Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-P1 - test aparatu

19 sierpnia 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 40

5. Balans bieli

Olympus E-P1 posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto,
  • Dzień słoneczny (5300 K),
  • Cień (7500 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe 1, 2, 3 (odpowiednio: 4000 K, 4500 K, 6600 K),
  • Światło lampy błyskowej (5500 K),
  • Skala temperaturowa (2000–14000 K, skok 100 lub 200 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli.

E-P1 to aparat czysto amatorski. Mimo tego producent nie oszczędzał na nastawach balansu bieli i możemy się cieszyć nawet temperaturową skalą WB. Dodatkowo każdą nastawę balansu bieli można dostroić posługując się dwoma 15-stopniowymi regulacjami. Można wzmocnić lub osłabić kolory: czerwony lub niebieski (A-B) oraz zielony lub purpurowy (G-M). W menu można także określić bracketing WB z wartościami: +/-1, +/-2 lub +/-3 od neutralnego położenia na skalach A-B i G-M.

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.

Balans bieli.
Światło
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto.
Światło słoneczne.
Olympus E-P1 - Balans bieli Olympus E-P1 - Balans bieli
Balans bieli Słońce.
Światło słoneczne.
Olympus E-P1 - Balans bieli Olympus E-P1 - Balans bieli
Balans bieli Auto.
Światło 3000K.
Olympus E-P1 - Balans bieli Olympus E-P1 - Balans bieli
Balans bieli 3000K.
Światło 3000K.
Olympus E-P1 - Balans bieli Olympus E-P1 - Balans bieli
Balans bieli Żarówka.
Światło 3000K.
Olympus E-P1 - Balans bieli Olympus E-P1 - Balans bieli
Balans bieli Auto.
Światło lampy błyskowej.
Olympus E-P1 - Balans bieli Olympus E-P1 - Balans bieli
Balans bieli lampa błyskowa.
Światło lampy błyskowej.
Olympus E-P1 - Balans bieli Olympus E-P1 - Balans bieli


----- R E K L A M A -----


Balans bieli działa w E-P1 całkiem dobrze. Zdjęcia w świetle słonecznym charakteryzują się bardzo wiernym odwzorowaniem kolorów. Podobnie jest w przypadku fotografowania z lampą błyskową. Aparat napotyka problemy, jak to zwykle w przypadku cyfrówek, kiedy ma do czynienia ze światłem żarowym. Test z żarówką o temperaturze 3000 K pokazał, że w takim przypadku należy najlepiej nastawić adekwatną temperaturę barwową, lub ewentualnie posiłkować się nastawą Światło żarowe, bo automatyczny balans bieli kiepsko odwzoruje nam kolory. W poniższej tabeli zestawiliśmy średni błąd koloru dC i nasycenie S uzyskane na zdjęciach przy poszczególnych kombinacji WB i światła.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.02 106.0
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.52 103.3
3000 K Auto 20.4 109.8
3000 K 3000 K 7.95 102.2
3000 K Żarówka 10.9 99.2
Błysk Auto 5.57 82.02
Błysk Błysk 5.36 92.20