Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Nikon Z5 II - test trybu filmowego

6 czerwca 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 20

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Gdyby Nikon Z5 II nie filmował w RAW-ach, byłby po prostu swego rodzaju zastępstwem modelu Z6 II wyposażonym przy tym w gniazda tańszych kart pamięci i nowszy procesor. Dzięki formatowi N-RAW jest on jednak naprawdę interesującym korpusem, który sprawdzi się zarówno w sytuacjach reporterskich, jak i w kontrolowanych warunkach, przynajmniej dopóki nie zajdzie potrzeba przekroczenia 30 kl/s.

Wśród zalet testowanego aparatu musimy wymienić świetny wizjer i ekran, dobry zakres tonalny, pojemną baterię, dobrze rozwiązane rozprowadzanie ciepła, wysoką jakość obrazu 4K oraz, oczywiście, wspominane już filmowanie w skompresowanych RAW-ach i obsługę kodów czasowych z zewnętrznych źródeł.

Minusy to natomiast kilka elementów, które Nikon już dawno powinien poprawić w wielu swoich korpusach, takie jak brak wskaźnika ekspozycji w trybie filmowym czy brak możliwości zapisu na obie karty pamięci naraz. Do tego dochodzi problematycznie zaimplementowane filmowanie w Full HD w trybie pełnoklatkowym oraz jednak dość wolna jak na współczesne standardy matryca.


----- R E K L A M A -----

Jak na korpus pozycjonowany jako „entry level” sytuacja wygląda zatem całkiem przyzwoicie, bo zalety są w dużej mierze większego kalibru niż wady, co wróży Nikonowi Z5 II powodzenie na rynku.

Nikon Z5 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Spójrzmy teraz, jak cena testowanego aparatu wypada w porównaniu z najbliższą konkurencją (stan na dzień 03.06.2025):

  • Canon EOS R6 Mark II — ok. 8900 zł,
  • Canon EOS R8 — ok. 5850 zł,
  • Nikon Z5 II — ok. 7950 zł,
  • Nikon Z6 II — ok. 6370 zł,
  • Nikon Zf — ok. 8000 zł,
  • Panasonic Lumix S5 II — ok. 6900 zł,
  • Panasonic Lumix S5 IIX — ok. 8340 zł,
  • Sony A7 IV — ok. 10200 zł,
  • Sony A7C II — ok. 9500 zł.
Cenowo Nikon Z5 II mieści się mniej więcej w środku wymienionej stawki, a największym zagrożeniem dla niego wydaje się być Lumix S5 II oraz, paradoksalnie, Nikon Z6 II, który w ostatnim czasie zauważalnie potaniał. W ostatecznym rozrachunku dużo jednak zależy od wymagań poszczególnych kupujących pod względem konkretnych elementów specyfikacji.

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna, uszczelniona obudowa,
  • czytelne i przejrzyste menu,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • duża liczba elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • możliwość wprowadzenia do aparatu kodu czasowego z zewnętrznych źródeł z użyciem określonych urządzeń firm trzecich,
  • wydajna bateria,
  • brak problemów z przegrzewaniem się,
  • świetny wizjer elektroniczny,
  • dobrej jakości dotykowy ekran,
  • ekran rozkładany do boku,
  • filmowanie w 12-bitowym surowym formacie N-RAW z wewnętrznym zapisem,
  • filmowanie w 4K w 50/60 kl/s,
  • wewnętrzny zapis filmów z 10-bitową głębią koloru w „klasycznych” kodekach,
  • identyczna jakość obrazu w 25 i 50 kl/s we wszystkich trybach nagrywania,
  • łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
  • funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz Aktywna Funkcja D-Lighting,
  • profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • logarytmiczny profil obrazu N-Log,
  • dobry zakres tonalny,
  • szybko i sprawnie działający autofokus,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji, w tym monitor kształtu fali (waveform monitor),
  • dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
  • odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
  • możliwość regulacji parametru „przejrzystość” działającego znacznie lepiej niż podstawowe wyostrzanie,
  • dobry zakres użytecznych czułości w „wywołanych” trybach nagrywania.

Wady:

  • brak miernika ekspozycji w trybie filmowym,
  • niepełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • brak możliwości jednoczesnego zapisu filmów na oba nośniki pamięci,
  • bezsensowny (choć mało przeszkadzający) limit czasu nagrywania (2 godziny i 5 minut),
  • brak informacji w menu aparatu i bardziej precyzyjnej kontroli nad przepływnością zapisywanego strumienia danych,
  • filmowanie w 4K w 50/60 kl/s dostępne tylko w trybie APS-C/DX,
  • ograniczenie do 4K i do 30 kl/s w formacie N-RAW,
  • momentami mało eleganckie zachowanie autofokusa, gdy śledzonego celu nie ma w kadrze,
  • stabilizacja matrycy w trybie filmowym mogłaby działać lepiej,
  • dość spore przycięcie obrazu (crop) przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
  • źle działające wyostrzanie,
  • wyraźne kolorowe artefakty występujące dla wybranych częstotliwości przestrzennych w filmach w formacie N-RAW,
  • kiepska szczegółowość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym,
  • matryca powinna być szybsza.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Nikon Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 oraz Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S.

  • film 1 – 301 MB, N-RAW, 12-bit, 4032×2268, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”,
  • film 2 – 399 MB, N-RAW, 12-bit, 3984×2240, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu N-Log,
  • film 3 – 69 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
  • film 4 – 444 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb DX, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 5 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 23.976 kl/s, „slow motion” – ujęcie nagrane w 120 kl/s i spowolnione w aparacie, profil obrazu „neutralny”,
  • film 6 – 362 MB, N-RAW, 12-bit, 4032×2268, 25 kl/s, 25 kl/s, profil obrazu N-Log, ISO 6400,
  • film 7 – 374 MB, N-RAW, 12-bit, 3984×2240, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu „neutralny”, ISO 6400,
  • film 8 – 188 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”, ISO 12800,
  • film 9 – 192 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu N-Log, ISO 6400,
  • film 10 – 58 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma, ISO 3200.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Nikon Z5 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Nikon Z5 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Nikon Z5 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Nikon Z5 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe