Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Canon EOS-1D Mark IV

Canon EOS-1D Mark IV
20 października
2009 06:50

No i doczekaliśmy się. Przed chwilą oficjalnie zaprezentowano profesjonalną lustrzankę reporterską Canon EOS-1 Mark IV, która została wyposażona w matrycę CMOS w rozmiarze APS-H (27.9 x 18.6 mm) o rozdzielczości 16.1 Mpix. Może ona pracować z natywną czułością ISO 100-12800, którą można rozszerzyć do ISO 102400.

Podwójny procesor DIGIC IV pozwala na pracę w trybie seryjnym z prędkością do 10 kl/s. Bufor przy współpracy z kartą CF Mode 6 ma pozwolić na utrzymanie maksymalnej prędkości dla ok. 121 zdjęć w formacie JPEG.

Canon EOS-1D Mark IV

Za automatyczne ustawianie ostrości w nowym 1D odpowiada sensor CMOS TTL-AREA-SIR AF wyposażony w 45 punktów rozłożonych w obszarze 8 mm x 15 mm, w tym znalazło się 39 punktów krzyżowych. Pracę zawodowego reportera ma wspomagać nowy algorytm AI Servo II AF.

Canon EOS-1D Mark IV

Na tylnej ściance nowej lustrzanki znalazł się 3-calowy ekran ClearView II LCD o rozdzielczości 920 tys. punktów, który charakteryzuje się kątem widzenia wynoszących 160 stopni. Z pewnością przyda się to podczas kadrowania przy użyciu funkcji Live View, gdyż monitor nie jest odchylany.

Canon EOS-1D Mark IV

Canon EOS-1 Mark IV został także wyposażony w możliwość rejestracji filmów wideo w rozdzielczości HD, w następujących trybach: 1080p przy 30/24/25 kl/s, 720p przy 60/50 kl/s, 640x480 przy 60/50 kl/s.

Canon EOS-1D Mark IV

Aparat ma pojawić się w sklepach pod koniec grudnia br. w cenie 4999 USD, a jego pełna specyfikacja dostępna jest w naszej bazie:

Canon EOS-1D Mark IV

Canon EOS-1D Mark IV

Canon EOS-1D Mark IV

Canon EOS-1D Mark IV

Canon EOS-1D Mark IV

Canon EOS-1D Mark IV

Canon EOS-1D Mark IV

Canon EOS-1D Mark IV

Informacja prasowa

Nowa cyfrowa lustrzanka Canon EOS-1D MARK IV – szybkość, moc i wysoka rozdzielczość dla profesjonalistów

Londyn, 20 października 2009 – Canon ogłasza dziś premierę nowego modelu profesjonalnej lustrzanki cyfrowej (DSLR) – Canon EOS-1D MARK IV. Nowy aparat to idealne narzędzie fotografowania obiektów w ruchu, sportu, wydarzeń i dzikiej przyrody – umożliwia wykonanie obrazów o wysokiej rozdzielczości w mgnieniu oka w najbardziej wymagających warunkach. Canon EOS-1D MARK IV jest szybki i wydajny; został zaprojektowany z myślą o fotografach oczekujących niezawodności w sytuacjach cechujących się napięciem i dużą zmiennością.

Podczas projektowania aparatu EOS-1D MARK IV wzięto pod uwagę opinie i sugestie profesjonalnych fotografów. EOS-1D MARK IV posiada matrycę światłoczułą APS-H CMOS wyposażoną w 16,1 MP. Szeroki wybór precyzyjnych obszarów AF dostępnych w całym kadrze jest teraz możliwy dzięki zupełnie nowemu 45-punktowemu systemowi automatycznego ustawiania ostrości (AF) z 39 punktami typu krzyżowego o czułości f/2,8. Przetworniki obrazu Dual DIGIC 4 zapewniają wysoką rozdzielczość zdjęć wykonanych w trybie fotografowania ciągłego z szybkością do 10 klatek na sekundę. EOS-1D MARK IV posiada ponadto najszerszy zakres wartości ISO z pośród aparatów marki Canon.

“Podczas projektowania modelu EOS-1D MARK IV, dokładnie przeanalizowaliśmy opinie i sugestie fotografów, a następnie stworzyliśmy aparat, który sprosta ich specyficznym wymaganiom” mówi Pan Shinbori, starszy dyrektor generalny Camera Development Center, Canon Inc. „Dzięki zupełnie nowej, świetnej jakości matrycy światłoczułej CMOS i podwójnym przetwornikom obrazu Dual DIGIC 4, aparat Canon EOS-1D MARK IV pozwoli uzyskać najlepsze wyniki pracy w najkrótszym możliwym czasie, co jest ważne na coraz bardziej konkurencyjnym rynku”.

Wysoce wrażliwy system nastawiania ostrości typu krzyżowego – szybkość i odwzorowanie każdego szczegółu

Canon EOS-1D MARK IV został wyposażony w zupełnie nowy 45-punktowy system automatycznego nastawiania ostrości AF. 39 punktów typu krzyżowego o czułości do f/2,8 rozmieszczono w całym kadrze, pozwalając na powtarzalne uzyskanie ostrości obiektów statycznych i ruchomych niezależnie od wybranego punktu AF. Wszystkie punkty AF są teraz bardziej wrażliwe, można łatwo dokonać ich selekcji; te rozmieszczone bliżej krawędzi kadru są tak samo wrażliwe jak te położone przy centrum kadru.

Całym systemem AF zarządza dedykowany mikroprocesor, odpowiadający za szybkie i dokładne ustawienie ostrości, nawet podczas fotografowania w trybie ciągłym z prędkością 10 klatek na sekundę. Nowy, udoskonalony tryb AI Servo II AF firmy Canon śledzi obiekty w ruchu z większą precyzją. Dedykowany mikroprocesor umożliwia trybowi AI Servo II AF dokładniejsze śledzenie obiektów w ruchu oraz zwiększenie niezawodności ostrzenia w warunkach niskiego kontrastu i niezmiernie jaskrawego oświetlenia.

EOS-1D MARK IV oferuje szeroki zakres ręcznych i automatycznych opcji AF, w tym nową funkcję stworzoną przez firmę Canon, Spot AF, dostępną w pracy z obiektywami z przyciskiem AF Stop. Funkcja Spot AF oferuje fotografom wymagającym niezmiernie dokładnej ostrości obrazu bardziej precyzyjny obszar ostrzenia. 63-strefowy system pomiaru pozwala na zastosowanie różnych trybów pomiaru – dedykowany czujnik powiązany z 45 punktami AF umożliwia pomiar powiązany z punktowym AF oraz wiele opcji pomiaru strefowego.

Aparat EOS-1D MARK IV posiada punkty AF powiązane z orientacją aparatu – czujnik orientacji pozwala na zapamiętanie oddzielnych punktów AF dla różnego ułożenia aparatu, w poziomie i pionie (uchwytem do góry i do dołu). Punkty AF powiązane z orientacją aparatu ułatwiają szybką jej zmianę podczas fotografowania, z jednoczesną zmianą ustawień AF w celu dostosowania do obiektu. Funkcja rejestracji punktów AF pozwala zachować w pamięci aparatu alternatywny punkt AF dostępny za naciśnięciem przycisku.

Moc i wydajność przetworników obrazu Dual DIGIC 4 i matrycy CMOS

„Szyta na miarę” matryca światłoczuła o wysokiej rozdzielczości CMOS APS-H z 16.1 MP współpracuje z dwoma przetwornikami obrazu Dual DIGIC 4 zapewniając szczegółowe i ostre odwzorowanie nawet przy bardzo wysokiej czułości ISO.

Efektem dodania czujnika APS-H jest wysoka liczba pikseli oraz efektywne pole widzenia równe 1,3 długości ogniskowej obiektywu. Tę zaletę docenią fotoreporterzy rejestrujący wydarzenia, sport czy dziką przyrodę. Działając w ciągłym ruchu i robiąc zbliżenia fotografowanych obiektów fotoreporterzy mogą zachować niskie wartości przysłony bez potrzeby zastosowania obiektywów długoogniskowych, które są zazwyczaj cięższe.

Fotografowanie w trybie ciągłym jest teraz sprawniejsze dzięki ośmiokanałowemu odczytowi danych dokonywanym przez matrycę, co zapewnia szybkość i pełne wykorzystanie możliwości przetworników Dual DIGIC 4. W efekcie otrzymujemy serie z prędkością 10 klatek na sekundę przy pełnej rozdzielczości 16.1 MP oraz jakość barw dzięki 14-bitowej konwersji analogowo-cyfrowej (A/D).

Aparat EOS-1D MARK IV posiada najszybciej działający tryb fotografowania ciągłego w trybie automatycznego ustawiania ostrości spośród obecnie dostępnych modeli cyfrowych lustrzanek Canon EOS – rejestruje zdjęcia z prędkością 10 klatek na sekundę bez pogorszenia rozdzielczości. Moc przetworników Dual DIGIC 4 zarządza większą ilością danych w następstwie zwiększenia rozdzielczości obrazu o 60%, jednocześnie pozwala na wykonanie w jednej serii do 121 dużych zdjęć JPEG, lub 28 zdjęć RAW z użyciem kart zgodnych z UDMA 6. Jest to idealne rozwiązanie podczas fotografowania sportu i wydarzeń cechujących się dużą zmiennością.

EOS-1D MARK IV wyposażono ponadto w uaktualnione style obrazu Picture Styles oraz pierwszy w historii dodatek ALO (Automatyczna Optymalizacja Oświetlenia) w profesjonalnym korpusie EOS, który automatycznie koryguje kontrast i jasność obrazów już podczas ich rejestracji. Te dwie funkcje skracają cykl pracy fotografa, umożliwiając oddanie gotowych do publikacji zdjęć bezpośrednio z aparatu, tym samym ułatwiając koncentrację jedynie na wykonaniu unikatowych ujęć.

Pełna kompatybilność aparatu EOS-1D MARK IV z kartami pamięci flash zgodnymi z najnowszym interfejsem UDMA 6 zapewnia szybki zapis na karcie pamięci CF. Natomiast możliwość rejestracji zdjęć na kartach Secure Digital/SDHC pozwala fotografować dłużej, aż do uzyskania pożądanego ujęcia.

Świetne wyniki w słabym oświetleniu

EOS-1D MARK IV pozwala na fotografowanie w warunkach niezmiernie słabego oświetlenia. Standardowy zakres czułości ISO w modelu EOS-1D MARK IV to 100 – 12,800, a ISO rozszerzonego to 50 – 102,400 – najwyższa wartość w historii lustrzanek firmy Canon. Możliwość rejestracji obrazów w warunkach ekstremalnie słabego oświetlenia czyni EOS-1D MARK IV idealnym narzędziem fotografowania wieczorem i w nocy, kiedy niedobór światła normalnie uniemożliwia fotografowanie.

Inteligentne techniki redukcji szumów nie dopuszczają do powstania szumu luminancji czy szumów chromatycznych, jednocześnie zachowują balans kolorów i pozostawiają kwestie jakości obrazu decyzji fotografa. Mikrosoczewki nowej matrycy APS-H CMOS z 16,1 MP ułożone są bez przerw, posiadają wrażliwsze i wydajniejsze fotodiody. Taka budowa matrycy gwarantuje efektywne spożytkowanie dostępnego światła w celu maksymalnego wykorzystania czułości ISO w warunkach słabego świetlenia.

Wydajny, ergonomiczny i odporny na pogodę – stworzony do pracy w ekstremalnych warunkach

Korpus EOS-1D MARK IV jest dość lekki jak na aparaty tej kategorii. Obudowa w całości wykonana ze stopu magnezu chroni aparat przed następstwami uderzeń. Dokonano subtelnych zmian w ergonomii – zmieniono kształt przycisków, a ich naciśnięcie jest łatwiej wyczuwane, co ułatwia pracę w ekstremalnych warunkach pogodowych, gdy wymagane jest założenie rękawic.

Odporność na kurz i wodę gwarantuje 76 gumowych uszczelek umieszczonych wokół przycisków i szwów obudowy oraz zastosowanie odpornych na warunki pogodowe obiektywów EF i lamp błyskowych Speedlite EX.

Wyświetlacz LCD Clear View II o rozdzielczości VGA 920 000 punktów ułatwia przeglądanie zdjęć i ścieżek video tuż po ich wykonaniu, nawet w najbardziej wymagających warunkach. Lukę pomiędzy panelem LCD a pokrywą ochronną ekranu zapełniono materiałem fotoelastycznym, co pozwoliło zredukować refleksy świetlne i uzyskać wyraźny obraz na ekranie LCD. Stosowaną wcześniej pokrywę z akrylu zastąpiono wzmocnionym szkłem, dając solidną, odporną na rysy ochronę ekranu LCD.

Aparat EOS-1D MARK IV posiada zintegrowany system czyszczący EOS, który automatycznie usuwa kurz z matrycy, zapewniając solidną jakość obrazu podczas fotografowania w trudnych warunkach atmosferycznych.

Filmowanie w kinowej jakości HD

Oprócz wysokiej jakości zdjęć, EOS-1D MARK IV marki Canon udostępnia także funkcję filmowania EOS Movie. Można nagrywać filmy w jakości High Definition (HD) 1080 p z szybkością 30, 25 lub 24 klatek na sekundę oraz ścieżki 720 p z szybkością 60 lub 50 klatek na sekundę. EOS-1D MARK IV oferuje pełną zgodność z systemami PAL, NTSC oraz natywną szybkością kinową 1080/24 p. Opcja ręcznego ustawienia wartości ekspozycji daje swobodę regulacji głębi ostrości.

EOS-1D MARK IV posiada przycisk, do którego można zaprogramować funkcję filmowania, pozwalając nagrywać filmy z jakością HD natychmiast po jego naciśnięciu. Aparat posiada także wejście mini HDMI umożliwiające bezpośrednie przeglądanie ścieżek video i zdjęć na kompatybilnych telewizorach HD.

Bogactwo funkcji własnych użytkownika

EOS-1D MARK IV marki Canon posiada mnóstwo ustawień własnych użytkownika, co umożliwia pełną kontrolę nad funkcjami aparatu. Mikro-dostosowanie automatycznej ekspozycji (AE) i ekspozycji lampy błyskowej (FE) pozwala precyzyjnie dobrać wartość ekspozycji i uzyskać pożądany efekt. Dzięki temu można używać dwóch oddzielnych korpusów i uzyskać powtarzalne wyniki lub tylko dostosować ustawienia zgodnie z własnymi oczekiwaniami i preferencjami. Profile użytkownika można zachować na karcie pamięci i przenieść do innych korpusów EOS-1D MARK IV.

Kolejna funkcja własna użytkownika to dodawanie informacji o prawach autorskich bezpośrednio w aparacie, co eliminuje konieczność późniejszego opisywania zdjęcia, a także skraca cykl pracy. Zintegrowany mikrofon pozwala nagrywać notatki dźwiękowe do każdego zdjęcia, co docenią osoby pragnące podać treść ujęcia już podczas fotografowania.

Przegląd głównych funkcji aparatu Canon EOS-1D MARK IV:

  • nowa matryca światłoczuła APS-H z 16,1 MP,
  • prędkość do 10 klatek na sekundę w trybie fotografowania ciągłego,
  • do 121 dużych obrazów JPEG w jednej serii,
  • nowy 45-punktowy autofokus z 39 punktami typu krzyżowego o czułości f/2,8,
  • świetna jakość obrazu dzięki bardzo szybkim przetwornikom obrazu Dual DIGIC 4,
  • światłoczułość ISO do 12 800, z możliwością rozszerzenia do 102 400,
  • filmowanie Full HD z prędkością 30, 25 i 24 klatek na sekundę,
  • 3-calowy wyświetlacz LCD Clear View II z trybem Live View,
  • korpus odporny na kurz i wodę z 76 gumowymi uszczelkami,
  • kompatybilność ze wszystkimi obiektywami Canon EF oraz lampami błyskowymi serii Speedlite EX,
  • także dostępny – nowy transmiter bezprzewodowy WFT-E2 II (zgodny także z obecnie dostępnym bezprzewodowym transmiterem plików WFT-E2).

Akcesoria - Zgodność z systemem Canon EOS

Aparat EOS-1D MARK IV jest kompatybilny ze wszystkimi dostępnymi akcesoriami modelu EOS 1D Mark III, obiektywami EF (z wyłączeniem obiektywów typu EF-S) oraz lampami błyskowymi Speedlite EX. Opcjonalny bezprzewodowy transmiter plików WFT-E2 II umożliwia niczym nieograniczone wykonywanie zdjęć oraz transfer plików. Nowe akcesoria modelu EOS-1D MARK IV będą także kompatybilne z korpusami EOS 1D Mark III po aktualizacji oprogramowania sprzętowego.

Dane techniczne

Matryca światłoczuła Canon CMOS

Zaprojektowana przez firmę Canon i współpracująca z przetwornikami obrazu DIGIC, matryca światłoczuła Canon CMOS oferuje zaawansowaną redukcję szumów w każdym pikselu, tworząc obrazy niemal zupełnie pozbawione szumów. Matryca Canon CMOS pobiera mniej mocy niż matryce CCD, co wydłuża czas działania akumulatorów.

Przetwarzanie sygnału w matrycach Canon CMOS dokonuje się za pomocą osobnych wzmacniaczy umieszczonych w każdym pikselu. Niepotrzebne przeniesienie ładunku nie następuje, co znacznie przyśpiesza proces przenoszenia sygnału do przetwornika obrazu. Powstawanie szumów zostaje zredukowane, pobór mocy jest mniejszy, wzrasta potencjalna liczba klatek na sekundę podczas fotografowania w trybie ciągłym.

Struktura matrycy modelu EOS 1D MK IV powstała celem maksymalnego wykorzystania dostępnego światła i naturalnej reprodukcji barw. Mimo mniejszego rozmiaru piksela rozwiązania takie jak wrażliwsze fotodiody o wyższym stosunku sygnału do szumów (S/N) i wyższej wydajności pozwalają na zebranie i przekazanie dualnym przetwornikom „DIGIC 4” większej ilości informacji optycznej. W rezultacie poszerza się zakres dynamiki, zmniejszają się szumy i wzrasta czułość ISO.

Dodatkowe właściwości redukujące szumy i umożliwiające zastosowanie wyższych wartości ISO to:

  • mikrosoczewki umieszczone bliżej fotodiod i ułożone bez przerw – matryca jest zdolna do maksymalnego gromadzenia światła,
  • system wzmocnień sygnału tłumi szumy poza samą matrycą.

Tryb AI Servo II

AI Servo AF wykorzystuje sztuczną inteligencję w celu ustalenia prędkości i kierunku ruchu obiektów poruszających się, a następnie układa soczewki obiektywu w przewidywanej prawidłowej pozycji w celu zwiększenia prawdopodobieństwa uzyskania ostrej fotografii.

Zdając sobie sprawę z wagi trybu AI Servo w dzisiejszych szybkich aparatach, ulepszono system automatycznego ustawiania ostrości AF, który dokładnie śledzi obiekty poruszające się z różną prędkością i na różnych odległościach. Szybsze przetwarzanie danych umożliwia śledzenie i nastawianie ostrości także na obiekty makro.

Udoskonalone funkcje AF w trybie AI Servo II:

  • Stabilny napęd obiektywu: Podczas normalnego działania, algorytm AI Servo dokonuje przeliczeń, następnie bazując na wynikach kalkulacji, instruuje obiektyw do zmiany pozycji soczewek. W przypadku otrzymania następujących po sobie dwóch znacznie różnych wyników – na przykład, kiedy fotografowany obiekt zmienia kierunek ruchu w sposób nagły i nie pojawia się tam, gdzie oczekiwał tego system – obliczenia te są ignorowane. System czeka na pojawienie się dwóch takich samych wyników obliczeń i dopiero wtedy przekazuje dane do obiektywu. Ostatecznie nie dochodzi do powstania nieostrych zdjęć.
  • Niezawodne śledzenie obiektów: Gdy pojawia się przeszkoda lub gdy punkt AF nie został utrzymany na fotografowanym obiekcie, śledzenie bazuje na ostatniej znanej trajektorii ruchu bezpośrednio przed pojawieniem się problemu.
  • Łagodny napęd obiektywu. W przypadku nagłej zmiany odległości ostrzenia, obiektyw nie przechodzi od razu do nowego ustawienia. Oznacza to, że jeśli fotograf przez jakiś czas nakieruje obiektyw na tło fotografowanej sceny, obiektyw nie ustawi na nie ostrości. To z kolei oznacza, że kiedy fotograf ustawi punkt AF z powrotem na główny obiekt zdjęcia, obiektyw ustawi ostrość znacznie szybciej.
  • Przewidywanie i szybka reakcja: System potrafi przewidzieć tor ruchu i ustawić ostrość bez opóźnienia bezpośrednio po wejściu obiektu w ruch.

Przetworniki obrazu Dual „DIGIC 4”

Przetworniki Dual „DIGIC 4” firmy Canon przetwarzające informacje o obrazie zostały stworzone specjalnie do współpracy z matrycą CMOS 16,1 MP. Moc dwóch przetworników „DIGIC 4” umożliwia działanie bardziej zaawansowanych algorytmów w celu uzyskania wiernych i naturalnych barw, prawidłowego balansu bieli i zaawansowanej redukcji szumów oraz edycji ścieżek video EOS Movie o jakości Full HD już w aparacie. Ultra-wysokie prędkości przetwarzania podnoszą ogólną responsywność aparatu i przyczyniają się do natychmiastowej gotowości do pracy tuż po uruchomieniu.

Czipy przetwornika „DIGIC 4” działają z szybkim buforem obrazu DDR-SDRAM. Sczytują, przetwarzają, kompresują i zapisują dane z dużą szybkością, aby zwolnić bufor podczas fotografowania seryjnego. Bufor dualnych przetworników został powiększony, aby umożliwić do 121 zdjęć JPEG i 28 zdjęć RAW w jednej serii z prędkością 10 klatek na sekundę i w pełnej rozdzielczości. Przetworniki „DIGIC 4” dokonują wszystkich kluczowych czynności przetwarzania, co zmniejsza pobór mocy do minimum.

Współpracując z matrycą CMOS marki Canon, przetworniki „DIGIC 4” usuwają bardzo widoczny szum kolorów oraz redukują szum luminancji bez utraty szczegółów, tym samym dając czyste obrazy przy wysokiej wartości ISO. Nawet przy ISO 6400 poziom szumów jest podobny to szumów powstałych przy ISO 1600 w aparatach z przetwornikiem DIGIC III. Dualne przetworniki „DIGIC 4” wspomagają formaty M-RAW i S-RAW, powszechnie używane w celu zachowania korzyści formatu RAW z jednoczesnym zmniejszeniem rozmiaru pliku.

Wyświetlacz Clear View II LCD 3-calowy wyświetlacz LCD posiada 920 000 punktów (rozdzielczość VGA), a kąt widzenia to 160°. Udoskonalono technologię Clear View II – pozbyto się wcześniej wypełnionej powietrzem luki pomiędzy ciekłym kryształem a pokrywą ochronną LCD. Lukę wypełniono materiałem fotoelastycznym, aby nie dopuścić do odbić światła na powierzchni ciekłego kryształu, spowodowanych nagłą zmianą wskaźnika refrakcji podczas przechodzenia światła przez lukę z powietrzem.

EOS Movie

Funkcja filmowania EOS movie pozwala użytkownikom EOS 1D MK IV nagrywać ścieżki video z rozdzielczością HD 1080 p. Można dokonać w pełni ręcznych ustawień oraz wybrać liczbę klatek na sekundę.

Duży rozmiar zintegrowanej matrycy CMOS (28,1 x 18,7 mm) oferuje więcej możliwości kontroli głębi ostrości. Wartości ekspozycji filmów można ustawić w trybie Ręcznym dokonując wyboru wartości przysłony i czasu zwolnienia spustu migawki. Istnieje możliwość selekcji liczby klatek na sekundę: 30 (29,97), 25, i 24 (23,976) lub nawet 60 (59,94) i 50 w rozdzielczości 720p. Przejście do trybu Program pozwala na swobodne nagrywanie bez konieczności martwienia się o wartość ekspozycji – to idealne rozwiązanie dla osób pragnących uchwycić najdrobniejszy ułamek sekundy ważnej sceny.

Style obrazu „Picture Styles”

Ustawienia fabryczne stylów obrazu „Picture Styles” upraszczają kontrolę nad jakością obrazu już w aparacie. Style obrazu można porównać do różnych rodzajów klisz fotograficznych, z których każdy reaguje na barwy w odmienny sposób. W każdym wybranym stylu można zarządzać ostrością, kontrastem, tonacją i nasyceniem barw. Fabryczna konfiguracja aparatu pozwala uzyskać obrazy JPEG gotowe do użycia, bez potrzeby dodatkowych ustawień menu. Ustawienia fabryczne stylów obrazu zastosowane do plików formatu RAW można zmieniać używając programu Digital Photo Professional firmy Canon.

Sześć dostępnych ustawień fabrycznych stylów obrazu „Picture Styles” to:

  1. Standard – do ostrych, żywych fotografii niewymagających dalszego przetwarzania
  2. Portret – optymalizuje tonację i nasycenie barw; zmniejsza ostrość, aby uzyskać ładną tonację skóry
  3. Krajobraz – żywsze zielenie i błękity, ostrzejsze krawędzie gór, drzew i budynków
  4. Neutralny – idealny do dalszego przetwarzania
  5. Wierny – dostosowuje kolory obrazu do barwy obiektu podczas fotografowania w temperaturze barwowej 5200 K
  6. Monochromatyczny – do fotografii czarno-białej z użyciem szeregu filtrów (żółty, pomarańczowy, czerwony i zielony) i efektów tonalnych (sepia, błękit, purpura, zieleń)
W aparacie EOS 1D MK IV ustawienia fabryczne stylów obrazu oferują wyostrzanie obrazu (wszystkie ustawienia z wyjątkiem Wiernego i Neutralnego). Dzięki temu fotograf otrzymuje pliki gotowe do publikacji już z poziomu aparatu.

Automatyczna optymalizacja oświetlenia Auto Lighting Optimizer

Automatyczna optymalizacja oświetlenia Auto Lighting Optimizer (ALO) we współpracy z funkcją rozpoznawania twarzy automatycznie koryguje jasność i kontrast obrazów niedoświetlonych, o niskim kontraście lub wykonanych „pod światło”. Dzięki niskim szumom i algorytmom korygującym, poprawianie obrazu jest przeprowadzane bez naruszania naturalnej gradacji. Dostępne ustawienia optymalizacji to Standardowa, Niska, Silna lub Wyłączona.

W aparacie EOS 1D MK IV automatyczna optymalizacja oświetlenia działa w trybie ręcznej regulacji ekspozycji lub w trybie Bulb. Rodzaj i stopień korekcji zależy od wybranych wartości ekspozycji, daje świetne wyniki zwłaszcza w przypadku ujęć „pod światło”, gdy fotografowany obiekt jest zbyt ciemny. Zwykle po rozjaśnieniu zdjęcia tło staje się prześwietlone. Natomiast stosując automatyczną optymalizację oświetlenia zarówno obiekt jak i tło pozostają prawidłowo naświetlone.

Zintegrowany system czyszczący EOS

Zintegrowany system czyszczący EOS radzi sobie z kurzem na matrycy na trzy sposoby: obrona, niedopuszczenie, usunięcie.
  1. Obrona – wewnętrzne mechanizmy aparatu minimalizują przedostawanie się kurzu. Nowy dekiel korpusu zapobiega przedostawaniu się kurzu do środka.
  2. Niedopuszczenie – na filtrze niskoprzepustowym zakrywającym przód matrycy zastosowano technologie antystatyczne, m.in. specjalną powłokę fluorytową, które nie dopuszczają do osadzenia się kurzu.
  3. Usunięcie – samoczyszcząca jednostka matrycy używa wysokich wibracji w celu usunięcia kurzu z filtra podczerwieni przez około jedną sekundę po każdorazowym uruchomieniu aparatu. Aby umożliwić natychmiastową prace aparatu tuż po jego włączeniu, funkcja zostaje wyłączona tuż po naciśnięciu spustu migawki.
Canon stworzył także wewnętrzny system usuwania kurzu ze zdjęć o nazwie Dust Delete Data, który wykrywa obecność kurzu na matrycy. Kurz można usunąć automatycznie po każdym zwolnieniu spustu migawki za pomocą najnowszego programu Digital Photo Professional.

Oprogramowanie

Oprogramowanie Digital Photo Professional

Za pomocą oprogramowania Digital Photo Professional można przetwarzać obrazy RAW szybko i efektywnie. Przetwarzanie z użyciem programu Digital Photo Professional pozwala na wyświetlanie w czasie rzeczywistym i natychmiastowe zastosowanie zmian w obrazie, co daje kontrolę na zmiennymi obrazu RAW takimi jak balans bieli, zakres dynamiki, kompensacja ekspozycji, redukcja szumów i tonacja barw – plus sposobność zobaczenia punktu AF na obrazie. Narzędzie korekcji aberracji soczewek pozwala precyzyjnie korygować różne rodzaje dystorsji występujące w niektórych aparatach. Zmiany we właściwościach obrazu można zapisać już w aparacie z przestrzeni barw RGB lub Adobe RGB.

Oprogramowanie Digital Photo Professional wspiera formaty sRGB, Adobe RGB, ColorMatch RGB, Apple RGB oraz przestrzenie kolorów Wide Gamut RGB. Profile ICC (International Colour Consortium) można dołączyć do obrazów TIFF lub JPEG po przekonwertowaniu z formatu RAW, co umożliwia wierną reprodukcję barw w pracy z aplikacjami wspierającymi profile ICC, takimi jak Adobe Photoshop. W celu zwiększenia wydajności można zachować zestaw ulepszeń obrazu do późniejszego zastosowania.

Oprogramowanie EOS Utility

Najnowsza wersja programu EOS Utility zapewnia niezbędne wsparcie zdalnego fotografowania Live View, konfiguracji aparatu oraz transferu obrazów. Program EOS Utility jest blisko powiązany z Digital Photo Professional, można go skonfigurować w celu monitorowania „gorących” folderów i automatycznej zmiany nazw lub miejsca umieszczenia nowo dodanych plików i przystosowania ich do istniejącej już struktury. Można także tagować zdjęcia za pomocą danych EXIF, w tym podawać informacje o prawach autorskich.

Edytor Picture Style

Edytor Picture Style (style obrazu) umożliwia stworzenie indywidualnych stylów obrazu. Każdy styl zawiera szczegółowe informacje o tym, jak konkretne barwy powinny wyglądać na danym zdjęciu. Utworzone style można załadować bezpośrednio do aparatu i zastosować do obrazów JPG i RAW. Podczas pracy z plikami RAW w programie Digital Photo Professional, można dostosować zarówno spersonalizowane, jak i udostępnione style.


Komentarze czytelników (46)
  1. MC
    MC 20 października 2009, 07:04

    No prosze, 16mega na aps-h i 18mega na aps-c... Jak dla mnie troche bez sensu. W 7D mogli zostawic te 15mega i kazdy by byl zadowolony. Ciekawe jaka bedzie cena w naszym pieknym kraju, ale powinno byc ponizej 20k...

  2. piotrart
    piotrart 20 października 2009, 07:40

    Brawo, jesteście przed Dpreview

  3. piotrart
    piotrart 20 października 2009, 07:41

    A specyfikacja się nie otwiera

  4. goltar
    goltar 20 października 2009, 07:43

    już się otwiera...

  5. zbyszko4x4
    zbyszko4x4 20 października 2009, 07:46

    kto rano wstaje .... ten czyta ciekawe newsy
    fajnie wygląda korpus "golasek" z logo C :)

  6. zbyszko4x4
    zbyszko4x4 20 października 2009, 07:47

    a jednak nazwa Mark IV

  7. goltar
    goltar 20 października 2009, 07:48

    Sugerowana cena to 4699 Euro...

  8. goltar
    goltar 20 października 2009, 07:48

    zbyszko4x4 jednak mkIV :)

  9. dljm
    dljm 20 października 2009, 07:50

    no i znowu nie ma pełnej klatki :(, czy ja nigdy nie doczekam się pełnoklatkowej reporterki Canona

  10. mszczyrek
    mszczyrek 20 października 2009, 07:59

    Mniejsza matryca i wiecej pixli nix D3s...

  11. dljm
    dljm 20 października 2009, 08:03

    co z tego że jest tańszy od nowego Nikona, dla mnie cena nie gra roli
    interesuje mnie pełnoklatkowa reporterka !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  12. matemaciek
    matemaciek 20 października 2009, 08:04

    E tam, taniocha dla mas (;

  13. goltar
    goltar 20 października 2009, 08:14

    a gdzie obiektywy ? :(

  14. Sci-Clone
    Sci-Clone 20 października 2009, 08:21

    Troszkę kiepsko bez tej pełnej klatki... Co do ISO, to jak widzę względy marketingowe (i duma) nie pozwoliły im wydać produktu bez ISO 102400. Jestem ciekaw jak wyjdzie im jakość obrazu, ale pewnie całkiem spoko, ale jednak tak czy siak ich polityki nie rozumiem... w 7D dają APS-C z 18MPx (nie wiadomo po co), a tu dają na troszkę większej APS-H 16MPx... czyli... czyli amatorów / półprofesjonalistów próbują JESZCZE naciągnąć na megapiksele, ale pojęli już, że zawodowcy się na to nie nabiorą... i bardzo dobrze (no może oprócz fotografów mody, którzy używają średniego formatu, ale to już inna bajka, bo w średnim formacie też widać już koniec wyścigu na megapiksele - np nowe Leaf 'y).

    Pozdrawiam!

  15. Rosewell
    Rosewell 20 października 2009, 08:57

    Sci-Clone - przecież to jest 1D - ta seria nia ma pełnej klatki !!!. FF jest w 1Ds.
    Ja bym aż tak na te 18MPx w 7D nie nażekał - na samplach widać że z szumem całkiem dobrze sobie radzi, a i charakter szumu jakby się w Canonach poprawił.

  16. Zolwiak
    Zolwiak 20 października 2009, 09:03

    pewnie prawdziwemu pro to wystarczy matryc i z 4pikselami po co uciekać w miljony a jaka dynamika tonalna.
    Dziwne tylko jak nikon tydzień emu wyrzucił z siebie aparacik z tak wysokim iso to niektórzy mało orgazmu nie dostali w komentarzach a po tygodniu markowi onanisci już kręcą nosem.
    Ludzie po ile wy macie lat ? Weźcie się ogarnijcie.
    Zaglądam tu od ponad roku i przy okazji każdej premiery, każdego arta ta sam szopka: psioczymy na canona nie psioczymy na nikona potme psioczymy na sony a na koniec śmiejemy się z pentaxów.
    Btw.
    Pewnie nikon zrezygnował z mpx takie cos jak D3x wcale nie istnieje
    Pewnie średni format tez zrezygnowwał z mpx 60mpx Hassele tez nie istnieją
    Są różne zastosowania i różny sprzęt ale niektórym ciężko to ogarnąć.

  17. K8v8M
    K8v8M 20 października 2009, 09:07

    wszędzie tylko narzekanie.
    A może zwyczajnie dwa procesory nie są w stanie obrobić więcej niż te 16mpix przy 10 kl/s

  18. K. Kowalski
    K. Kowalski 20 października 2009, 09:12

    W 7D wszystkie czujniki są chyba krzyżowe do jasności f/5.6. Tutaj tylko do jasności f/2.8. Czy mam rację ?

  19. dljm
    dljm 20 października 2009, 09:40

    Rosewell wiem że z pro tylko 1Ds ma FF, sam mam taki, ale to jest aparat do studio (tylko 5 klatek na sekundę i jak dla mnie za dużo mpixeli), Nikon już dawno wypuścił FF dla reporterów
    powiem szczerze liczyłem ze Canon trochę zmądrzeje i wypuści w końcu FF koło 12 mpx dla reporterów :(

  20. messer_
    messer_ 20 października 2009, 10:02

    Za to ISO100 to coś, czego żaden profesjonalny Nikon niestety nie ma, natywnie.
    A szkoda.
    IMO - segment profi w tej chwili u producentów wygląda naprawdę interesująco.
    APS-H w nowym 1D o fajnych osiągach, bardzo czuły i dobry tonalnie FX w D3, full-wypasiony D3x i Alpha 900 dla tych z mniej zasobnym portfolio/portfelem :-)

    Jest w czym przebierać.

    IMO - pełna klatka w reporterskim 1D to nie jest dobry pomysł, skoro istnieje 1Ds. APS-H jest ciekawą propozycją dla reporterów i myślę, że tak naprawdę niewielu z nich chciałoby dostać FullFrame do ich pracy.

  21. f8@24mm
    f8@24mm 20 października 2009, 10:05

    z dedykacja dla wszystkich marud: "24-70 L is good enough (sharp enough) for Annie Leibowitz, but not good enough for some anonymous amateur photographers."

    wstawic sobie 1D zamiast 24-70, a Vincent Laforet (czy kogo tam sie chce) zamiast Annie Leibowitz.

    odrobine wiecej samokrytycyzmu zycze ;)

  22. marcinek
    marcinek 20 października 2009, 10:07

    Czekam na Sony z ISO 100k :-D. Jaką gęstość powinna mieć APS-C żeby odpowiadać 16Mpixom na APS-H?
    Pytam, bo, może nie ma co psów wieszać na Canonie za kolejne mpixy. Tak na oko wychodzi mi że to jest gęstośc na poziomie 10-12 dla APS-C. Przy dzisiejszej technologii uzyskanie przyzwoitego obrazu z takiejj matrycy nie powinno być problemem. Fajnie, że jest już nowy MK IV (czy któś mówił, że japcuny nie lubią cyfry 4?), choć niczym nowym nie zaskoczył - i dobrze. Byle by zdjęcia robił. Choć raz marketroidy nikona wykazały się i zabrały wszystkie ochy i achy za iso 100K ;-)

  23. K. Kowalski
    K. Kowalski 20 października 2009, 10:11

    Trochę ponad 8. A swoją drogą dla matrycy APS-H bardzo fajnym szkłem jest 17-40. Robi się z tego odpowiednik 22-50.

  24. Kaleb_82
    Kaleb_82 20 października 2009, 10:13

    A mi ten aparat lata koło skrzata. I tak go nie kupię, wy z resztą też nie.

    Mogliby dać pierdylion ISO, które tam w kolejce czeka? 204 800?

    Fajnie by na papierze wyglądało.

  25. privjuzer
    privjuzer 20 października 2009, 10:20

    WYPAS!
    Kotlety miejcie się na baczności!
    Do wszechobecnych podsłuchów dochodzą teraz nowe foto-kałasznikowy.

  26. dzemski
    dzemski 20 października 2009, 10:26

    "Efektem dodania czujnika APS-H jest wysoka liczba pikseli oraz efektywne pole widzenia równe 1,3 długości ogniskowej obiektywu. Tę zaletę docenią fotoreporterzy rejestrujący wydarzenia, sport czy dziką przyrodę. Działając w ciągłym ruchu i robiąc zbliżenia fotografowanych obiektów fotoreporterzy mogą zachować niskie wartości przysłony bez potrzeby zastosowania obiektywów długoogniskowych, które są zazwyczaj cięższe."

    no to w 4/3 jest jeszcze lepiej ;P

  27. dljm
    dljm 20 października 2009, 10:34

    to można zrobić jak Nikon FF /1.2/1.5 i wszyscy są szczęśliwi

  28. dljm
    dljm 20 października 2009, 10:35

    to może ja napiszę czemu FF jest lepsze od APS-H
    siła przyzwyczajenia, ja używam dwóch analogowych jedynek i niestety z konieczności 1Ds MkIII i 5D MkII
    jestem przyzwyczajony do tego obrazka i do tych ogniskowych, nie mam zamiaru uczyć się innych, ale szlak mnie trafia jak muszę wybierać pomiędzy amatorskim 5D, a studyjnym 1Ds, o wiele bardziej wolał bym kupić dwa 1D FF powiedzmy 12-14 Mpx, dlatego nie mogę zrozumieć dlaczego Nikon i Sony mogą, a Canon nie może wypuścić reporterskiego FF

  29. Kaleb_82
    Kaleb_82 20 października 2009, 10:47

    @dzemski - hehe, dokładnie takie ZD 50-200 daje equiv. 100- 400 dla FF i to ze światłem 2,8-3,5, albo ZD 300 f/2,8 daje 600 mm przy świetle 2,8.

    Marketoidy Olka powinny się częściej na to powoływać.

  30. ilDottore
    ilDottore 20 października 2009, 10:50

    Mądrego to i miło posłuchać: jest dokładnie jak piszesz - 5DMkII to aparat amatorski.

  31. MasterB
    MasterB 20 października 2009, 10:58

    dljm - skandal że Canon nie wziął pod uwagę siły Twojego przyzwyczajenia podczas projektowania tej puszki ;)
    Dobrze widzę na jednym ze zdjęć coś na kształt nadajnika WiFi? To nie dało się tego wbudować w aparat?

  32. simon83
    simon83 20 października 2009, 11:12

    "(...) kątem widzenia wynoszących 160 stopni." Powinno być: "wynoszącym"

  33. dljm
    dljm 20 października 2009, 11:19

    ja napewno nie kupie tego badziewia, czekam na nowego 1Ds

  34. MM
    MM 20 października 2009, 12:08

    O tym, że nowy aparat będzie miał ISO 102400 było wiadomo już kilka tygodni temu, przed prezentacją nowego Nikona. Jakby ktoś czytał forum to by o tym wiedział ;)

  35. nowy5
    nowy5 20 października 2009, 12:09

    CENA na dpreview 7999 euro.

  36. 20 października 2009, 13:20

    ech...................!
    malkontenci.....!
    jeden narzeka na crop 1.3 , drugi na brak FF i 10 fps, inni wolą olka...!
    więc rozwiązanie jest proste... 1dsmkIII/IV (za chwilę) D3s /E-3 i proszę - do wyboru do koloru (prawie - napiszcie do pentax o kolorki jak w K-x )
    a moje zdanie jest takie: canon pozamiatał i już!
    połaczenie body 1D i ułatwnień z 50d/7d - w chwili obecnej jeden z najlepszych aparatów w crop!
    jak ktoś potrzebuje tego typu , to ma to czego nikt inny mu nie da!
    D3 niestety w crop 1.2 , to nie to samo co 1.3 canona z 16 Mp-cośtam....
    rzadko nie narzekam na canona, ale teraz naprawdę nie ma jak....
    chyba tylko cena... :)

  37. jaad75
    jaad75 20 października 2009, 13:32

    Ale co Canon pozamiatał w porównaniu do D3s?

  38. MM
    MM 20 października 2009, 14:12

    Coś mi się zdaje, że nowy AF pozamiatał na kilka lat. Filmy które lubisz też ma lepsze. Kurna jak tak czytam to wszystko ma lepsze i jedną sporą wadę. Brak FF. Generalnie Canon się wk....ił i pozamiatał. Sony może by i chciało mieć coś na rynku profi. Teraz narobią w spodnie na samą myśl ile muszą nadrobić.

  39. nowy5
    nowy5 20 października 2009, 14:14

    Na dpreview właśnie poprawili ceny: £4499 (UK), $4999 (US), € 4599 (EU)

  40. K. Kowalski
    K. Kowalski 20 października 2009, 17:24

    Co się tak wszyscy tego cropa czepiają ? Dla niektórych to wada. Dla innych zaleta. Jak ktoś potrzebuje FF to jest przecież 1Ds. No chyba że problem z ceną. Ale przecież Canon nie wyprodukuje FF z takimi parametrami bo kto im kupi wyższy model. A jak dla mnie aparat świetny. Nie stać mnie na niego ale to nie powód żeby go krytykować.

  41. dancan
    dancan 20 października 2009, 18:02

    Odsyłam do ponownej lektury specyfikacji wszystkich narzekających, to duży krok na przód. Taki crop w reporterce sprawdza się bardzo dobrze, ułamek zdjęć musi być wykonanych ultraszerokoątnym obiektywem. Na konferencje prasowe z 70-200 - w sam raz (w obstawie 24-70). Odpadają zbyt ciemne rogi - techniczny ma mniej do roboty. Poprzednia wersja była bardzo dobra, zakładam, że ta będzie lepsza - to będzie bdb aparat dla reporterów.

  42. komor
    komor 20 października 2009, 19:20

    Nie rozumiem jak można mówić, że po co FF skoro jest 1Ds. Czy 's' to jest aparat reporterski? Swoją drogą jakie realne argumenty są za FF w reporterce poza przyzwyczajeniami co starszych użytkowników? Choć ja też uważam, że z różnych przyczyn Canon powinien mieć FF w 1D.

  43. hose
    hose 21 października 2009, 00:20

    Kaleb_82
    dzięki :)))
    popłakałem się..

  44. Moonbeam
    Moonbeam 21 października 2009, 01:49

    komor - FF ma przewagę w szerokich kątach. 14 mm na APS-H to jednak dużo mniej niż na FF. A D3/D3S + 14-24 w reporterce po prostu miażdży.

  45. photolo
    photolo 21 października 2009, 11:34

    powiem krotko: dancan ze swoim komentarzem trafił w 10-kę... przez długi czas fotografowałem 1DMKII (ach to menu :))) i crop 1,3x to naprawdę bardzo przyjemny crop... chociażby w użyciu z 24-70 - jak dla mnie ten zakres ogniskowych w top'owych zoom'ach poszczególnych producentów to pomyłka bo czymże jest ogniskowa 70mm? - ni to standard ni to portretowa... za krótko... przy crop'ie 1,3 robi się 91mm więc już portretówka "pełną gębą", jak dla mnie ideałem byłoby 100 - 105mm na długim końcu... taki crop (1,3x) + połączenie np. 85/1,2 też robi bardzo ciekawie i choć w tej chwili fotografuję między innymi 5D MKII to chętnie taki korpus bym przytulił... oby tylko nie miał wad 1D MKIII, czyli trzeba odczekać, zobaczyć jak sprawdza się w praktyce i nabyć :) Myślę, że wojna zwolenników FF i crop'a jest bez sensu, są zastosowania w których idaelnie sprawdza się pełna klatka, a są takie w których crop np. systemu 4/3 czyli x2, zwłaszcza w połączeniu z wyśmienitą optyką OLY ma przewagę nad FF, reasumując... jest dobrze, każdy może wybrać i dopasować sprzęt zależnie do swoich potrzeb. Pozdrawiam, photolo

  46. fotografista
    fotografista 21 października 2009, 22:46

    Moonbeam - pokaz mi fotoreporterow pracujacych z ogniskowa 14 mm na codzien. Pomin tabloidowych. Takie foty sa nie do sprzedania lub po mocnym kadrowaniu.
    Oczywiscie do netu lub wlasnej galerii mozesz robic nawet 10mm przy MM. Sporadycznie i takie ekstremy sa uzywane, szczegolnie wtedy, gdy nia ma sie pomyslu na zdjecie.
    W zdecydowanej wiekszosci 24mm to juz ekstrema.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.