Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
9 kwietnia
2017 14:12

Za nami dość ciekawy tydzień, który przyniósł nowe produkty od firm Canon, Fujifilm i Nikon. Najnowsze plotki jednak wskazują, że nadchodzące dni również mogą być ciekawe.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.

Canon

Canon EF 85 mm f/1.4L IS

Mówi się, że następnym pełnoklatkowym obiektywem, który zostanie zaprezentowany przez firmę Canon, będzie model EF 85 mm f/1.4L IS. Premiery możemy spodziewać się na przełomie drugiego i trzeciego kwartału tego roku i podobno nowy model nie będzie następcą EF 85 mm f/1.2L, lecz poszerzy ofertę stałoogniskowych "elek".

Kolejny PowerShot nadchodzi

Wygląda na to, iż niebawem czeka nas premiera kolejnego kompaktu z linii PowerShot. Firma Canon zarejestrowała bowiem w jednym z indonezyjskich urzędów aparat o oznaczeniu kodowym PC2276, który ma być produkowany na Tajwanie i zostanie wyposażony w interfejsy Bluetooth oraz WiFi.

DJI

Dron mniejszy niż Mavic

W sieci znaleźć można zdjęcia, które rzekomo przedstawiają nadchodzącego drona od firmy DJI. Co ciekawe, nowy model ma być jeszcze mniejszy niż Mavic.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Fujifilm

X-E3 w tym roku

Serwis Fuji Rumors donosi, że jest niemal pewne, iż w tym roku poznamy następcę modelu X-E2. Prawdopodobnie Fujifilm X-E3 ujrzy światło dzienne jesienią.

Nowy firmware dla GFX

Mówi się, iż w maju ma zostać udostępniona aktualizacja firmware dla średnioformatowego bezlusterkowca Fujifilm GFX 50s. Nowe oprogramowanie ma wprowadzać kilka istotnych zmian, jednak na chwilę obecną nic dokładnie o nich nie wiadomo.

Leica

Noctilux M 75 mm f/1.25 ASPH

Podobno jeszcze w tym roku możemy spodziewać się premiery nowego obiektywu z mocowaniem Leica M. Będzie to model Noctilux M 75 mm f/1.25 ASPH.

Nikon

Nikon D7500

W sieci pojawiło się zdjęcie rzekomo przedstawiające lustrzankę Nikon D7500, która być może będzie mieć swoją premierę już w przyszłym tygodniu, a jej specyfikacja ma wyglądać następująco:
  • matryca 20 Mpix znana z Nikona D500,
  • zakres czułości ISO 100–51200,
  • tryb wideo 4K,
  • 51 punktów AF,
  • tryb zdjęć seryjnych 8 kl/s,
  • odchylany ekran LCD,
  • funkcja SnapBridge.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Nowe kompakty

Jakiś czas temu firma Nikon rejestrowała w jednym z urzędów nadchodzące aparaty kompaktowe, które mają być wyposażone w WiFi. Najnowsze doniesienia wskazują, że jednym z tych modeli będzie następca Coolpiksa P900, który zostanie wyposażony w obiektyw o rekordowym 125-krotnym zoomie optycznym - odpowiednik ogniskowych 24-3000 mm. Drugi z produktów to podobno wodoszczelny aparat, który ma zastąpić Nikona AW130.

Olympus

Dwa nowe aparaty nadchodzą

Także Olympus zarejestrował w jednym z urzędów dwa nowe modele aparatów cyfrowych. Plotki głoszą, że jednym z nich będzie wodoszczelny kompakt TG-5, natomiast drugi to bezlusterkowiec E-M10 Mark III.

Sigma

Sigma z mocowaniem Sony FE

Szef Sigma Corporation przyznał w jednym z wywiadów, iż obecne obiektywy Sigma dla lustrzanek nie zostały zaprojektowane z myślą o wykorzystywaniu ich z bezlusterkowcami. Dlatego podczas opracowywania produktów z bagnetem Sony FE inżynierowie stworzą je zupełnie od podstaw i nie ograniczą się jedynie do zmiany bagnetu i niewielkiego dostosowania istniejących konstrukcji.

Sony

Sony RX1R III

Jakiś czas temu informowaliśmy, iż firma Sony zarejestrowała kilka nadchodzących aparatów. Podobno jednym z nich będzie trzecia wersja modelu RX1R, która ma zostać wyposażona w stabilizację obrazu oraz tryb wideo 4K. Poprawie ma ulec także szybkość działania i elektroniczny wizjer. Bez zmian pozostanie natomiast rozdzielczość matrycy.


Komentarze czytelników (38)
  1. mgkiler
    mgkiler 9 kwietnia 2017, 14:26

    Tyle się mówi, że kompakty już umarły, a tu ciągle nowe modele wychodzą.
    Od Canona, Nikona i nie tylko.

  2. mgkiler
    mgkiler 9 kwietnia 2017, 14:29

    Jeżeli to prawda z tym 4K w Nikonie to Canon też będzie musiał zadbać o 4K (nie tylko w 5DMk4) w swoich lustrzankach.

  3. deel77
    deel77 9 kwietnia 2017, 14:30

    Ciekawe czy Sony z nowym RX-em zrobi to samo co z kompaktami - pozostawi stary model a nowy wyceni o np. 25% wyżej czyli ok 20000 zł

  4. zoom2
    zoom2 9 kwietnia 2017, 14:38

    @mgkiler,
    Canon to nie za bardzo musi dbać (choć warto by było). Za to Nikon powinien poważnie zadbać o rezerwację dobrej knajpy na własną stypę.

  5. Dżozef
    Dżozef 9 kwietnia 2017, 14:51

    No i jak to u Sigmy- kolejna seria obiektywów do kupienia bo stare są do d....
    A ja mam ćwierćwieczne "stare grzmoty" od Canona które bezbłędnie chodzą z nowymi puszkami i Sigmę mam w ....

  6. PDamian
    PDamian 9 kwietnia 2017, 14:58

    Nikon ma poważniejszy w wideo problem niż konieczność wprowadzenia 4K czy 2,25x crop w 4K (D500).
    Jest nim AF podczas filmowania i brak funkcji pomagających w ręcznym nastawieniu ostrości.

  7. wzrokowiec
    wzrokowiec 9 kwietnia 2017, 15:19

    @PDamian
    Czy nowe obiektywy AF-P też mają problem z AF podczas filmowania?
    Pytam, bo nie miałem jeszcze w ręku szkła tego typu.

  8. PDamian
    PDamian 9 kwietnia 2017, 15:33

    Chodziło mi o kiepski autofokus przy detekcji kontrastu.
    canon z Dual Pixel odjechał.

    Chyba na matrycy powinny się znaleźć czujniki detekcji fazowej jak w Nikonach 1 czy Sony -żeby dogonić.

    AF-P? -Nie wiem. link ;)

  9. 9 kwietnia 2017, 16:30

    @Dżozef

    Ale tu mowa o nowych obiektywach do belusterkowców. Przecież te do lustrzanek działają nadal z nowymi puszkami i nic nie trzeba wymieniać

    Wyobrażasz sobie komfortowe użytkowanie ogromnych ciężkich obiektywów serii Art z małymi apartami takimi jak Sony A7? Podłącz do Sony takiego kloca jak Sigma A 85/1.4 i spróbuj tym fotografować.

  10. focjusz
    focjusz 9 kwietnia 2017, 16:40

    Czujniki detekcji fazowej to w zasadzie już obowiązkowe powinny być w nowych puszkach do filmowania ( chyba że wymyślą coś lepszeg)
    Oczywiście profi nie używają AF ( w produkcjach artystycznych bo w repo to już raczej tak ) ale przecież nikt nie sprzedaje tylko profi.
    Pozatym nie wiem czym D7500 miałby różnić się od D500? nieco okrojonymi parametrami - za 1/2 ceny. To obaczymy bo jak będzie 2/3 ceny to nie wróżę powodzenia.
    Zwłaszcza że nawet Sigma zmienia jak widać podejście do tematu bezluster...

  11. komor
    komor 9 kwietnia 2017, 21:13

    Borat, nowe Sigmy dla Sony FE też pewnie będą klockami, tyle że zaprojektowanymi bez uwzględnienia komory lustra, co pewnie przy szerokim kącie da największą różnicę.

  12. tripper
    tripper 9 kwietnia 2017, 21:19

    @mgkiler

    Mówi się, że kompakty umarły bo umarły. Nawet sami producenci przewidują w swoich sprawozdaniach finansowych zanik tego rynku w ciągu następnych 4-5 lat.

    To, że jeszcze jakieś kompakty są robione nie powinno dziwić. Rynek na dzień dzisiejszy to ułamek tego co kiedyś, ale jednak jeszcze coś tam się sprzedać da.

    Porównaj sobie ostatni rok z tym co było 5-7 lat temu. Wtedy każdy producent wypuszczał po 15 kompaktów rocznie. W zeszłym roku wszyscy oprócz Canona i Nikona ograniczyli się do 2-3 modeli i większość wycofała się z robienia taniej masówki z malutkimi matryczkami. Za rok czy dwa również CaNikon zejdzie do takiej liczby.

  13. druid
    druid 9 kwietnia 2017, 21:37

    @Borat
    Nie tak dawno ktoś linkował tu kompleksowy artykuł na temat mobilności A7. Wychodzi na to, że wysokiej jakości jasne obiektywy są nawet większe niż ich lustrzankowe odpowiedniki? Nie wierzy to sam sprawdź.

  14. kubsztal
    kubsztal 9 kwietnia 2017, 21:53

    @borat
    Sigma to rzeczywiście kloc. Ale taki Canon 1.2 nie dość, że jaśniejszy, to i tak mniejszy od sonowego zestawu odpowiednikowego: link

  15. 9 kwietnia 2017, 22:40

    @kubsztal

    Różnica jest taka, że do Sony mogę wybrać i gdy potrzebuję mobilności użyć mnejszego, lżejszego obiektywu. W przypadku tego Cannona czy założysz mniejsze czy większe szkło i tak masz wielki kloc bo body nie zmniejszysz.

  16. PDamian
    PDamian 9 kwietnia 2017, 22:42

    Ciekawe ile będzie ważył stabilizowany Canon 85/1.4?
    link

    1,4 kg?

  17. kubsztal
    kubsztal 9 kwietnia 2017, 22:54

    @Borat,
    pisałeś o 85 to Ci zapodałem przykład 85. O wadze nie pisałeś. Oczywiście bezlustro będzie ważyło mniej. Wystarczy trochę pomachać hantelkami ;) Jakie szkło będzie *znacząco* mniejsze - do tego takie, którego nie załatwię naleśnikiem na lustrze?

  18. JdG
    JdG 9 kwietnia 2017, 23:17

    @tripper (Mówi się, że kompakty umarły bo umarły. Nawet sami producenci przewidują w swoich sprawozdaniach finansowych zanik tego rynku w ciągu następnych 4-5 lat.):

    byłoby dziwne, gdyby tak się stało. Kompakty - zarówno te zaawansowane, jak i automaty - z pewnością znajdą amatorów; chyba nie mniej niż dawniej miały tego typu urządzenia; to są prostu bardzo wygodne urządzenia do fotografowania (o ile działają poprawnie, bo nie jest to regułą). Taki Samsung EX-1 to był prawdę powiedziawszy najlepszy cyfrowy aparat fotograficzny jakiego dotąd używałem (mimo kilku poważnych wad, jakie miał). Zrobiłem nim ponad 150 tys. zdjęć, zanim się zużył i zasadniczo nie odmawiał pracy w żadnych warunkach.

    Taki mały, wygodny aparat z w miarę dobrym, jasnym obiektywem, pozwalający fotografowi ustawić szybko wszystkie parametry zdjęcia (ekspozycja, ostrość, nawet balans bieli), także manualnie, i zrobić porządne zdjęcie (8-16 Mpx) w formacie RAW, to prawdziwy skarb i dlatego takie aparaty z pewnością będą miały sporo amatorów.

    Kompakty z matrycą CX (czyli 1", czyli całkiem dużą), to jest bez wątpienia dobry pomysł, jeśli chodzi o kompakty dla - powiedzmy - zaawansowanych fotoamatorów. Nikon tego nie zrobił i to pewnie będzie dlań kosztowny błąd.

  19. lukzab
    lukzab 10 kwietnia 2017, 00:06

    Panowie, wy tutaj o Canonie, Nikonie, kompaktach a nikt nie zwrócił uwagi, że Fuji zapowiedział X-E3. To jest konkretny news!

  20. nikos
    nikos 10 kwietnia 2017, 00:43

    Nikon D750 "matryca 20 Mpix znana z Nikona D500" czyli Sony IMX321

  21. pawelpiotrm
    pawelpiotrm 10 kwietnia 2017, 08:25

    Tak żeby teraz D500 staniał do 7 tysi i D7500 zastępuje całkowiecie 7200. A tak mogą pozycjonować 3 produkty

  22. ikit
    ikit 10 kwietnia 2017, 09:37

    kubsztal
    Jakie szkło będzie *znacząco* mniejsze - do tego takie, którego nie załatwię naleśnikiem na lustrze?

    Choćby większość manuali na dalmierze;] 10, 12, 15mm już w ogóle gniotą.
    Na apsc większość szkieł (szczególnie stałek) jest sporo mniejsza niż lustrzankowe bo w ogóle są na apsc a nie wyłącznie warianty FF.
    No i są rzeczy typu niedostępne na lustrzanki 50/0.95.
    I jesteś pewien że potrafisz przebić gabarytami i wagą np. A7+zeiss 35/2.8? Zobacz sobie też w 3 wymiarach różnice wielkości a nie tylko z góry jak większość zapaleńców lustrzanek próbuje porównywać aby nie płakać za bardzo;)

  23. mkol
    mkol 10 kwietnia 2017, 10:16

    @mgkiler "Tyle się mówi, że kompakty już umarły,"
    Bo to efekt wrzucenia wszystkiego do jednego worka "kompakty" i interpretowanie znaczącego spadku sprzedaży jako że "umarły".
    A czy w tym worku kompaktów są również kompakty zaawansowane? Nie wszyscy zawsze tachają lustro... Analogicznie czy wszyscy się przesiedli na smartfony? Nieoczekiwanym hitem jakim stała się odświeżona Nokia 8310 raczej pokazuje, że nie wszyscy się przesiadają na smartfony. Więc można by raczej wysnuć tezę, że i owszem proste kompakty, takie z 1-3 "zoomem" raczej z rynku będą znikać, ale i pozostanie miejsce zarówno dla bardziej zaawansowanych konstrukcji jak i nawet dla tych prostszych, bo nie każdy od razu kupuje zestaw smartfon + lustro :)

  24. baron13
    baron13 10 kwietnia 2017, 10:20

    Panowie, powiem, że zawsze mnie zadziwiacie, jak bijecie się o kilka deko wagi sprzętu. Wiele razy już pisałem , że w szczególnych okolicznościach rozumiem, ze noszenie tele 300mm zamiast 600mm ma sens i warto zapłacić za mniejszy obiektyw o większej rozdzielczości aby nie ciągać ze sobą kilogramów. Lecz jeśli zabieram sprzęt do konkretnych zdjęć i nie ma on się wozić ze mną cały czas, to naprawdę robi zasadniczą różnicę chocby 2-3 kg na normalnego faceta? A, ciekawe, kobiety jakoś nie występują w tego typu wątkach. Owszem, mi robi różnicę, czy maszerować z lekkim statywem, czy z pełnowymiarowym Manfrotto, który źle się nosi, ale jesli dojdę do wniosku, że dla zdjęć tak trzeba, to jakoś to załatwię. Pojadę tramwajem za 3 pln, moze nawet wezmę taksówkę. Do pomyślenia jest kupienie sobie autka do wożenia sprzętu. A tak w ogóle, to znajomy doktór stwierdził, że na sklerozę dobrze by było wrzucić do plecaka kilka cegieł i z nimi ciągle chodzić.
    A jeśli chodzi o super-jasne obiektywy na małe matryce, to niestety, fizyka jest nieubłagana. Fufu pozwala zbudować matryce o większych czułościach i mamy przewagę przynajmniej 1 EV jeśli porównujemy się z takim starociem jak 6d albo 2 EV, bo to zależy od obróbki :-) Duży może więcej :-) Mamy też mniejszą GO na takich samych katach widzenia. Nigdy bym nie poświęcił ani dla jakości, ani tym bardziej dla możliwości wagi sprzętu, bo to jest działka i pomyslunek fotopstryka, jak tego użyć. Zawsze się jakiś sposób znajdzie: taczki, mocny kumpel, samochód żony albo kochanki, rower, maluch, gruzawik w ostateczności. tylko pomyśleć :-)

  25. PDamian
    PDamian 10 kwietnia 2017, 10:38
  26. Betelgeuse
    Betelgeuse 10 kwietnia 2017, 10:49

    Baron, ja rozumiem, że ty raczej uprawiasz "fotografię balkonową", ewentualnie balkonowo/z-pracy-powrotną i nie sprawia ci to problemu, ale uwierz - czasami trzeba brać sprzęt na 2-3 tygodnie, 2 puszki, 5-6 obiektywów, a do tego jeszcze kupę innych rzeczy i dokładanie kolejnej masy do wagi już ponad limit naprawdę nie jest śmieszne.

  27. wzrokowiec
    wzrokowiec 10 kwietnia 2017, 10:57

    Tylko, że często ten lżejszy sprzęt wychodzi drożej niż tragarz :)

  28. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 10 kwietnia 2017, 11:23

    baron18
    "Mamy też mniejszą GO na takich samych katach widzenia"

    To jest tak samo zaleta jak i wada.

  29. Z_photo
    Z_photo 10 kwietnia 2017, 11:53

    @ B=baron13: "... robi zasadniczą różnicę chocby 2-3 kg na normalnego faceta?"

    Dla fotografa niewyrywającego się z miejskich rewirów pewnie nie robi, albo robi niewielką.


  30. Z_photo
    Z_photo 10 kwietnia 2017, 11:57

    Przepraszam za "B=baron13" - widać mi się palec omsknął na klawiaturze.

  31. PDamian
    PDamian 10 kwietnia 2017, 12:32



    Mała głębia ostrości nie jest wadą -bo można ją zawsze zwiększyć przymykając przysłonę w obiektywie.
    -ile można czytać te bajeczki zwolenników systemu m4/3?

    Wadą nie dość jasnych obiektywów zaś jest że pracują one na limicie dyfrakcyjnym -skutecznie ograniczającym rozdzielczość -osiągi tych obiektywów.

    Dyfrakcja skutecznie ogranicza osiągi nawet takiego "Pro" obiektywu do systemu m4/3 jak Olympus M.Zuiko Digital 300 mm f/4.0 ED IS PRO za prawie 11000 złotych.
    "Malkontenci mogą narzekać, że do poziomu ponad 80 lpmm osiąganego przez najlepsze stałki jednak trochę brakuje. Tyle, że te rekordowe wartości osiągane są na przysłonach f/2.8 i f/4.0. Olympus nie ma światła f/2.8, a otwór f/4.0 to jego maksymalny otwór względny, gdzie na jakość obrazu wciąż mają wpływ aberracje optyczne. O tym, jak dobrze z nimi sobie poradzono, świadczy jednak zachowanie na przysłonie f/5.6, gdzie wynik, w granicach błędów pomiarowych, jest dokładnie jaki sam jak w najlepszych jasnych stałkach. To oznacza, że dla przysłony f/5.6 Olympus pracuje już praktycznie w limicie dyfrakcyjnym"
    " [z telekonwerterem 1.4x] Tutaj natrafiamy na te same problemy, które poruszyliśmy w obszernym wstępie do testu Panaleiki 100–400 mm. Maksymalny otwór względny Olympusa 4/300 z konwerterem 1.4x to f/5.6. Aby odciąć wady optyczne, musimy go przymknąć o co najmniej 1 EV. To oznacza, że nawet w przypadku bardzo dobrej pracy tego zestawu, trudno będzie nam dotrzeć do wyników na poziomie 60 lpmm." link
    -I to wszystko już na mało upakowanej matrycy testowego Olympus E-PL1 -12mpix.
    Na bardziej upakowanych matrycach dyfrakcja jeszcze bardziej daje w kość -wymiana aparatu na taki z matrycą 16 czy 20mix bardzo słabo przekłada się na zwiększenie rozdzielczości -szczegółowości zdjęć. Para idzie w gwizdek.

  32. xenon
    xenon 10 kwietnia 2017, 13:03

    @ikit - różnice w wadze samych aparatów nie są wcale takie duże:
    Sony A7II - 600g
    Nikon Df - 760g
    Nikon D750 - 840g

    w Nikonie też można znaleźć obiektywy ważące w okolicach 120-140g np. Yongnuo YN 50 mm f/1.8, Nikon Nikkor MF 50 mm f/1.8, naleśnik Nikon Nikkor MF 45 mm f/2.8 P.

    Do tego jak dla mnie ergonomia samego body Nikona zdecydowanie jest lepsza, już nie mówiąc o wydajności baterii. W Sony trzeba by brać 2 dodatkowe baterie do daje około 100g, aby mieć możliwość wykonania tylu zdjęć co w Nikonie.

  33. JdG
    JdG 10 kwietnia 2017, 13:53

    *baron13* (Nigdy bym nie poświęcił ani dla jakości, ani tym bardziej dla możliwości wagi sprzętu:

    czyli porzucasz "fufu" Canona i przechodzisz na Fuji GFX 50 - na początek? (potem pewnie Phase One, jak przypuszczam).

  34. JdG
    JdG 10 kwietnia 2017, 14:08

    @PDamian (Maksymalny otwór względny Olympusa 4/300 z konwerterem 1.4x to f/5.6 ... Para idzie w gwizdek):

    no proszę! i kolejny raz okazało się, że Olympusem zdjęć nie zrobisz :-( a co mają mówić, ci, którzy jeszcze skromniejszych matryc używają? horror!

  35. wzrokowiec
    wzrokowiec 10 kwietnia 2017, 15:29

    @xenon

    100 procent racji!

  36. jelen40
    jelen40 10 kwietnia 2017, 16:25

    Próbowałem krótko z m4/3, niestety do bardziej ambitnej, zaawansowanej fotografii krajobrazowej i przyrodniczej nie nadaje się, z powodów o których Koledzy piszą, nie będę powtarzał. W Fotografii podróżniczej, i podobnej może ? dla mnie system m4/3 niestety bezużyteczny.
    Sprzęt fotograficzny wożę w samochodzie (oczywiście dwie lustrzanki FF+ kilka szkieł i filtry), waży to dużo ale jeszcze mogę chodzić, jak nie będę dawał rady kupię sobie Leicę Monochrom (lubię b&w) i trzy obiektywy.
    pozdrawiam.

  37. Z_photo
    Z_photo 10 kwietnia 2017, 18:45

    @jelen40: "... m4/3, niestety do bardziej ambitnej, zaawansowanej fotografii krajobrazowej i przyrodniczej nie nadaje się...

    ... jak nie będę dawał rady kupię sobie Leicę Monochrom (lubię b&w) i trzy obiektywy."


    Zmiana sprzętu wymusi także korektę tematyki - z Leicą i trzema obiektywami (zakładam że typowymi dla tej konstrukcji, czyli o ogniskowej nie większej niż 135 mm) nie poszalejesz w fotografii przyrodniczej.
    Tak więc o Leice wykorzystywanej w fotografii przyrodniczej można powiedzieć to samo co stwierdziłeś w odniesieniu do m43, tzn. że "nie nadaje się".

  38. DlaZabawy
    DlaZabawy 10 kwietnia 2017, 19:32

    @jelen40 - Za to Micro 4/3 z jakąś niezbyt dużą stałką to całkiem rozsądny zamiennik kompaktu, a przynajmniej u mnie się to sprawdza. Chociaż przy moim następnym bezlusterkowcu chyba raczej wybiorę format 3:2...

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.