Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Adobe Lightroom 5.3 i Adobe DNG Converter 8.3

Adobe Lightroom 5.3 i Adobe DNG Converter 8.3
12 grudnia
2013 09:33

Firma Adobe udostępniła wtyczkę Adobe DNG Converter 8.3 oraz aplikację Adobe Lightroom w wersji 5.3. W nowych wersjach dodano wsparcie dla dwudziestu modeli aparatów oraz profile obiektywów, poprawiono też wykryte błędy.

W nowych wersjach wprowadzono wsparcie dla następujących modeli aparatów:

  • Canon EOS M2,
  • Canon PowerShot S120,
  • Casio EX-10,
  • Fujifilm XQ1,
  • Fujifilm X-E2,
  • Nikon 1 AW1,
  • Nikon Coolpix P7800,
  • Nikon Df,
  • Nikon D610,
  • Nikon D5300,
  • Nokia Lumia 1020,
  • Olympus OM-D E-M1,
  • Olympus STYLUS 1,
  • Panasonic DMC-GM1,
  • Pentax K-3,
  • Phase One IQ260,
  • Phase One IQ280,
  • Sony A7 (ILCE-7),
  • Sony A7R (ILCE-7R),
  • Sony DSC-RX10,
Dodano także profile dla następujących modeli obiektywów:
  • Apple iPhone 5,
  • Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM,
  • Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM,
  • Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD A011E (bagnet Canon),
  • Phantom Vision FC200,
  • Nikon 1 NIKKOR AW 11-27.5mm f/3.5-5.6,
  • Nikon 1 NIKKOR AW 10mm f/2.8,
  • Nikon AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G,
  • Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR,
  • Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM A013 (bagnet Sony i Sigma),
  • Sony 16-35mm F2.8 ZA SSM,
  • Sony 24-70mm F2.8 ZA SSM,
  • Sony 70-200mm F2.8 G SSM,
  • Sony E 16-70mm F4 ZA OSS,
  • Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS,
  • Sony E 20mm F2.8,
  • Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS,
  • Sony FE 35mm F2.8 ZA,
  • Sony FE 55mm F1.8 ZA,

Po raz pierwszy udostępniono użytkownikom obsługę profili kolorów dla aparatów Olympus.

Szczegółowe informacje oraz pliki do pobrania znajdziecie na poniższych stronach:


Komentarze czytelników (20)
  1. espresso
    espresso 12 grudnia 2013, 09:46

    Zapomnieli o obiektywie Pentax HD DA 20-40mm f/2,8-4 ED Limited DC WR

  2. 12 grudnia 2013, 09:49

    K-3 w drodze :)

    ściągamy uaktualnienie i przed Gwiazdką wszystko w komplecie :)))

    S.

  3. mterajewicz
    mterajewicz 12 grudnia 2013, 11:11

    Ważne, że jest Df, wreszcie mogę się zabrać za RAWy :-)

  4. espresso
    espresso 12 grudnia 2013, 12:34

    Nastawiałem się na Df, ale już nieaktualne. Zbyt kiepska matryca.... i nawet LR nie wyciągnie informacji których nie ma...

  5. jaad75
    jaad75 12 grudnia 2013, 13:02

    esspresso "delikatnie" przesadziłeś - to najlepsza matryca Nikona jeśli chodzi o pracę w wysokich czułościach. Odstaje od nowocześniejszych jeśli chodzi o calkowity DR na najniższych, ale też została zaprojektowana do sprzętu reporterskiego...

  6. espresso
    espresso 12 grudnia 2013, 14:07

    Więc precyzując: potrzebuję dużego zakresu DR w najniższych czułościach które głównie używam. Poniekąd liczyłem że ten "odgrzewany" kotlet będzie lepszy (lepiej oprogramowany) od większego brata. Brak funkcji filmowania i ciekawy design przypadł mi do gustu.

  7. PawelG
    PawelG 12 grudnia 2013, 14:26

    Taki drobiazg:
    DNG Converter 8.3 to nie wtyczka, tylko samodzielny program. Wtyczka to Camera RAW, pewnie też ją zaktualizowali, bo zwykle to szło w parze, a raczej w trójce (LR, CR i konwerter).

  8. MaciekNorth
    MaciekNorth 12 grudnia 2013, 15:04

    O! Adobe zaczęło dostrzegać że istnieją na świecie obiektywy Sony.
    Do tej pory w Lightroomie były dostępne 2 (słownie: DWA) profile do obiektywów na bagnet A.
    Na szczęście w sieci można znaleźć ich dużo więcej.

  9. mate
    mate 12 grudnia 2013, 15:31

    espresso, to kup sobie za niecałe 2 tys. zł używane Fuji S5 Pro a za resztę ewentualnie jakieś szkła, no i zostanie jeszcze na plener w Afryce czy Azji :) Mówię serio. I nie patrz na wykresy na DxO, ściągnij sobie kilka rawów i zobacz co można tym aparatem, bo pod względem DR on jeszcze spokojnie opiera się topowym FF.

  10. espresso
    espresso 12 grudnia 2013, 15:58

    mate, brałem go pod uwagę...

  11. jaad75
    jaad75 12 grudnia 2013, 16:18

    @mate, S5 nie ma większego DR od topowych APS-C (ma wręcz mniejszy), natomiast różnica jest taka, że ma duży headroom w światłach, podczas gdy aparaty z tradycyjną matrycą mają go w cieniach.

  12. Didymos
    Didymos 12 grudnia 2013, 17:30

    Wspierany jest już Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD A011E (bagnet Canon).
    Czy są jakieś nowe informacje dotyczące premiery?

  13. mate
    mate 12 grudnia 2013, 17:46

    jaad75
    Ale ja właśnie mówię o użytecznej dynamice, a nie tej teoretycznej wg. wykresów. A praktyka jest taka, że z S5 można wycisnąć dużo dużo więcej. Pod względem możliwości kompensacji dynamiki żaden APS-C nie jest mu w stanie jeszcze podskoczyć w relacji DR-jakość obrazu-szum. Jasne że w przypadku takiej samej ekspozycji jakiś nowy sensor da nieco mniej zaszumione wyciągane cienie, ale właśnie w Fuji można przesunąć ekspozycję nieco w kierunku świateł i przewaga CMOSa w cieniach zostanie już zniwelowana a w światłach zostanie jeszcze zapas.

  14. jaad75
    jaad75 12 grudnia 2013, 19:15

    @mate, niezupełnie - S5 jest bardzo odporne na przepały i tu faktycznie tradycyjne sensory nie mogą konkurować, natomiast w przypadku zwykłej matrycy, znając swój aparat po prostu naświetlasz najwyższe światła do prawej i masz cienie użyteczne prawie do "dna" sensora. Różnica jest taka, że żeby wykorzystać pełny DR Fuji, musisz naświetlić wyżej, więc użyć dłuższego czasu, bardziej otworzyć przysłonę, a bywa, że to właśnie ten czas jest tu krytyczny. Generalnie chodzi po prostu o inną filozofię naświetlania i nie zgodzę się, że jest tu coś takiego jak DR teoretyczny w jednym przypadku i praktyczny w drugim.

  15. mate
    mate 12 grudnia 2013, 20:40

    jaad75
    No przecież właśnie dokładnie to samo napisałem, że w wypadku fuji warto przesunąć ekspozycję w kierunku mocniejszego naświetlenia, żeby tak głęboko nie wyciagać cieni, bo w światłach jest zapas. I nie pisałem nigdzie, że jest DR teoretyczny w jednym przypadku i praktyczny w drugim, tylko pisałem, że w praktyce (czyli w przypadku DR użytecznego a nie tabelkowego) Fuji daje całościowo większe możliwości kompensacji dynamiki, pamiętaj też co się dzieje z szumem i kolorem jak mocno ciągniesz cienie, w Fuji nie ma takiej konieczności ze względu właśnie na ów zapas z małych sensorów, ergo - ciemne partie obrazu są bardziej doświetlone przez co mniej zaszumione niże te mocno wyciągane z klasycznej matrycy a w światłach jest jeszcze trochę zapasu. To jest właśnie użyteczna dynamika :)

  16. Pawel Lammel
    Pawel Lammel 12 grudnia 2013, 20:59

    Cześć, przy okazji rozmowy o S5 pro - jaki program polecacie do obróbki rawów z tego aparatu? Pzdr Pawel

  17. mate
    mate 13 grudnia 2013, 01:44

    Pawel, najlepiej Hyper-Utility albo po prostu Raw File Converter od Fuji. Z "nietypowymi" matrycami jest tak, że najlepiej używać wołarek firmowych od producenta, podobnie jest z Sigmami.

  18. Pawel Lammel
    Pawel Lammel 13 grudnia 2013, 07:11

    Dzięki! Pzdr Pawel

  19. mate
    mate 13 grudnia 2013, 12:28

    Pawel, tylko wiedz jeszcze, że ergonomia Fujowych programów (przynajmniej tych z czasów S5) jest mocno średnia, żeby nie powiedzieć fatalna, one się po prostu bronią obrazkiem. Lr (i zdaje się SilkyPix, nie wiem jak DxO i C1) też daje pełne wsparcie dla matryc SuperCCD SR. Z wołarek darmowych UFRaw radzi sobie z małymi pikselami ale już nie można wybrać pomiędzy opcją 6 mpix a 12 mpix. RawTherapee w ogóle nie radzi sobie z rawami z S5Pro, znaczy otwiera je (w trybie 12 mpix), ale to co produkuje to jest jakiś dramat.
    Tu masz przykładowe rawy z S5 (nie moje):
    link
    Ściągnij sobie i wypróbuj kilka programów.

  20. Pawel Lammel
    Pawel Lammel 13 grudnia 2013, 17:48

    Mate, dzięki, wypróbuję. Mówiąc szczerze, to dotychczas zgrywalem zdjęcia poprzez Adobe Bridge zaznaczając opcję konwersji do formatu DNG - bez zastanawiania się/zapytania, czy tak jest dobrze czy źle...;)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.