Nikon Z5 II - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Gdyby Nikon Z5 II nie filmował w RAW-ach, byłby po prostu swego rodzaju zastępstwem modelu Z6 II wyposażonym przy tym w gniazda tańszych kart pamięci i nowszy procesor. Dzięki formatowi N-RAW jest on jednak naprawdę interesującym korpusem, który sprawdzi się zarówno w sytuacjach reporterskich, jak i w kontrolowanych warunkach, przynajmniej dopóki nie zajdzie potrzeba przekroczenia 30 kl/s.Wśród zalet testowanego aparatu musimy wymienić świetny wizjer i ekran, dobry zakres tonalny, pojemną baterię, dobrze rozwiązane rozprowadzanie ciepła, wysoką jakość obrazu 4K oraz, oczywiście, wspominane już filmowanie w skompresowanych RAW-ach i obsługę kodów czasowych z zewnętrznych źródeł.
Minusy to natomiast kilka elementów, które Nikon już dawno powinien poprawić w wielu swoich korpusach, takie jak brak wskaźnika ekspozycji w trybie filmowym czy brak możliwości zapisu na obie karty pamięci naraz. Do tego dochodzi problematycznie zaimplementowane filmowanie w Full HD w trybie pełnoklatkowym oraz jednak dość wolna jak na współczesne standardy matryca.
Jak na korpus pozycjonowany jako „entry level” sytuacja wygląda zatem całkiem przyzwoicie, bo zalety są w dużej mierze większego kalibru niż wady, co wróży Nikonowi Z5 II powodzenie na rynku.
![]() |
Spójrzmy teraz, jak cena testowanego aparatu wypada w porównaniu z najbliższą konkurencją (stan na dzień 03.06.2025):
- Canon EOS R6 Mark II — ok. 8900 zł,
- Canon EOS R8 — ok. 5850 zł,
- Nikon Z5 II — ok. 7950 zł,
- Nikon Z6 II — ok. 6370 zł,
- Nikon Zf — ok. 8000 zł,
- Panasonic Lumix S5 II — ok. 6900 zł,
- Panasonic Lumix S5 IIX — ok. 8340 zł,
- Sony A7 IV — ok. 10200 zł,
- Sony A7C II — ok. 9500 zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna, uszczelniona obudowa,
- czytelne i przejrzyste menu,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- duża liczba elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- możliwość wprowadzenia do aparatu kodu czasowego z zewnętrznych źródeł z użyciem określonych urządzeń firm trzecich,
- wydajna bateria,
- brak problemów z przegrzewaniem się,
- świetny wizjer elektroniczny,
- dobrej jakości dotykowy ekran,
- ekran rozkładany do boku,
- filmowanie w 12-bitowym surowym formacie N-RAW z wewnętrznym zapisem,
- filmowanie w 4K w 50/60 kl/s,
- wewnętrzny zapis filmów z 10-bitową głębią koloru w „klasycznych” kodekach,
- identyczna jakość obrazu w 25 i 50 kl/s we wszystkich trybach nagrywania,
- łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
- funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz Aktywna Funkcja D-Lighting,
- profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- logarytmiczny profil obrazu N-Log,
- dobry zakres tonalny,
- szybko i sprawnie działający autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji, w tym monitor kształtu fali (waveform monitor),
- dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
- odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
- możliwość regulacji parametru „przejrzystość” działającego znacznie lepiej niż podstawowe wyostrzanie,
- dobry zakres użytecznych czułości w „wywołanych” trybach nagrywania.
Wady:
- brak miernika ekspozycji w trybie filmowym,
- niepełnowymiarowe wyjście HDMI,
- brak możliwości jednoczesnego zapisu filmów na oba nośniki pamięci,
- bezsensowny (choć mało przeszkadzający) limit czasu nagrywania (2 godziny i 5 minut),
- brak informacji w menu aparatu i bardziej precyzyjnej kontroli nad przepływnością zapisywanego strumienia danych,
- filmowanie w 4K w 50/60 kl/s dostępne tylko w trybie APS-C/DX,
- ograniczenie do 4K i do 30 kl/s w formacie N-RAW,
- momentami mało eleganckie zachowanie autofokusa, gdy śledzonego celu nie ma w kadrze,
- stabilizacja matrycy w trybie filmowym mogłaby działać lepiej,
- dość spore przycięcie obrazu (crop) przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
- źle działające wyostrzanie,
- wyraźne kolorowe artefakty występujące dla wybranych częstotliwości przestrzennych w filmach w formacie N-RAW,
- kiepska szczegółowość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym,
- matryca powinna być szybsza.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Nikon Nikkor Z 70-180 mm f/2.8 oraz Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S.
- film 1 – 301 MB, N-RAW, 12-bit, 4032×2268, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”,
- film 2 – 399 MB, N-RAW, 12-bit, 3984×2240, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu N-Log,
- film 3 – 69 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
- film 4 – 444 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb DX, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 5 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 23.976 kl/s, „slow motion” – ujęcie nagrane w 120 kl/s i spowolnione w aparacie, profil obrazu „neutralny”,
- film 6 – 362 MB, N-RAW, 12-bit, 4032×2268, 25 kl/s, 25 kl/s, profil obrazu N-Log, ISO 6400,
- film 7 – 374 MB, N-RAW, 12-bit, 3984×2240, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu „neutralny”, ISO 6400,
- film 8 – 188 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”, ISO 12800,
- film 9 – 192 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu N-Log, ISO 6400,
- film 10 – 58 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma, ISO 3200.

![]() |
![]() |
![]() |