Fujinon XF 56 mm f/1.2 R APD
Firma Fujifilm prezentuje obiektyw Fujinon XF 56 mm f/1.2 R APD. Model ten przeznaczony jest do aparatów z matrycą APS-C. Na jego budowę składa się 11 elementów optycznych ułożonych w 8 grupach. Producent zastosował też filtr apodyzacyjny przydatny w fotografii portretowej.
Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:
Informacja prasowa
Obiektyw z szybką przysłoną, autofokusem i filtrem apodyzacyjnym robiący doskonałe
zdjęcia portretowe z pięknym efektem bokeh.
10 września 2014 r. Firma FUJIFILM (prezes Shigehiro Nakajima) z prawdziwą dumą informuje, że w grudniu 2014 r. gama wymiennych obiektywów z serii X powiększy się o nowy model FUJINON XF 56 mm f/1.2 R APD.
FUJINON XF 56 mm f/1.2 R APD to obiektyw z autofokusem przeznaczony do aparatów cyfrowych wyposażonych w matryce APS-C o długości ogniskowej będącej odpowiednikiem 85 mm1. Model ten oferuje maksymalną przysłonę f/1.2 co czyni z niego najjaśniejszy na świecie obiektyw z autofokusem do aparatów cyfrowych z matrycą APS-C. Ponadto dzięki nowemu filtrowi apodyzacyjnemu doskonale sprawdza się w fotografii portretowej, umożliwiając uchwycenie każdego pasma włosów i dodając atrakcyjny efekt bokeh.
Obiektyw jest też łatwy w przenoszeniu, bowiem po zamontowaniu go w aparacie z serii X całość waży mniej więcej połowę2 tego, co lustrzanka jednoobiektywowa z obiektywem o tej samej długości ogniskowej i wartości F. O szybkości jego działania decyduje natomiast szybki i cichy autofokus.
Obiektyw oferuje nie tylko piękny efekt bokeh, ale również zachowuje ostrość dzięki precyzyjnemu ogniskowaniu nawet przy małej głębi ostrości. Tu właśnie widać ogromną przewagę, jaką bezlusterkowce mają nad lustrzankami – za ogniskowanie odpowiada bowiem sama matryca, a nie dodatkowy czujnik PD. Migawka w korpusach z serii X jest cicha, co ułatwia wykonanie naturalnych zdjęć fotografowanych obiektów.
Główne zalety
(1) Filtr apodyzacyjny pozwalający tworzyć bardziej kreatywne portrety
Model XF 56 mm f/1.2 R APD zapewnia wyjątkową ostrość nawet wtedy, gdy przysłona jest ustawiona na wartość f/1.2. Ponadto filtr apodyzacyjny wygładza kontury uzyskane po zastosowaniu efektu bokeh. Ta mieszanka ostrości obrazu i wspaniałego efektu bokeh przekłada się na zdjęcia portretowe, które wydają się być trójwymiarowe.
Optyka składa się z 11 elementów szklanych w 8 grupach, w tym z jednej soczewki asferycznej ze szkła formowanego oraz dwóch soczewek o wyjątkowo niskiej dyspersji. Za korekcję aberracji sferycznych odpowiada szklana soczewka asferyczna, co pozwala uzyskać wysoką rozdzielczość nawet przy maksymalnej przysłonie. Co więcej, zastosowanie dwóch soczewek o wyjątkowo niskiej dyspersji i trzech soczewek sklejonych pozwoliło znacznie ograniczyć występowanie aberracji chromatycznych.
Powierzchnie wszystkich soczewek zostały pokryte unikalną powłoką Fujifilm HT-EBC (High Transmittance Electron Beam Coating), aby zminimalizować występowanie tzw. duszków i efektu flary oraz zwiększyć ostrość i wyrazistość zdjęć.
Obiektyw wykorzystuje cały potencjał wyjątkowej matrycy Fujifilm X-TransTM 3 CMOS bez filtra dolnoprzepustowego, oferując niezwykłą jakość obrazu. Występowanie tzw. duszków i efektu flary jest ograniczone nawet wtedy, gdy zdjęcia są robione w trudnych warunkach (np. światło padające z tyłu obiektu).
Obiektyw zapewnia jeszcze lepsze rezultaty po podłączeniu go do korpusu aparatu z serii X5 wyposażonego w optymalizator modulacji obiektywu4. Optymalizator ten koryguje rozmycie dyfrakcyjne6, zapewniając ostrość na całej powierzchni kadru i realistyczny efekt 3D nawet przy niskim ustawieniu przysłony.
(2) Autofokus w obiektywie z filtrem apodyzacyjnym
Dotychczas filtr apodyzacyjny stosowano tylko w obiektywach z ręcznym ustawianiem ostrości. Prezentowany obiektyw jako pierwszy łączy w sobie filtr apodyzacyjny oraz precyzyjny autofokus z detekcją kontrastu.
Po podłączeniu obiektywu do aparatu z serii X niemal bezszelestna praca migawki pozwala uchwycić fotografowane obiekty w naturalny sposób.
(3) Efekty znane z filmów fotograficznych dzięki trybowi symulacji filmu
Aparaty z wymiennym obiektywem z serii X oferują różne tryby symulacji filmu, które pozwalają uzyskać kolory i tonacje znane z filmów fotograficznych produkowanych przez firmę Fujifilm już od 80 lat. Efektem zastosowania tego obiektywu razem z trybem symulacji filmu Pro Neg., który powstał z myślą właśnie o fotografii portretowej, będą zdjęcia z pięknie odwzorowanymi tonacjami skóry.
(4) Wysoka jakość konstrukcji i wygodna obsługa
Filtr apodyzacyjny najlepiej sprawdza się przy szeroko ustawionej przysłonie. Użytkownicy mogą korzystać z szerokiej przysłony także w jasnym otoczeniu dzięki filtrowi ND, który reguluje jasność na trzech poziomach. Aby efekt apodyzacji był lepiej widoczny, obiektyw został wyposażony w pierścień przysłony, na którym na czerwono zaznaczona jest efektywna wartość F. Różnica między wartością F a efektywną wartością F wskazuje na skuteczność filtra apodyzacyjnego.
Pierścienie ustawiania ostrości i przysłony są wykonane z metalu, podobnie jak elegancko wykończona zewnętrzna obudowa obiektywu. Teksturę i obrót pierścieni dobrano tak, aby zapewnić fotografowi wygodną obsługę nawet podczas precyzyjnego, ręcznego ustawiania ostrości.
1. Odpowiednik formatu 35 mm.
2. Badania przeprowadzone przez Fujifilm.
3. X-Trans jest znakiem towarowym lub zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Fujifilm Corporation.
4. Opracowana przez firmę Fujifilm funkcja przetwarzania obrazu polegająca na korekcji efektów optycznych, takich jak rozmycie dyfrakcyjne, w oparciu o charakterystykę optyczną danego obiektywu.
5. Dotyczy modeli FUJIFILM X-T1 i FUJIFILM X-E2, dane z sierpnia 2014 r.
6. Zjawisko zachodzące podczas fotografowania z wąską przysłoną, polegające na tym, że mimo ustawienia wysokiej jakości obrazu, występują na nim rozmycia.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
czyli tłumacząc z Fujinonowskiego na Nikkorowskie to takie 56mm 1.2 DC? :)
a na Canonowskie: SoftFocus?
a na soniackie STF :)
nie, to różne efekty. Fuji z filtrem APD odpowiada Sony STF. Natomiast Nikonowskie DC to co innego. A SF obecne w wielu konstrukcjach, nie tylko Canona, to jeszcze co innego.
eee pewnie efekt podobny to tego jak się kiedys uzyskiwało smarując przednią soczewkę wazeliną... :-P
@cube: nope. Ten efekt daje "soft focus" (albo efekt pończochy) ;-)
Miałem STF-a i to, co on robi z tłem, jest po prostu piękne, zwłaszcza na FF.
Jeśli do tego to Fuji będzie równie ostre, jak Minolta/Sony 135 STF, to portrety będą wychodzić z tego cudne.
Rozumiem że ten obiektyw nie zastępuje zwykłego 56 mm f/1.2 R?
tutaj przykłady
link
"the original 56mm lens lets in roughly 1 stop of light more than the new APD version"
Czyli ten nowy to de facto f/1.7?
Ja nie widzę różnicy...
@Sin - jeśli chodzi o ilość światła, to 1.7. Ale jeśli chodzi o GO, to 1.2.
Szału to te sample nie robią...
i różnicy nie za bardzo widać...
widać tylko akurat z APD mniej mi sie podoba ;)
dokładnie
To też jest trochę tak, że trzeba wiedzieć, kiedy taki obiektyw można wykorzystać, bo nie zawsze będzie widać jakąś wielką różnicę.
Tutaj jest to fajnie opisane na przykładzie Minolty STF, a i sample się znajdą (tylko małe, bo to stara strona): link
Przy czym niektórym bardzo się może NIE podobać STF, bo nie daje obwarzanków na źródłach światła.