Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang AF 24 mm f/1.8 FE - test obiektywu

6 września 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Samyang AF 24 mm f/1.8 FE nie jest wolny od problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Wada ta bez problemów daje się zauważyć na f/1.8 i wciąż jest widoczna po przymknięciu przysłony o 1 EV. Biorąc pod uwagę liczbę zastosowanych elementów specjalnych, w szczególności obecność dwóch soczewek ze szkła niskodyspersyjnego, obserwowane osiągi trochę nas zawiodły.

Samyang AF 24 mm f/1.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Zobaczmy teraz, jak testowany obiektyw radzi sobie z poprzeczną aberracją chromatyczną. Wyniki, jakie uzyskał on na obu typach detektorów, są zaprezentowane na poniższym wykresie.
----- R E K L A M A -----

Samyang AF 24 mm f/1.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Na brzegu pełnej klatki wada ta rośnie od poziomu praktycznie zerowego do 0.03% wraz z przymykaniem przysłony od f/1.8 do f/5.6. Potem przebieg wypłaszcza się i aberracja trzyma się stałego poziomu 0.03%. Ponieważ wyniki poniżej 0.04% uznajemy za poziom bardzo mały, nie mamy tutaj żadnych powodów do narzekań.

Jak już wspominaliśmy w poprzednim rozdziale, z wyższym poziomem aberracji chromatycznej mamy do czynienia dla brzegu matrycy APS-C. Tutaj też rośnie ona wraz z przymykaniem przysłony, ale tym razem od 0.03% do ponad 0.07%. Wciąż nie jest to jednak poziom, który można nazwać uciążliwym, więc tutaj też nasza ocena jest pozytywna.

A7R III, RAW, FF, f/1.8 A7R III, RAW, APS-C, f/16.0
Samyang AF 24 mm f/1.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna Samyang AF 24 mm f/1.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału trudno dojrzeć jakieś wyraźniejsze przesunięcie głębi ostrości. Nie mamy więc tutaj efektu pływania ogniska.

Gdy spojrzymy na rozogniskowane krążki uzyskane przed i za ogniskiem, widzimy że ich obraz jest daleki od ideału, ale jednocześnie nie obserwujemy sporych różnic między oboma obrazami. W efekcie możemy napisać, że testowany obiektyw nie ma poważniejszych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

A7R III, f/1.8, przed A7R III, f/1.8, za
Samyang AF 24 mm f/1.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna Samyang AF 24 mm f/1.8 FE - Aberracja chromatyczna i sferyczna