Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony DSC-QX100 - test aparatu

12 listopada 2013

5. Jakość obrazu JPEG

QX100 oferuje zapis zdjęć w następujących rozdzielczościach:

  • dla proporcji 3:2
    • 5472×3648,
    • 2736×1824,
  • dla proporcji 4:3
    • 4864×3648,
    • 2592×1944,
  • dla proporcji 16:9
    • 5472×3080,
    • 2720×1528,
  • dla proporcji 1:1
    • 3648×3648,
    • 1920×1920
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF).
Kolorystyki zdjęć JPEG nie możemy w żaden sposób modyfikować, także niedostępna jest kontrola procesu odszumiania czy wyostrzania.



----- R E K L A M A -----

Balans bieli

Sony QX100 umożliwia ustawianie balansu bieli (tylko w trybach P oraz A) przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • W cieniu,
  • Pochmurnie,
  • Żarówka,
  • Świetlówka: ciepła biała,
  • Świetlówka: zimna biała,
  • Świetlówka: dzienne biała,
  • Świetlówka: światło dzienne,
  • Temperatura koloru.

Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.08 107.7
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.2 109.6
Zacienienie Auto 25.7 135.6
Zacienienie Zacienienie 16.5 117.6
Zachmurzenie Auto 17.7 119.6
Zachmurzenie Zachmurzenie 18.6 121.4
Żarówki Auto 7.6 119.6
Żarówki Żarówki 8.53 115.1
Żarówki 3000K 6.48 114
5500K Auto 5.85 115.3
5500K 5500K 6.01 116.1

Jak widać, QX100 dość dobrze przetwarza kolory we wszystkich testowanych źródłach światła za wyjątkiem sceny w cieniu oraz podczas zachmurzonej aury, gdzie obraz jest zabarwiony na niebieski kolor. Co ciekawe, stosunkowo dobrze radzi sobie przy świetle żarowym, gdzie automatyka daje mniejszy błąd od dedykowanej nastawy. Ogólnie po przyjrzeniu się zdjęciom przykładowym możemy uznać, że nie wyglądają one źle pod względem kolorystyki.

Uzyskane wyniki pokazują, że aparat ma tendencję do lekkiego przesycania kolorów – odchyłki od 100% są nieduże, a średnia wartość ze wszystkich pomiarów to 117%. Jedynie przy wyborze automatycznego balansu bieli w cieniu otrzymaliśmy wyraźne przesycenie.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: auto
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: auto
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: auto
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Z uwagi na brak możliwości nie tylko kontrolowania czułości, ale także wizualizacji aktualnie wybranej przez aparat nastawy, musieliśmy podczas przeprowadzania tego testu odejść od stosowanej metodologii. Nadal jednak pomiar szumów matrycy wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Tym, co wyróżnia zastosowaną procedurę, jest manipulacja oświetlaniem sceny oraz użytą wartością przysłony w taki sposób, by sprowokować aparat do użycia innej czułości. Ponieważ wyniki możemy ocenić dopiero po zgraniu zdjęć z karty do komputera, wymagane było wielokrotne powtarzanie wcześniej opisanej procedury. Innymi słowy praca przypominała zabawę w kotka i myszkę, a efekt możemy ocenić na poniższym wykresie.

Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG

Przede wszystkim zauważamy, że dla całego spektrum dostępnych czułości wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie. Nawet dla najwyższej wartości (ISO 3200) uzyskane wyniki poniżej 1% pokazują, że aparat rewelacyjnie radzi sobie z szumem. Zwraca uwagę aktywacja procedur odszumiania realizowanego dla czułości ISO 800 i wyższych.

Poniżej przedstawiamy wycinki zarejestrowanej sceny testowej.

Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG

ISO 160
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 250
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 400
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 800
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 1250
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-QX100 - Jakość obrazu JPEG

Od razu zwracają uwagę niestandardowe wartości czułości ISO. Niestety, to efekt braku możliwości kontrolowania tego parametru podczas wykonywania zdjęć testowych. Kolejna sprawa to kolorystyka zdjęć: pomiędzy najniższą a najwyższą czułością różnice są spore. Wynika to wprost ze stosowanej techniki manipulacji światłem – zmniejszanie strumienia świetlnego tworzonego przez lampy żarowe prowadzi do coraz mocniejszego obniżania temperatury barwowej (żarnik staje się coraz bardziej czerwony), efekt ten był na bieżąco korygowany zmianami nastawy balansu bieli.

Jakość tworzonego obrazu jest praktycznym przykładem tego, czego mogliśmy się spodziewać oglądając wykres szumu. Nawet na najwyższej czułości obraz nie jest zakłócony. Niestety czystość wynika wprost z odszumiania danych, który to proces prowadzi do ukazanego na wycinkach coraz mniej widocznego detalu.