Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - test obiektywu

2 listopada 2015

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

W przypadku jasnych obiektywów ultraszerokokątnych skorygowanie komy i innych wad zniekształcających punktowe źródła światła w rogach kadru jest niezmiernie trudne. Niestety Sigmie ta sztuka nie wyszła. Niewielki wpływ komy widać nawet na małej matrycy APS-C/DX. W rogach pełnej klatki sytuacja jest już jednak poważna i wada ta daje się mocno we znaki zarówno dla f/1.4 jak i dla f/2.0. Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia w przypadku Nikkora AF-S 20 mm f/1.8G ED, który pokazywał wyraźną komę nawet na f/2.5.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh


Zaraz po opublikowaniu zdjęć przykładowych, zarówno od polskich Czytelników Optyczne.pl jak i anglojęzycznych Czytelników LensTip.com, dostałem prośby o wykonanie zdjęć rozgwieżdżonego nieba przy pomocy testowanej Sigmy. Mnie, jako astrofizyka z wykształcenia i zamiłowania, do astrofotografii zachęcać nie trzeba – tym bardziej w przypadku obiektywu, który idealnie sprawdzi się w uwiecznianiu szerokich połaci Drogi Mlecznej, polowaniu na meteory czy zorze polarne. Proszę jednak wziąć pod uwagę, że mieszkam prawie w centrum Warszawy i do miejsca, z którego można wykonać rozsądne zdjęcia ciemnego nieba, mam około 30 kilometrów. Czasami więc priorytetem jest szybkie pokazanie zwykłych zdjęć, a wyprawa na astrofoto musi poczekać albo na dobrą pogodę, albo na mój wolny czas.

----- R E K L A M A -----

Przełom października i listopada br. obfitował na szczęście zarówno w pogodne noce jak i dużą liczbę ciekawych zjawisk astronomicznych (np. przelot planetoidy 2015 TB145, maksimum Taurydów), co skłoniło mnie do ustawienia EOS-a 5D Mk III z Sigmą 1.4/20 na montażu paralaktycznym z prowadzeniem i wykonania kilku ujęć, z których trzy znajdują się w zdjęciach przykładowych. Poniżej pokazujemy wycinki 1:1 z rogu kadru, w którym znalazła się konstelacja Lutni. Wpływ komy widać wyraźnie na przysłonach f/1.4 oraz f/2.0 i trochę mniej na f/2.8. Skorygowanie tak szerokiego kąta na tą wadę pozaosiową okazało się zadaniem bardzo trudnym.

5D MkIII, f/1.4, róg 1:1
Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh
5D Mk III, f/2.0, róg 1:1
Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh
5D Mk III, f/2.8, róg 1:1
Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh

Oprócz komy, swój przyczynek do pogorszenia jakości obrazu na brzegu kadru może mieć też astygmatyzm. Wada ta nie jest co prawda duża, ale średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50 wyniosła 10%, co pozwala mówić o osiągach na poziomie średnim.

Trudno mieć jakieś poważne zastrzeżenia do wyglądu krążków powstałych przez rozogniskowanie punktów świetlnych. Rozkład światła w nich jest dość równy i nie obserwujemy wyraźnych ekstremów lokalnych. To, co głównie rzuca się w oczy, to zniekształcenia związane z winietowaniem mechanicznym.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh