Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D3x - test aparatu

30 marca 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 114

8. Zakres tonalny

Całkowity zakres tonalny w Nikonie D3x utrzymuje się na zadowalającym poziomie około 8 EV. To podobny wynik jak w Sony A900 i Canonie 1Ds Mark III. Przyjrzyjmy się jednak dynamice tonalnej, która jest bardziej miarodajnym sposobem porównania aparatów. Wysoka i dobra jakość to wartości dynamiki przy RMS (czyli 1/SNR) równym odpowiednio 0.1 i 0.25. Wszystkie pomiary wykonane zostały na 48-bitowych zdjęciach przekonwertowanych programem dcraw z plików RAW.

Nikon D3x - Zakres tonalny


Maksimum wartości DR dla wysokiej jakości obrazu w D3x osiąga poziom około 7.2 EV. Przypada to na czułość ISO 100 i w zasadzie na ISO 50, bo jest to wartość programowa, a więc uzyskiwana z ISO 100. Dla przejrzystości umieściliśmy na jednym wykresie pomiary dynamiki tonalnej dla wysokiej jakości obrazu dla trzech lustrzanek wspominanych w tym teście. Z naszej trójki: 1Ds, D3x i A900 najbardziej zadowalające wyniki prezentuje D3x. Osiąga największą wartość DR, choć ociera się w granicy błędu o poziom 1Ds. Generalnie słabiej na tle 1Ds i D3x wypada A900. Głównie w stosunku do D3x różnice są znaczne, poza ISO 200, gdzie na tym poziomie spotykają się trzy aparaty i czułościami ISO 3200 i 6400 przy których A900 i D3x się zrównują, być może z powodu tego, że są to w Nikonie D3x wartości sztuczne.


----- R E K L A M A -----

Nikon D3x - Zakres tonalny


Poniżej można zobaczyć jak to wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG (pomijając sztuczne ISO 50) całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.

ISO Granica bieli
50 Nikon D3x - Zakres tonalny
100 Nikon D3x - Zakres tonalny
200 Nikon D3x - Zakres tonalny
400 Nikon D3x - Zakres tonalny
800 Nikon D3x - Zakres tonalny
1600 Nikon D3x - Zakres tonalny
3200 Nikon D3x - Zakres tonalny
6400 Nikon D3x - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
50 Nikon D3x - Zakres tonalny
100 Nikon D3x - Zakres tonalny
200 Nikon D3x - Zakres tonalny
400 Nikon D3x - Zakres tonalny
800 Nikon D3x - Zakres tonalny
1600 Nikon D3x - Zakres tonalny
3200 Nikon D3x - Zakres tonalny
6400 Nikon D3x - Zakres tonalny


Dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Nikon D3x - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
D3x
Nikon D3x - Zakres tonalny Nikon D3x - Zakres tonalny
5D MkII
Nikon D3x - Zakres tonalny Nikon D3x - Zakres tonalny
1600 ISO
D3x
Nikon D3x - Zakres tonalny Nikon D3x - Zakres tonalny
5D MkII
Nikon D3x - Zakres tonalny Nikon D3x - Zakres tonalny


Po zmianie oświetlenia na kościele, który zawsze fotografowaliśmy, jeszcze z większym dystansem podchodzimy do tego typu porównań. Warto jednak nadal, przynajmniej orientacyjnie, sprawdzać zachowanie dynamiki tonalnej w praktyce. Test Canona 5D Mark II był stosunkowo niedawno wykonywany i pokazał, że jego matryca zachowuje się analogicznie do 1Ds Mark III, dlatego w tej części testu porównajmy D3x właśnie do 5D Mark II.

Bardziej klarowny obraz na ISO 100 po korekcie +4 EV daje D3x. Na zdjęciach przy ISO 1600 z tego aparatu widać jednak więcej szumu. Natomiast na wycinkach z korektą -4 EV jasne części zdjęcia pokazują podobne zachowanie obu aparatów, o ile weźmiemy poprawkę na różne oświetlenie, które jest widoczne na wyjściowych zdjęciach. Ewentualne różnice w zdjęciach 5D i D3x można jednak częściowo usprawiedliwiać różnym poziomem czułości, a co za tym idzie różnym wyjściowym naświetleniem, lub w ogólności zmiennym na przestrzeni czasu oświetleniem fotografowanego kościoła. Pomiary w studio przy takim samym oświetleniu pokazały bowiem nieduże różnice w dynamice pomiędzy oboma aparatami. Minimalną przewagę przy ISO 100 ma D3x, ale w codziennym użytkowaniu może się okazać ona trudno dostrzegalna.

100 ISO
0 EV
-4 EV
D3x
Nikon D3x - Zakres tonalny Nikon D3x - Zakres tonalny
5D MkII
Nikon D3x - Zakres tonalny Nikon D3x - Zakres tonalny
1600 ISO
D3x
Nikon D3x - Zakres tonalny Nikon D3x - Zakres tonalny
5D MkII
Nikon D3x - Zakres tonalny Nikon D3x - Zakres tonalny