Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - test obiektywu

29 marca 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Szerokokątne Tokiny zwykle mają sporo problemów z aberracją chromatyczną. Z tym większą ciekawością chcieliśmy sprawdzić, jak radzi sobie z tą wadą model 14–20 mm. Zacznijmy od podłużnej aberracji chromatycznej, której wygląd możemy ocenić na podstawie poniższych ujęć.

Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Od razu widać, że problemów nie ma prawie wcale. Nawet na maksymalnym otworze względnym zabarwienie obrazów pozaogniskowych jest znikome i trudno uznawać je za jakikolwiek problem.

Zobaczmy teraz, jak wygląda sprawa korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej przebieg w zależności od wartości przysłony, dla poszczególnych ogniskowych, prezentujemy na poniższym wykresie.

Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W znacznej większości kombinacji przysłon i ogniskowych wada ta utrzymuje się w przedziale 0.10–0.12%, a więc trzyma się poziomu średniego. Największe różnice są na maksymalnym otworze względnym. Na maksymalnej ogniskowej wada dochodzi praktycznie do poziomu małego, a na najszerszym kącie widzenia sięga niespełna 0.14%, a więc granicy poziomu średniego i dużego. Ważne jest jednak to, że wada ta nigdzie nie jest duża, co w przypadku trudnych do skorygowania parametrów można uznać za sukces.

Canon 50D, 14 mm, f/2.0 Canon 50D, 20 mm, f/2.0
Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

W przypadku pierwszego zdjęcia z niniejszego rozdziału widzimy, że głębia ostrości, po przejściu z f/2.0 do f/2.8 minimalnie przesunęła się w kierunku fotografującego. Może być to oznaką niewielkiej aberracji sferycznej. Z drugiej strony, jej wpływu nie widać w przypadku krążków uzyskanych przed i za ogniskiem, co oznacza, że wada ta, jeśli nawet występuje, nie może być duża.

Canon 50D, 20 mm, f/2.0, przed Canon 50D, 20 mm, f/2.0, za
Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Aberracja chromatyczna i sferyczna