O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Już we wtorek rozpoczynają się w Las Vegas targi CES i w związku z tym w najbliższych dniach możemy spodziewać się licznych nowości od większości producentów. Nic więc dziwnego, że w serwisach plotkarskich aż wrze na temat licznych premier. Posłuchajcie…
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
![]() |
Canon
Premiery na CES
Tym razem Canonowi udało się dość dobrze utrzymać w tajemnicy swoje premiery, ponieważ brak jest jakiś konkretnych przecieków na temat nowości tego producenta. Mówi się jedynie o możliwości prezentacji dwóch obiektywów: EF 35 mm f/1.4L II oraz EF 14–24 mm f/2.8L.
Tegoroczne aparaty systemowe
Podobno w tym roku ma pojawić się kilka ciekawych aparatów systemowych firmy Canon, wśród nowości mogą znaleźć się następujące modele;- Canon EOS 7D Mark II – nowa matryca, 10 kl/s, czułość do ISO 25 600,
- Canon EOS 70D – matryca z 7D Mark II, 3-calowy odchylany ekran LCD, czułość do ISO 25 600,
- Canon EOS M2 – nowy bezlusterkowiec,
- Canon EOS-1DSx – profesjonalna lustrzanka z matrycą o dużej liczbie pikseli.
Nowe matryce
Plotki głoszą, że Canon testuje nowe matryce o dużej rozdzielczości. Wcześniej mówiło się o istnieniu prototypowych egzemplarzy sensora 46-megapikselowego, a ostatnio pojawiły się pogłoski mówiące samplach matrycy o rozdzielczości 39.3 Mpix.
Fujiflm
Fujifilm FinePix X100s i X20
Kilka dni temu świat obiegła nieoficjalna informacja na temat planów wprowadzenia na rynek dwóch nowych aparatów Fufjilm FinePix serii X. Pierwszy z modeli ma być następcą X100 i zostanie oznaczony symbolem X100s, drugi to młodszy brat cenionego FinePiksa X10, czyli X20. Poniżej prezentujemy zdjęcia prawdopodobnie przedstawiające nowe produkty, oraz ich domniemane cechy.![]() Fujifilm X100s – zdjęcie pochodzi ze strony photorumors.com |
![]() Fujifilm X20 – zdjęcie pochodzi ze strony photorumors.com |
![]() Fujifilm X20 – zdjęcie pochodzi ze strony photorumors.com |
- X20 wyglądem zbliżony do X10,
- X100s z wyglądu identyczny jak poprzednik,
- w X100s nowa funkcja Digital Split Image poprawiająca działanie AF,
- w X100s nowy wizjer elektroniczny OLED wielkości 0.5 cala i rozdzielczości 2.36 mln punktów,
- funkcja Focus Peaking w X100s i X20,
- obydwa modele mają mieć hybrydowy AF (na bazie detekcji kontrastu i fazy),
- obydwa modele z szybszym i poprawionym AF,
- nowa matryca X-Trans w X20.
Nikon
Coś dla miłośników patentów
Półprzeźroczyste ekrany LCD nie są niczym nowym, bowiem można je było oglądać już np. na stoisku firmy Samsung podczas tegorocznych targów IFA w Berlinie. Były one tam prezentowane z myślą o wykorzystaniu ich na witrynach sklepowych, jednak firma Nikon wpadła na pomysł, jak mogą przydać się one w fotografii. Producent złożył bowiem wniosek patentowy, w którym zaprezentowano aparat z półprzeźroczystym ekranem LCD. Dzięki temu użytkownik będzie mógł śledzić przez niego kadrowaną scenę, a w tym czasie na ekranie będą mogły być wyświetlane informacje o parametrach ekspozycji, a także ramki i siatki ułatwiające kadrowanie. Jest to zatem ciekawa alternatywa dla hybrydowych wizjerów optycznych znanych z aparatów Fufjilm serii X.![]() Rysunek pochodzi z wniosku patentowego firmy Nikon. |
Bezlusterkowiec z matrycą DX
Wygląda na to, że wraz z premierą systemu Nikon 1, japoński producent nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Wszystko wskazuje na to, że za jakiś czas poszerzy on swoje portfolio produktowe o bezlusterkowce wyposażone w matrycę w formacie APS-C. Wszystko za sprawą wniosku patentowego, w którym Nikon opisał zaprojektowany dla bezlusterkowców z matrycą APS-C obiektyw Nikkor 18–55 mm f/3.5–5.6.
Sony
Nowości na CES
Serwis Photo Rumors podał listę modeli aparatów kompaktowych, które być może Sony zaprezentuje na targach CES. Oto ona:- Sony Cyber-shot DSC-H200 – 20 Mpix, zoom 26x,
- Sony Cyber-shot DSC-W710 – 16 Mpix, zoom 5x,
- Sony Cyber-shot DSC-W730 – 16 Mpix, zoom 8x,
- Sony Cyber-shot DSC-TF1 – 16 Mpix, zoom 4x, uszczelniany korpus
- Sony Cyber-shot DSC-WX80 – 20 Mpix, zoom 8x, wbudowany interfejs WiFi.
Nowy Zeiss do bezlusterkowców
Plotki głoszą, że w tym roku ma pojawić się nowy standardowy zoom dla bezlusterkowców Sony NEX. Ma to być sygnowany logotypem Zeiss, wysokiej klasy obiektyw, który będzie odpowiednikiem modelu Sony Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16–80 mm f/3.5–4.5 wyposażonym w bagnet Sony E.
Sony NEX-7m
Podobno następca bezlusterkowca Sony NEX-7 zostanie oznaczony symbolem NEX-7m i znajdzie się w nim kilka ulepszeń w stosunku do poprzedniego modelu. Konstruktorzy mają poprawić czasy migawki, ulepszyć redukcję szumu oraz zwiększyć zakres czułości matrycy.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Moze mi ktos powiedziec jaka jest logika nazewnictwa nowych nexow? Chodzi mi o te (wg mnie) przypadkowe literki przy cyfrach okreslajacych "klase sprzetu"
Taka, abyś zwrócił no to swoją uwagę :)
No proszę przezierniczek wraca :-).
Logika jest prosta: 3 to klasa podstawowa, 5 - klasa średnia, 6 - wyższa klasa średnia, 7 - klasa zaawansowana. :D
I zdaje się ten schemat pochodzi jeszcze z czasów Minolt z AF?
PS
I dlaczego EOS M nie ma takiej specyfikacji jak X100s?
Dlaczego?! ;)
link
Fujifilm X100S Key features list:
16.3 megapixel APS-C X-Trans CMOS II sensor
EXR Processor II
High Definition Hybrid Viewfinder (OVF / EVF)
FUJINON 23mm f/2 lens
Intelligent Hybrid AF (with the world’s fastest AF speed of 0.08 secs (*1))
Start-up time of 0.5 secs (*4)
Shutter time lag of 0.01 secs
Shooting interval of 0.5 secs
High-contrast and wide viewing-angle 2.8-inch Premium Clear LCD (460K dots)
Super Intelligent Flash
Burst shooting rate of up to 6 frames per second at full resolution (max. 29 frames)
Focus Peak Highlight function
Digital Split Image display
Artistic filters
Full HD movie recording (60fps / 30fps)
oraz... link
Fujifilm X-20 key features:
NEW Advanced Optical Viewfinder with a Digital Trans Panel
NEW 12 megapixel 2/3-inch X-Trans CMOS II sensor
Intelligent Hybrid AF in 0.06 seconds (*3)
Improved EXR Processor II
High quality fast f/2.0-2.8 lens
4x FUJINON manual barrel zoom lens
2.8inch High Contrast LCD monitor (460K dots)
Pop-up Super Intelligent Flash
Fast start-up time of 0.5 seconds (*4), shutter time lag of 0.01 seconds
Super Macro mode (1cm)
Motion Panorama 360
8 Advanced Filters
Q button for frequently used menu items
Function (Fn) button
NEW GUI showing the focal distance, aperture value and shutter speed in sync with the zoom ring or command dial rotation
Advanced SR Auto mode with 64 shooting patterns
Full HD video (60fps)
Manual focus during video recording
Output for Stereo Microphone (sold separately)
Focus Peak Highlight function on the LCD screen
Available in all black or two-tone black and silver
4 types of shutter sounds – Lens Shutter, Focal Plane Shutter, Mirror Up and Silent Shutter
Bahrd, najwyższy model Minolty to była 9-tka: link . Do dziś ją pamiętamy. Plastikowego szitu "NEX" nikt nie będzie pamiętał po tylu latach, nawet klasy 7.
ciekawus, za to wszyscy będą pamiętać A850 i A900 ;)
nex 5n i 7 mają magnezowe korpusy... jeśli kogoś drażni plastik
W ogóle wszyscy producenci swoje nazewnictwo mają takie, jakie im do głowy wpadnie. 1DSx, niedługo będą potworki w stylu 1DSxsca2 mark 2c....
Zresztą sony też nie lepsze - czy jest gdzieś jakieś info odnośnie pochodzenia nazw? Weźmy takie kamery, czemu nie mogą być numerowane po kolei, tylko skokami, fx1, z1, fx7, fx1000(?), z5, nx5, ax2000, vx2100....czy te cyfry i litery mają jakikolwiek sens?
A jeszcze odnośnie sony - czemu znowu DROGI (bo zeisowy) i CIEMNY zoom? W systemie E, nie ma jeszcze ani jednego uniwersalego zoomika ze światłem 2.8...a system nie jest taki zabawkowy, bo kosztuje tysiące złotych.
Ciemny, żeby był mały. Duże (bo jasne) szkła do małych aparatów są bez sensu. :)
a jednak Samsung jakby sensowniej buduje szklarnię w konkurencyjnym systemie NX
Szabla - sony E to nie tylko aparaty, ale i kamery. Począwszy od zabawek VG, po również semi-pro. Taki FS100 na przykład, którego od niedawna posiadam. W zasadzie zakup tej kamery to zakup adaptera, niestety. Brakuje mi bardzo natywnego 16-50/2.8.
Wiesz może do kogo z Sony wysłać kilka pytań odnośnie FS i LA-EA właśnie?
nowosci Canona ciekawe...
@pan.tadeusz: Samsung ma już tylko system NX, co innego mógłby budować? :)
@mav: do działu broadcastu.
@Szabla
Przecież napisałem że cyfry w nazwach NEXów wiem jak się odczytuje. Chodziło mi o litery bez ładu i składu. Dlaczego nowy nex nie ma na przykład litery "b" na końcu. Chyba najlogiczniej byłoby nazwać je: cyfra - klasa sprzętu, litera (kolejna z alfabetu) - generacja. Pytam tu bo wiem że jesteś związany z Sony. Kilka innych osób również. No chyba że ten koncern nie zdradza Wam takich tajemnic jak logika nazewnictwa swoich produktów
I znowu nadzieja na jakieś dobre szkło (długą stałkę w sensownej cenie) dla systemu A od Sony prysła? W ogóle jak obserwuję strategię Sony i próbuję wyciągać sensowne - wg mnie - wnioski, to jedyne co mi przychodzi do głowy, to to, że S już podjęło strategiczną decyzję o odwrocie z rynku lustrzanek i skupia się na bezlusterkowcach i kompaktach.
No cóż, ciekawe co na to Majowie? "Nie ma koniec swiata, kupię se taki za lata?..." Nie wiem tylko, czy starczy mi cierpliwości żeby czekac na kolejne "końce świata" ;-)
Sensu S można jeszcze się doszukać w TV...
ghiio, a gdzie widziałeś sens w nazewnictwie? Sony nie jest tu wyjątkiem. To logika korporacyjna - alternatywna. ;)
ciekawus bo to nie chodzi o to żeby długo pamiętać tylko żeby robił dobre fotki
Swoją drogą, dawny sprzęt jest długo pamiętany, gdyż jakość zdjęć zależała w dużej mierze od jakości kliszy. Tak więc, aparat mógł służyć nawet i 30 lat, nie miało to znaczenia. Jeśli był trwały, wystarczyło zmieniać tylko kliszę. W dzisiejszych puszkach matryc się już nie zmienia (nie licząc przystawek średnioformatowych i eksperymentu Ricoha), a skok jakościowy o 1EV jest co 2 lata. Zatem, poczujesz różnicę po przesiadce na nowy aparat po 10 latach, automatycznie eliminując ponadczasowość cyfrowych konstrukcji.
Specyfikacja wygląda dobrze:
link
@Soniak10 | 2013-01-06 17:44:09
"I znowu nadzieja na jakieś dobre szkło (długą stałkę w sensownej cenie) dla systemu A od Sony prysła?"
Ta, o 85 f1.8 można sobie pomarzyć...
Ale o 135/1,8 już nie. :)
@ghiio
Nazewnictwo Sony jest proste - rzucają ołowiany ciężarek na klawiature, co się "kliknie" to potem masz w nazwie aparatu.
Ciekawe, czy wniosek patentowy Nikosia to kolejny segregator na półce, czy coś konkretnego.
@Szabla
Ekhem, 135/1.8 jest droższy od 85/1.4 :)
tomek76k7
Jaki to aparat robi dobre fotki??
Cały czas mi się wydawało, że to fotograf pstryka zdjęcia. To jest jak z nożem - choćbyś mial nie wiem jak dobrze wyważony, dopóki się nie nauczysz rzucać, dopóty twoje trafienia będą loterią.
tomek76k7, V07TEK - sporo aparatów generuje dobre fotki (w sensie technicznym). Mało który wybija się jednak ponad tłum. Po latach pamiętamy tylko te będące wybitnymi w swoich czasach i tylko te stają się kultowe oraz utrzymują wartość kolekcjonerską. Lub gdy są rzadkie, np. ten: link
Jego to już sporo idioten plastików przegoniło jakością zdjęć. I co z tego?
fajnie, że N patentuje użycie czegoś czego nie produkuje i nie jest w stanie wyprodukować.
Szabla -w Polsce taki istnieje?
Co istnieje, bo nie zrozumiałem?
Acha! :) Istnieje, istnieje.
Canon 14-24 mm f/2.8L - typujemy cenę?
obawiam się, że najbardziej niezapomnianym aparatem jest i długo jeszcze będzie Zenit link
Szabla - jakbyś podał jakiś namiar, to byłby to duży problem? ;)
ciekawus
Ale każde zdjęcie zrobił człowiek. Kompletny laik też może zrobić kultowe zdjęcie, lecz to raczej jak typowanie 6-ki w totka, choć słyszałem o (z pokrewnej dziedziny) amatorskim filmie, jak krokodyl wciąga młode jakiegoś dużego gatunku do rzeki (nie pamiętam, ale chyba nosorożec). Wielu profesjonalnych kamerzystów zachwycało się filmem. Lecz to tylko wyjątek potwierdzający regułę.
Za kultowymi ujęciami nie stoi drogi sprzęt, choć nie ukrywam, że często pomoże.
@mav: postaram się podać mail do konkretnej osoby - ale to najwcześniej pojutrze.
A ten 1DSx, to przypadkiem nie 1Ds X? Byłoby logiczniej...
Nie, to 1D X :)
Ciekawe czy 70d będzie miał mikroregulację AF i body wykonane ze stopu magnezu. 60d był i jest kichą, dobra seria XXd rozbiła się przez 60d. Możliwe, ze nie będzie ani mikroregulacji ani body z magnezu, bo byłby konkurencją dla 7d mk2. Jeśli tak będzie, to 70d będzie kolejną kichą i aparatem dla bogatszych amatorów, będzie miał kilka małych mało użytecznych pierdół dodanych do 60d i tyle ...
Obym się mylił.
Co do 1DSx. Canon 1Dx miał być połączeniem serii 1D i 1Ds, więc jaka będzie tutaj logika ? Może tylko więcej megapikseli niż w 1Dx.
Canon 35 f/1.4 II - już widzę jego cenę i niedostępność dla zarabiających normalną pensję Polaków.
35/1,4 nie są dla "normalnie" zarabiających Polaków ;)
@paweu1114 - nie ma czegoś takiego jak 1Dx - jest 1D X. Zgodnie z oznaczeniami Canona logicznym byłoby, żeby aparat z bardziej upakowaną matrycą nazwać 1Ds X.
Lepiej 1Ds mark II :)
V07TEK, zgadzam się ale myślę (jak tu większość na tym portalu) o technicznej-elektronicznej jakości zdjęcia. A ta zależy od producenta sprzętu. Wyłącznie.
Zasadniczo, nie ma teraz złego sprzętu. Może nie mieć wszystkich funkcji, które istnieją i mogą być przydatne, ale zwalanie winy na sprzęt od kilku lat nie ma podstaw. :)
@Soniak10: Facet, od kilkunastu miesięcy piszesz w kółko to samo, wiele razy już Ci podałem adres Sony Polska, idź do nich, może zainteresujesz ich swoją twórczością, ale daj już z tym spokój na forum, litości...
Szabla "35/1,4 nie są dla "normalnie" zarabiających Polaków ;) "
Jak to nie. Mam na sprzedaż nowego 35/1,4 za 1500zł -Samyang:)
Nikon się zreflektował, że wsadził do bezlusterkowców za małą matrycę - mniej więcej taką jaką ma już jeden kompakt (RX100) i dwie komórki (Nokia 808 Pure View i nieco mniejszą Nokia Lumnia 920). Brawo, ale zaczyna od zera, gdy inni mają już czwartą generację bezlusterkowców i worek obiektywów do nich.
Fuji - ciekawe czy AF naprawdę będzie lepszy, bo do tej pory (X100, XE1, X1pro) to pięta achillesowa Fuji. Zapowiadają że tak, pytanie jak będzie w praktyce.
Sony - trudno się zorientować w tym nazewnictwie NEXów, ale to po prostu zmodernizowana siódemka - miejmy nadzieję że to coś więcej niż modernizacje jakie robił w swoich bezlusterkowcach Samsung. Zeissy mile widziane, mimo cen - na razie z optyką kiepskawo (nie jest tego dużo, a sporo z tego co jest kiepsko wypada w testach).
Canon - też kiepsko z bezlusterkowcami, dotychczasowy kompletnie niczym się nie wyróżniał, raczej in minus (pierwsza generacja, jaką konkurencja miała kilka lat temu). Może tym razem bedzie coś na poziomie (albo prawie na poziomie) konkurencji? Przydałoby się też więcej bezlusterkowej optyki, bo na razie bieda.
IMO, bezlusterkowo na razie micro43 mocno prowadzi (od kiedy używają matryc Sony), za nim NEXy (jak dołożą obiektywów) i Fuji (jak poprawią AF). samsung teoretycznie z niezłą ofertą nie zachwyca, choć cenowo rozsądnym jest wyborem. Nikon i Canon raczkują dopiero w tej kategorii. Ricoh ze swoim dziwacznym systemem to jakaś super nisza. Sigma mogłaby się do jakiegoś systemu przyłączyć, zamiast forsować swoje ultradrogie aparaty z niewymienną optyką.
Gdybyś zobaczył raport o rynku aparatów z wymienną optyką w Polsce to byś się dopiero zdziwił. ;)
A już myślałem, że ostatnia zaleta DSLR FF to tilt-shift:
link
KQ, ale że niby co? Do lustrzanek APS-C nie dało się podłączyć szkieł T-S?
Zresztą do bezlustrowców z ich zapasem na rejestrze również szybko powstały konwertery, gdzie T-S można mieć praktycznie z dowolnym szkłem zaprojektowanym na większy rejestr.
Dobra, chodziło o szeroki kąt T-S. Np u nikona 24 X 1.5 już szerokie nie jest.
A fuji pokazuje tym ruchem, że robi system na poważnie.
No ale szeroki kąt można było mieć już dawno z dowolnym szerokokątnym szkłem podpinanym przez adapter umożliwiający pokłony. Są takie adaptery na bagnet E i m4/3, nie wien jak na Fuji.
No ale większość adapterów to tylko tilt, a te z shiftem to z obiektywem od 35 mm w górę. Do zabawy w miniaturki fajnie, ale na poważnie architektura, krajobraz gorzej.