO w skoku 1/3, 1/2 lub 1 EV, dodatkowo:
4 tryby Lo poniżej ISO 100: 0.3/0.5/0.7/1 (ISO 50),
5 trybów Hi powyżej ISO 1600: 0.3/0.5/0.7/1 (ISO 3200)/2 (ISO 6400)
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie,
30s - 1/8000s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb
żywotność: 300 tys. zdjęć
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Nikon F
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0 w trybie FX lub x1.5 w trybie DX
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo Nie
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL, Nikon Multi-CAM 3500FX,
51 punktowy AF (w tym 15 punktów krzyżowych), możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF,
• Strefy AF: pojedynczy punkt AF, dynamiczne strefy AF (z 9, 21 lub 51 punktów AF), automatyczne strefy AF.
• Zakres detekcji: od -1 do +19 EV (ISO 100),
• Pomiar w trybie Live View: detekcja fazowa TTL lub detekcja kontrastu,
• Tryby napędu AF: Single Servo (pojedynczy), Continuous Servo (ciągły), Tryb Manualny
• Podgląd głębi ostrości
• Dostrajanie AF (korekcja FF/BF)
Pomiar światła 1005-pikselowy czujnik RGB, TTL,
Tryby pomiaru:
• matrycowy 3D Colour Matrix II (1005 punktowy)- obiektywy Nikkor typu D/G
• matrycowy (1005 punktowy)- pozostałe obiektywy z procesorem
• punktowy, 4mm okrąg (1.5% kadru) na środku wybranego punktu ostrości,
• skoncentrowany z uwypukleniem środka (75% czułości czujnika skupione na obszarze o średnicy 8, 12, 15 lub 20 mm w centrum kadru) lub pomiar na podstawie uśrednienia całego kadru,
Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV lub od 2 do 20EV w trybie pomiaru punktowego (dla 50mm, F1.4, ISO100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto (3500-8000K), Światło żarowe, Światło jarzeniowe (7 rodzajów), Światło słoneczne, Lampa błyskowa, Chmury, Cień,
• 5 ustawień własnych wg wzorca lub na podstawie wykonanego zdjęcia,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K)
• Korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/-5 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: od 2 do 9 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV.
Programy Automatyka programowa z fleksją programu (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M).
Zdjęcia seryjne • Format FX i 5:4: szybkość 5 kl./s, seria do 24 klatek 12-bit NEF lub 44 klatek JPEG Fine; szybkość 1.8 kl./s, seria do 28 klatek 14-bit NEF
• Format DX: szybkość 7 kl./s, seria do 32 klatek 12-bit NEF lub 76 klatek JPEG Fine; szybkość 2.6 kl./s, seria do 52 klatek 14-bit NEF
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej,
• Kompatybilny z zew. lampami wspierającymi CLS oraz i-TTL,
• Synchronizacja do 1/250s
• Wpierane tryby pracy: synchronizacja z pierwszą kurtyną, synchronizacja z długimi czasami, synchronizacja z tylną kurtyną, redukcja czerwonych oczu, redukcja czerwonych oczu + synchronizacja z długimi czasami.
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2, 5, 10 lub 20 s
Karta pamięci Dwa gniazda dla kart typu Compact Flash (CF), zgodne z UDMA i Microdrive
LCD • Główny: stały, 3 calowy, kolorowy TFT LCD, 307 000 pikseli (920 tys. punktów), kąt widzenia 170 stopni, pokrycie 100% pola widzenia
Regulowana w 7 poziomach jasność LCD
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo,
• Dwa pomocnicze umieszczone na tylnej i górnej ściance korpusu, oba monochromatyczne.
Wizjer Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.7, pokrycie: ok. 100% w formacie FX, ok. 97% w formacie DX, ok. 100% (w pionie) oraz 97% (w poziomie) dla formatu 5:4 , korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 18 mm, matówka Clear Matte VI typu B
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B), wyjście wideo (PAL/NTSC), wyjście HDMI, gniazdo synchro, wejście zasilania DC, 10-pinowe złącze wężyka spustowego,
• opcjonalnie zdalne sterowanie
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
• opcjonalny nadajnik bezprzewodowy WT-4
Zasilanie Akumulator litowo-jonowa EN-EL4a/EL4 (pojemność 2500 mAh),
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy EH-6
Akcesoria Akumulator litowo-jonowa EN-EL4a, szybka ładowarka MH-22, zaślepka bagnetu BF-1A, pasek na szyję AN-D3X, kabel audio-wideo EG-D2, kabel USB UC-E4, zaślepka złącza hot-shoe BS-2, pokrywka komory na baterię BL-4, okular celownika DK-17, dysk CD z oprogramowaniem.
• Opcjonalnie moduł GPS GP-1
Waga 1220 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 1405g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 159.5 x 157 x 87.5 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Funkcja Active D-Lighting.
Polskie menu.
Wirtualny horyzont.
Korekcja winietowania i aberracji chromatycznych.
Korpus ze stopów magnezu w pełni uszczelniony przed kurzem i wilgocią.
Notka dźwiękowa.


Poprzedni rozdział