O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
W kończącym się tygodniu poznaliśmy nowy aparat kompaktowy Leica, a także flagowego bezlusterkowca systemu Mikro Cztery Trzecie od firmy Olympus. Miłym akcentem była też premiera smartfonów Apple iPhone. A co nasz czeka w najbliższym czasie. Odpowiedzi poszukamy w cotygodniowym zestawieniu plotek. Posłuchajcie…
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
Canon
Nowe makro
Podobno Canon przygotowuje nowy obiektyw zmiennoogniskowy makro o odwzorowaniu 1:1 i świetle f/4. Nowy model ma być wyposażony w stabilizację, a na razie nie znamy jego zakresu ogniskowych, ani przybliżonej daty premiery.
Fujifilm
Premiera już za kilka dni
Plotki głoszą, że już za kilka dni, a być może nawet już jutro, odbędzie się premiera bezlusterkowca FinePix X-A1. Ma to być najtańszy model z linii bezlusterkowców systemu Fujifilm X, a wraz z nim możemy spodziewać się prezentacji obiektywu XC 50–230 mm f/4.5–6.7 OIS.
Konica Minolta
Coś dla miłośników patentów
Firma Konica Minolta zaskakuje nas co kilka miesięcy kolejnymi patentami przedstawiającymi projekty obiektywów dla matryc formatu 4/3. Nie inaczej jest tym razem, bowiem producent złożył w urzędzie patentowym dokument opisujący model 9–18 mm f/3.5–4.5.
Nikon
Coś dla miłośników patentów
W tym tygodniu opublikowano kilka interesujących wniosków patentowych złożonych przez firmę Nikon. W części z nich zaprezentowano szkice bezlusterkowców, które mogą być przyszłymi modelami z linii Nikon 1.Rysunki pochodzą z wniosków patentowych firmy Nikon. |
Kolejne dokumenty opisują nowe modele obiektywów, wśród których znalazły się te projektowane dla matryc wielkości 1 cala: 10 mm f/2.0, 11–28 mm f/3.5–5.4 VR, 10–47 mm f/2.8–7.0, 40 mm f/3.5 VR Micro, model 300 mm f/4 DO dla lustrzanek, a także dość niespodziewany model 100 mm f/2.5 dedykowany do matryc średnioformatowych.
Co i kiedy
Serwis Nikon Rumors przygotował na podstawie plotek listę produktów, które być może Nikon zaprezentuje w najbliższych miesiącach. Oto ona:- Nikon D5300 – ta amatorska lustrzanka prawdopodobnie pojawi się na początku przyszłego roku przed targami CES.
- Nikon D610 – podobno ta nowa pełnoklatkowa lustrzanka ma zostać zaprezentowana na październikowych targach PhotoPlus Expo w Nowym Jorku.
- Nikon D4x – choć Nikon ostatnio postanowił skupić się na amatorskich modelach, to mimo wszystko flagowy model, przeznaczony dla zawodowców, powinien pojawić się w przyszłym roku przed Zimową Olimpiadą.
- Wodoszczelny aparat – o tym tajemniczym modelu z linii Nikon 1 pisaliśmy już tydzień temu. Ma to być wodoszczelny bezlusterkowciec, jednak wciąż nie wiadomo, jak producent poradzi sobie ze szczelnością obiektywów i czy zaprezentuje nową uszczelnianą serię.
- Obiektywy – w najbliższych miesiącach można spodziewać się premiery Nikkora AF-S 300 mm f/4G VR oraz pełnoklatkowego rybiego oka o ogniskowej 16 mm. Być może pojawi się też telekonwerter Nikon TC-14E III.
Olympus
Olympus E-7
Podobno podczas konferencji w Niemczech poświęconej modelowi E-M1 przedstawiciele Olympusa pokazali w swojej prezentacji zdjęcie lustrzanki Olympus E-7. Model ten jest już gotowy do wprowadzenia na rynek, jednak producent postanowił skupić się na rozwoju systemu bezlusterkowców oraz scaleniu E-Systemu z Mikro Cztery Trzecie i nie zdecydował się na jego premierę.Zdjęcie pochodzi z serwisu Photo Rumors. |
Zdjęcie pochodzi z serwisu Photo Rumors. |
Coś dla miłośników patentów
Być może niedługo rodzina obiektywów M.Zuiko dla bezlusterkowców systemu Mikro Cztery Trzecie powiększy się o nowe naleśniki. Wszystko za sprawą wniosku patentowego złożonego przez firmę Olympus, w którym opisano trzy tego typu produkty o parametrach: 15 mm f/2, 17 mm f/1.8 oraz 17 mm f/2.8.
Profesjonalne super-tele i szeroki kąt
W sieci pojawiła się grafika przedstawiająca aktualne modele z linii obiektywów Zuiko oraz M.Zuiko, a także produkty, które mają dołączyć do nich niebawem. Pierwszym z nich jest zapowiedziany na końcówkę przyszłego roku M.ZUIKO DIGITAL ED 40–150 mm f/2.8, a drugim tajemniczy model oznaczony jako „Super-tele lens”. Z rysunku wynika, iż będzie on posiadał zakres ogniskowych w przedziale około 150–350 mm i będzie należał do lini M.Zuiko PRO, a więc możemy oczekiwać w nim stałego światła. Trzecim z produktów jest należący do tej samej linii obiektyw szerokokątny, którego zakres ogniskowych mieści się w granicach 7–22 mm.
Sigma
Serwis Photo Rumors pokusił się o stworzenie listy obiektywów, które być może firma Sigma Corporation zaprezentuje do końca przyszłego roku. Większość z poniższych modeli powinna mieć swoją premierę na Photokinie.- Sigma 24–105 mm f/4 OS
- Sigma 24–70 mm f/2 OS HSM
- Sigma 300 mm f/2.8 OS
- Sigma 400 mm f/2.8 OS
- Sigma 500 mm f/4 OS
- Sigma 600 mm f/4 OS
- Sigma 135 mm f/1.8 DG OS
- Sigma 24 mm f/1.4 DG
- nowa Sigma 50 mm f/1.4
Coś dla miłośników patentów
Być może okaże się za kilka miesięcy, iż powyższa lista nie jest kompletna, bowiem w jednym z wniosków patentowych firma Sigma Corporation przedstawiła obiektyw o ogniskowej 75 mm i świetle f/1.8, który został zaprojektowany do współpracy z matrycami formatu 4/3. Niektórzy jednak twierdzą, że wniosek ten dotyczy M.Zuiko 75 mm f/1.8, który podobno był zaprojektowany przez optyków w Sigmy.
Sony
Pełnoklatkowy NEX
No i doczekaliśmy się. W końcu znamy w miarę dokładną datę premiery aparatu Sony NEX z pełnoklatkową matrycą. Serwis SonyAlphaRumors podał już jako pewnik, że aparat, o którym mówi się od wielu miesięcy, po raz pierwszy będzie można obejrzeć podczas nowojorskich targów PhotoPlus Expo. Impreza rozpocznie się 24 października br.
Będzie tego więcej
Okazuje się, że pełnoklatkowy NEX to nie wszystko, bowiem do stycznia czeka nas jeszcze kilka innych premier od Sony. W ciągu 4 miesięcy mamy poznać jeszcze jednego pełnoklatkowego NEX-a, dwa bezlusterkowce A9 i A7 wyglądem przypominające lustrzanki (pierwszy z matrycą FF, drugi z APS-C), a także zaawansowany kompakt CyberShot RX10. Ten ostatni zapowiada się dość ciekawie, bo skoro w RX100 mamy matrycę wielkości 1 cala, a w RX1 pełnoklatkową, to w RX10 możemy oczekiwać sensora formatu APS-C.
Sony A79
Podobno wspomniany wcześniej model A7 ma mieć swojego odpowiednika w systemie Sony A. Będzie to lustrzanka A79, w której znajdzie się ta sama matryca o rozdzielczości 32 Mpix. Aparat będzie mógł pochwalić się elektronicznym wizjerem o rozdzielczości 4 Mpix, a także trybem seryjnym na poziomie 8–14 kl/s.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Sigma zaczyna mi sie co raz bardziej podobac. 24-105 f4 moze byc dobra alternatywa dla Canona.
Dla mnie Sigma 24-70 f/2.0 to by był hit !
Czemu nie ma nic o pentaxie?
Czekam na nowe kompakty nikona ,canona z zapowiadanymi matrycami 1"
Obiektywy do oryginalnych korpusow stosuje zawsze obiektyw tej samej marki co korpus = marka obiektywu identyczna.
Uwazam za profanacje podpinanie obcych obiektywow do oryginalnych korpusow.
Od razu profanacja , zamienniki są czasem po prostu lepsze.Czasem.
Nie moge doczekać sie d610..:-)
Mając szkła pelnklatkowe kupillbym tez takowe body.. A taki d600 bez kurzu i z lepszym af (podobnym do tego z d7100) to dla mnie byłby szczyt marzeń..;-)
Zamienniki sa tańsze i nie zawsze gorsze.. A na pewno jak ktos nie zarabia na foto to produkty niezależnych sa całkiem ok.
tomizary,
Pokaż odpowiednik 18-35/1.8 w oryginale
Leeb70 trafił w sedno.
Czyli wszyscy zawodowcy nie mogą mieć szkieł nie systemowych.
Tomizary, jaka profanacja? A oryginalne korpusy to aby jakas boska wartosc? To badziew jak wszystko inne. To tylko wspolczesna tania elektroniczna tandeta. Tyle ze markowa i drozsza. Moim zdaniem marketing zrobil z Taba, co mial zrobic. Zadanie wykonane.
50mm 1,4 sigmy jest bardzo udana, co w niej zmienią?
tomizary - profanacja? Fotografia to nie religia, więc i o profanacji nie ma mowy. Do korpusu podpinać można dowolny obiektyw, dedykowany albo i przez przejściówkę. O otworku czy teleskopie już nie wspomnę. Jedynym problemem jest fakt, że producenci aparatów fotograficznych nie udostępniają protokołów komunikacji obiektywu z korpusem. A cierpimy na tym my, konsumenci. Zyskują natomiast prezesowie firm, którym szerokim korytem płynie kasiorka za sprzedaż "oryginalnych" obiektywów po cenie powyżej ich realnej wartości.
Zawodowcy moga uzywac i miec produkty firm niezależnych. Tylko zawodowcy z reguły (tak mi sie wydaje) używają systemowych. Czemu? Bo potrzebują gwarancji udanych zdjec, nps, klienci oczekują, mozna oddac body i obiektyw do serwisu i powinni ustawic ( jak cos nie tak) - czyli wygoda itp.
A dla amatora najlepszy stosunek ceny/jakos to wg mnie niezależni producenci. Nie wspominając o case opisanym przez Leeb70..:-)
Sigma wszystko pięknie ładnie, ale wg. mnie HSM w 24/1.4 i 24-105/4 by się przydał. A co do nowej 50 to nie wiem co tam zmienią, może mniejszy filtr chcą dać ;>
"10-47 mm f/2.8-7.0" to jakaś literówka czy raczej kiepski żart?
Tak się chciałem zapytać, bo któryś z producentów m4/3 szykował jakąś rewolucję ostatnimi czasy i chyba przegapiłem premierę (była nawet konkretnie zapowiedziana)? To ten drogi bezlusterkowiec za 6 tys?
Wypuszczanie przez Olympusa szkieł pro w mikro 4/3 to chyba sygnał, że 4/3 zostało uśmiercone. Nie miałoby sensu rozwijania dwóch systemów pozycjonowanych jako pro.
RX10 to może być ciekawy sprzęcik. A może matryca 4/3 ?, takie też produkują.
Widać, że Sony chyba też idzie na wojnę z lustrem. Nie wiem tylko dlaczego rozwijają jeszcze produkty na poziomie powozów (to taka aluzja do wypowiedzi przedstawiciela tej firmy).
Dziwne, że dopiero teraz nikon zabrał się za odświeżenie rybiego oka 16mm. Jeżeli dorównają poziomowi rybiego oka 10.5 na DX, to będzie hit.
Przede wszystkim producenci aparatów uważają, że używanie szkieł third-party jest profanacją...
Sigma to jeden z nielicznych, a może wręcz jedyny:
- oryginalny producent obiektywów - oryginalny, czyli taki, który tworzy swe produkty sam, przy pomocy własnych, pracujących w firmie od wielu lat specjalistów, we własnym, usytuowanym na terenie macierzystego kraju laboratorium, produkuje je tamże i podpisuje własną, oryginalną marką. Kto używa szkieł innych, oryginalnych (nie tylko japońskich) producentów, ten może odczytać z nalepek znamionowych, jak bardzo oryginalny jest ich rzeczywisty wytwórca.
- producent oryginalnych obiektywów - oryginalnych, czyli takich, których nie ma (i prawdopodobnie długo mieć nie będzie) w ofercie żaden inny producent. Vide choćby wspomniany przykład - 1.8/18-35.
- ostatnio również producent po prostu Bardzo Dobrych optycznie obiektywów.
Trzymam kciuki, (jedynie) oryginalna Sigmo.
A ja jestem bardzo ciekaw tych tele od Sigmy.
tomizary - że tak zapytam, to podpięcie Zeissa 1.4/35 do Canona 1100D też uważasz za profanację?
Dla Zeissa to na pewno profanacja : )
o? jeszcze się nikt nie oburzył na APS-C 32Mpix w A79 ..?
@noumen, Sigma to również jedyny producent obiektywów, który ma fabrykę tak blisko strefy skażonej po katastrofie w Fukushimie, smacznego...
Sigma nieczego szczególnego w 50/1.4 poprawiać raczej nie będzie - to świetny optycznie obiektyw. Chodzi raczej o konsekwentne odnowienie wszystkich udanych modeli zgodnie ze swą nową filozofią - wymienialnymi bagnetami. Do tego doda kilka naprawdę długich i drogi luf, które będzie wyjątkowo się opłacało poddać procesowi wymiany bagnetu bo koszt takiej wymiany będzie tylko drobnym ułamkiem ceny calego obiektywu. Słowem - wkrótce może przejąć spory kawalek tortu obiektywów do lustrzanek. Będzie można mieć zestaw obiektywów Sigmy, i trzymać go cały czas nawet gdy będizemy zmieniać system. Pójdą do serwisu na wymianę bagnetów i wrócą do nas te same egzemplarze. Łatwiej będzie wymieniać body, kupując nowe nie będziemy patrzeć na system. Znacznie to tańsze niż wymiana całej szklarni - IMO świetny krok.
Co do obiektywu m43 od Sigmy - faktycznie były plotki że Olympus 75/1.8 (najlepsze szkło systemu micro43) był zaprojektowany przez Sigmę.
Sony i NEX FF - wkrótce będzie - dla bogatych. Cana pody na poziomie obecnej ceny RX1. Plus trzeba dokupić kilka obiektywow Zeissa (czyli nietanich). Całoś wyjdzie sporo, choć pewnie taniej niż zestaw Leica. Ale można zawsze zostać przy mniejszych formatach. Micro43 to już dojrzały system.
A Olympus definitywnie zakończył przygodę z 4/3 i wszystkie ręce rzucił na micro43. Ale nie porzucił 4/3 tylko skutecznie dołączył 4/3 do micro43. W końcu z nowym body stare obiektywy dostały drugie życie, bo AF pracuje z nimi jak należy. Kto ma starą szklarnie 4/3 może już odkładać kasę na EM-1, albo czekać aż pojawi się tańszy model z tą matrycą. Może też wystawić obiektywy 4/3 na aukcję - może ktoś kupi, bo do tej pory nie był wielkiego sensu, a teraz jest nowe body które z nimi pracuje dobrze i ma matrycę na najwyższym poziomie. Kto nie ma 4/3 a nie wystarcza mu oferta micro43, może się rozejrzeć z jakimiś zacnymi zumami z dużym upustem od ceny katalowowej. Może 14-35/2 lub 35-100/2 albo 150/2 - wielkie i ciężkie obiektywy, i nie badzo dla małego body micro43, ale za to optycznie - bajka.
@ghosthunter
"Jedynym problemem jest fakt, że producenci aparatów fotograficznych nie udostępniają protokołów komunikacji obiektywu z korpusem."
Zależy którzy producenci. Specyfikacje bagnetów E czy m4/3 (a wcześniej też 4/3) są jak najbardziej jawne i nikt nie ukrywa protokołów komunikacji.
@ dlaczegonie zacznie się :) swoją drogą to już wyścig... no i skoro odpowiednik a7 to już nie slt choć nazwano to coś lustrzanką...?
U, i podejrzenia o koniec bagnetu A szlag trafił.
@lordkain
Nic bardziej mylnego. A79 to będzie prawdopodobnie ostatni aparat z bagnetem A, Potem wszystko pójdzie w bezlusterkowce.
A te newsy skąd? I skoro a79 ma być bez lustra to jak ma pójść w bezlusterkowce bardziej?
@druid
Jeżeli Sony będzie potrafiło połączyć bagnety A i E podobnie jak zrobił to ostatnio Olympus, to taki scenariusz jest możliwy, jeżeli nie, to A79 z pewnością nie będzie ostatnim aparatem z bagnetem A.
@mate - nie wiedziałem że specyfikacja bagnetu E jest tak samo otwarta jak m4/3 ale jeśli tak to miło ze strony Sony. Myślę że oba bagnety na tym otwarciu tylko zyskują.
Zresztą faktycznie Sony chyba wypuszczając A300 poszło na ( drugi etap ) wojny z lustrem.
Nex FF to też jest nowy front na niej otwarty - cena pewnie na początek nieco zaporowa ( ale skoro byli kliencji na RX1 i na Leica to i na niego się znajda) Do tego posiadacz dowolnego Nex będize mógł zacząć ( jak to było w przypadku lustrzanek) zbierać obiektywy pod kątem przyszłego przejścia na FF i to doda mu wielu fanów.
Mam nadzieję też że to przyczyni się do spadku cen m4/3 bo te osiągają już poziomy absurdalne ( jak nowy E1)
A Nikon zdaje się planuje wtopić poważną kasę na N1 - bo to był system który( mógł mieć sens. Gdyby od początku dali tam fajne jasne zoomy ( a o nie łatwoej czym mniejsza matryca) ładniejsze funkcjonalne body ze stabilizacją i peakingiem a całość wycenili na tyle ile mniej więcej kosztowały N1 na początku to ten system mógłby nieco namieszać.
Teraz jest za późno - "prawdziwe" bezlusterkowce grają już w innej lidze a Nikon zmarnował ( przynajmniej w tej kategorii) swoje dobre imię i naprawdę nie rozumiem co robi marketing (odpowiedzialni w nim za strategię N jedynki powinni zgodnie ze zwyczajem popełnić harakiri ;)
"Harakiri "- to powinni popełnić teraz zawodowcy. Bo zamiast używać Nikonów ,smartfonów, bezlusterkowców i Sigm ciągle siedzą w Canonie.
Olympus E-7 jest gotowy, wstrzymali się z premierą lub zrezygnują z produkcji, okaże się.
Ten obiektyw 24-70/2.0 to chyba pod micro 4/3 ???
Zabawne :)
Technologia na tyle się rozwinąła że Olympus w końcu skutecznie połączył 4/3 z micro43. A to technologia od Sony.
W efekcie rezygnacja z luster i przejście na lusterkowce będzie dla Sony łatwe, bo użytkownicy nic nie tracą - lustrzankowa szklarnia nadal jest w pełni funkcjonalna - z mniejszym body (zawsze można też zrobić większego bezlusterkowca jak będzie popyt). Sony może też bezboleśnie połączyć NEX-APS z NEX-FF i zgarniać premiową śmietankę z cenami +10 tysięcy za body. NEX-FF będzie mógł korzystać ze szklarni APS automatycznie cropując z większej matrycy.
Canon i Nikon nadal będą tkwić w lustrach które nie mają już ŻADNEJ przewagi nad bezlusterkowcami (patrząc na nowy EM-1) - w końcu ta technologia dojrzała. Na razie sprzedaż luster wysoka, ale racjonalnie patrząc nie ma powodów by skomplikowany i duży gabarytowo (i drogi w wykonaniu) układ obiektyw-lustro-matryca-pryzmat-wizjer miał przewagę nad prostym obiektyw-matryca-wizjer. Cała ta mechanika jest wąskim gardłem.
W przypadku Sony trochę za wcześnie mówić o bezlusterkowcach pod strzechy, bo na razie ustawia poprzeczkę cenową wysoko - nieco poniżej Leici, ale drogo. Ceny RX1 (USA) są dwa razy wyższe niż nowego (bardzo drogiego) Olympusa EM-1, który jest lepszy od RX1 pod każdym względem oprócz rozmiaru matrycy. Body NEX-FF ma być na poziomach cenowych RX1, a jeszcze optyka... Optyka ma być ze znaczkiem Zeissa, więc z konkretnią premią cenową. Bezlusterkowej konkurencji FF Sony długo mieć nie będzie, więc na długo skopiuje schemat z lustrzanek - tanie APS, półprofesjonalne APS, i najwyżej FF. Chyba że sprzeda matryce FF do bezlusterkowców Olympusa (w końcu są małżeństwem) a ten wystruga body które przyjmie zarówno nowe obiektywy (zgodne z systemem Sony) oraz przez jakąś przejściówkę obiektywy micro43. Albo gdy Fuji wystruga swoją matrycę FF (ale wtedy cena będzie stosowna, bo nie będzie przecież konkurować z obecnym systemem na APS). Albo gdy Canon (lub Nikon) zmieni wyznanie i wypuści bezusterkowy FF (na to to by trzeba chyba dekad). Albo gdy czarny koń - Samsung - wejdzie z tanim bezlusterkowym FF (i to chyba najbardziej prawdopodobne).
Proponuję dodać do bazy obiektywów
Mitakon 35mm f/0.95 ( link )
dla Sony Nex.
Firma robi też reduktory ogniskowej (bez elektroniki) w rozsądnej cenie.
Czyli tak robi sie system niby otwarty ..zaraz po premierze A 3000 pomyslałem ze mozna by sie zastanowic nad kupnem i stosować jakies przejściówki ,ale patrze jakie sa dostepne i mamy dwie do wyboru
: z lustrem pólprzepuszczalnym od ktorego chyba chcą odjeść ( droga ) i tansza ok 500 zł bez lustra ale ona ma ograniczenie ze Af działa tylko w przypadku obiektywów z silnikiem ,czyli bardzo dobra Minolta 50 1,7 ( ktora notabene posiada moj kumpel i sobie chwali ) ,bedzie tylko manualem
Inymi słowy 1500 zł korpus + 500 przejscówka do ktorej mozna podpiąć drogie Sonnary
to chyba zostanę jednak przy Pentaxie ( ale chyba tylko ja tak mam )
nikkor 24-85 1,8-2,0 za 14.000 zlotych :-)
Sigma jeżeli utrzyma jakość szkieł jak 35/1.4 to moim zdaniem wyjdzie na prowadzenia pod względem jakości optycznej, czy stosunku ceny do jakości oraz innowacyjności, ja już upycham portfel i obowiązkowe 24/1.4, 24-70/2, 135/1.8 jeszcze tylko prosiłbym o 20/1.8 poprawione z HSM
Sigma sukcesywnie zabiera coraz większy kawałek tortu. Czy ktoś wie jaka jest wielkość produkcji Sigma Corp.?
Piotr_0602, nie strasz tak wysokimi cenami, bo strach się bać :)
@ piotr 0602
Dobre S-F piszesz...
Ciekawe jak cenowo będą pozycjonowane Nexy FF i bezlusterkowiec A 9 też FF . Z jednej strony każda firma dąży do maksymalizacji rentowności z danego produktu a z drugiej to jest poważne wejście w nowy segment i liczy się ilość sprzedanych egzemplarzy. Czyżby miała się pojawić wizja małego amatorskiego aparatu z dużą matrycą dla masowego klienta ?
Za bardzo bym na to nie liczył. Najpierw zgarnia się śmietankę z segmentu premium, z najwyższą marżą, i czeka na konkurencję (a tej jeszcze długo nie będzie). Potem jak pojawia się konkurencja, wypuszcza się model o oczko niżej. Zanim wyjdzie bezlusterkowiec FF pod strzechy, poczekamy jeszcze dekadę lub dłużej.
Wg bardzo prawdopodobnych plotek:
link
cytuję:
"The camera will fetaure on sensor stabilization (5 axis IS from Olympus). Price will be in the same range of the RX1 and RX1R series (body only!). And there will be two Zeiss FF lenses too! Current E-mount lenses will work in crop mode on the camera."
Za body tyle co dziś za RX1. 10 tysięcy złotych (lub 2800$ w Bhphoto).
Plus jakieś szkiełka trzeba dokupić, a jeśli będą ze znaczkiem Zeiss to też trochę będą kosztować. Zeissy do NEXów APS to minimum 3-4 tysiące, do FF będą pewnie droższe. Ale bez strachu - za 20 tysięcy złotych da się jakiś sensowny zestaw z dwoma obiektywami pewnie sklecić.
A i tak jest taniej (i lepiej) od apratów z czerwoną kropką i napisem Leica.
Gdzieś się przecież cenowo jeszcze muszą zmieścić NEXy APS.
Może premiera popchnie nieco w dół ceny najdroższych bezlusterkowców (takiego Panasonica GH3, czy Olympusa EM-1, Sony NEX-7, Fuji XPro1) ale za bardzo bym na to nie liczył. To sprzęd premium dla majętnych.
Piotr_0602
Ale taki np "golasek " bez wizjera z upierdliwą obsługą w cenie najtańszych lustrzanek FF jest chyba możliwy,
nie kanibalizuje małych nexów i własnych lustrzanek apsc a daleko mu funkconalnością do np odpowiednika nexa 6 z matrycą FF który to może kosztować odpowiednio więcej.
Technicznie taki aparat jest możliwy, ale biznesowo nie jest możliwy.
Zabrałoby to albo "magię" FF, albo pożarłoby za duży fragment cropowego rynku. FF ma "magię", bo jest drogie. Co prawda cropy mają wysokie DR ( bywa że na poziomie lub lepiej FF, kwestia technologii), użyteczne ISO parę tysięcy (pytanie ile tysięcy czy setek tysięcy ISO nam potrzeba), a dzisiejszy crop lepszy jest od wczorajszego FF, ale nie mają "magii". Przedwczoraj nam wystarczał Canon 5D mkI, a dziś crop choć daje już lepsze jakościowo zdjęcia nie wystarcza i chcemy FF.
Nikt kto ma w ofercie cropy tego nie zrobi, bo strzeli sobie w stopę. Tort ma spód, stosowne warstwy, a na szczycie śmietankę i wisienkę. FF to wisienka i ewentualnie śmietanka, nie może robić za warstwy. Bo producent nie zarobi. Jak już rynek się nasyca FF-ami na szczycie tortu, to schodzi się o jedną warstwę w dół.
Namieszać tanim FF mógłby ktoś kto nie ma do stracenia swojego fragmentu rynku.
Sony ma. Może Samsung? Może jakaś chińska firma skopiuje know-how matryc, kupi jakąś padłą markę fotograficzną i zaleje świat tanim FF? Ale na razie się nie zapowiada.
Gdyby Sony wypuściło tanie FF w cenie NEX-APS, każdy by porównywał. Po co kupować NEX-a APS (wszystkomającego co prawda) skoro jest NEX-FF (golas co prawda). Tak jak dziś cenę Olympusa EM-1 (przydrogiego, ale wszystkomającego) porównuje się z Canonem 6D (jak by nie patrzeć kastratem, ale za to z FF).
Nie, Sony tego raczej nie zrobi...
Jak bym cieszyl sie z golaska bezlusterkowca wygodny malutki bez wizjera:-)
W cenie 1000 zlotych max :-) i wygodnym grupkiem.
Już nie mogę się doczekać tego Sony A79. O cenę wolę nie pytać.
jesli ktos jest na kupnie canona 6d to jest w usa niezla obnizka. jesli kupi sie aparat i drukarke canona na jednym rachunku to dostanie sie upust 400$.ciekawostka jest to ze drukarke warta 400$ mozna kupic w promocji np bhphoto za 1$. wiec od ceny 6d mozna odjac 400$ i do tego gratis drukarka i papier warte kolejne 400$.
piotr602
magia magia ale donexa FFtrzeba jeszcze sporo szkiel i porzadny af. na razie af nexow kuleje.
mam nex6 ale to jeszcze af lata swietlne za srl czy slt.
Sony nie po darmo wstawiala taki ogromny bagnet do maluskich aparatow. Nex ff wyjdzie i znajdzie nabywcow. crop z matryc ff bedzie do przelkniecia wiec na start bedzie czym focic ale rezultatyj eszczedlugo beda daleko za ff srl.
@Piotr_0602 "Przedwczoraj nam wystarczał Canon 5D mkI, a dziś crop choć daje już lepsze jakościowo zdjęcia nie wystarcza i chcemy FF"
no... chętnie zobaczę te "lepsze" efekty... jesli masz na mysli iso powyżej 3200 to ciężko to nazwać "jakoscią". Jesli komus potrzeba obrazka jaki daje FF z jasnym szkłem to MZ żaden crop choćby najnowszy nie jest alternatywą.
Ciekawy jest tylko jak się zakończy spór Nikon Sigma o kradzież opracowanych Przez Nikona wielu materiałów które znalazły się w obiektywach Sigma .No i wtedy zobaczy co z innowacyjnością Sigmy.
Pamiętam jak kiedyś wspomniano o złożeniu wniosku patentowego przez nikona opisującego obiektyw pod nieistniejący wówczas aparat z matrycą CX (obecna linia 1). Co ciekawe wcale nie trzeba było długo czekać, bo seria nikon 1 pojawiła się niedługo po tym. Mamy podobną sytuację. Ciekawe czy i kiedy ujrzymy średni format od nikona. Byłoby to interesujące posunięcie w czasach przepychanek o FF jak widać z komentarzy.
kannadah nie zapominaj, że Nikon produkował już wcześniej obiektywy średnioformatowe dla innych np te link
link nie chodzi....
Może ten zadziała: link
Systemy Bronica i Plaubel Makina.
Odkrywamy fakty. ;)
A sa moze chociaz jakeis plotki kiedy zobaczymy panasonica GX7 na polkach poslkich sklepow??
Chodziło mi jedynie o to, że w niedawnych plotkach było o średnim formacie od canona. Jeśli canon faktycznie nad tym pracuje, to nie da się wykluczyć, że nikon też. Tylko tyle. To dział plotek w końcu.
Ja czegoś chyba nie rozumiem Zeiss to Zeiss a nie Nikon , Nikon to nie Sigma i Sigma to nie Canon itd...
Podobnie jest z matrycami każdy z producentów ma swoje opracowania więc wrzucanie wszystkiego do jednego kotła to znowu jakieś nie porozumienie .