Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - test obiektywu

29 marca 2016

8. Winietowanie

Spójrzmy na poniższe miniaturki, żeby ocenić, jak Tokina radzi sobie z winietowaniem na matrycy Canona 50D.

Canon 50D, 14 mm, f/2.0 Canon 50D, 14 mm, f/2.8
Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Winietowanie Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Winietowanie
Canon 50D, 17 mm, f/2.0 Canon 50D, 17 mm, f/2.8
Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Winietowanie Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Winietowanie
Canon 50D, 20 mm, f/2.0 Canon 50D, 20 mm, f/2.8
Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Winietowanie Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Winietowanie


Kombinacja ogniskowej 14 mm i światła f/2.0 jest bardzo trudna, więc spodziewaliśmy się tutaj mnóstwa problemów z winietowaniem. Wynik Tokiny mile nas zaskoczył, bo spadek jasności w rogach kadru wynosi tutaj 26% (−0.92 EV), co śmiało możemy uznać za poziom umiarkowany. Wadą jest za to wolny spadek winietowania wraz z przymykaniem przysłony. Na f/2.8 wynosi ono 21% (−0.68 EV), na f/4.0 sięga 16% (−0.49 EV), by na f/5.6 dojść do wartości 12% (−0.39 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie ma już mierzalnego wpływu na winietowanie.

----- R E K L A M A -----

W środku zakresu ogniskowych sytuacja jest bardzo podobna. Na maksymalnym otworze względnym wada ta sięga 25% (−0.84 EV), by na f/2.8 spaść do 20% (−0.66 EV). Na f/4.0 i f/5.6 odnotowane przez nas wyniki wynoszą odpowiednio 15% (−0.49 EV) i 12% (−0.38 EV).

Zmiana ogniskowej na 20 mm nie przynosi praktycznie żadnych zmian w obrazie winietowania. Na f/2.0 wada ta wynosi 26% (−0.87 EV), na f/2.8 spada do 20% (−0.66 EV), a na f/4.0 do 15% (−0.38 EV). Na f/5.6 mamy do czynienia z poziomem 12% (−0.38 EV), który nie zmienia się wraz z dalszym przymykaniem.

Podsumowując, jak na parametry z jakimi mamy do czynienia, Tokina dobrze poradziła sobie z winietowaniem. Warto dla porównania przypomnieć, że Sigma 18–35 mm f/1.8 notowała maksymalne wyniki na poziomie 34–37%, a na przysłonie f/2.0, czyli na maksymalnym otworze Tokiny, docierała do okolic 30%. Oba obiektywy stanowią podobne wyzwanie dla konstruktorów (Sigma jest nieco jaśniejsza i ma większy zakres ogniskowych, Tokina daje zaś wyraźnie większe kąty widzenia), tak więc trochę lepsze wyniki Tokiny w tej kategorii niezbicie świadczą o tym, jak udany jest to obiektyw.

Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Winietowanie

Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Winietowanie

Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - Winietowanie