Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-P1 - test aparatu

19 sierpnia 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 40

8. Zakres tonalny

Patrząc na zachowanie się 12-megapikselowej matrycy pod względem zakresu tonalnego i dynamiki kolejno w E-30, E-620 i teraz w E-P1 widać starania konstruktorów w jej dopracowaniu. Mamy dowód tego, o czym wspominał Akira Watanabe w wywiadzie niedawno przez nas publikowanym (''Wywiad z Akira Watanabe - głównym twórcą Olympusa E-P1''). Olympus nie tyle zrezygnował z wyścigu na megapiksele, co zwolnił, by dopracowywać optymalną na obecną chwilę 12-megapikselową matrycę. Tym samym marzenia o mniejszej ilości pikseli w nowych aparatach E-Systemu są raczej nierealne. Jak zatem dokładnie wygląda sytuacja z zakresem tonalnym w E-P1?

Olympus E-P1 - Zakres tonalny


Konstruktorom udało się wyciągnąć dynamikę tonalną w E-P1 do poziomu 6 EV, czyli podobnie jak w E-30, choć zdecydowanie lepiej niż w E-620. To nie jest wynik bardzo dobry, ale przynajmniej trzyma poziom starych 10-megapikselowych matryc 4/3.


----- R E K L A M A -----

Ciekawie wygląda sytuacja z całkowitym zakresem tonalnym. Jest on najwyższy spośród dotychczas testowanych przez nas aparatów. W szerokim maksimum osiąga blisko 10.5 EV. Tak duża jego wartość przy małej dynamice tonalnej to prawdopodobnie wynik sztuczek programistów, co potwierdziły nam już darki w poprzednim rozdziale.

Poniżej natomiast można wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.

ISO Granica bieli
100 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
200 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
400 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
800 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
200 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
400 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
800 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-P1 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-P1 - Zakres tonalny


Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną. Na czułościach ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.

Olympus E-P1 - Zakres tonalny


100 ISO
0 EV
+4 EV
E-P1
Olympus E-P1 - Zakres tonalny Olympus E-P1 - Zakres tonalny
E-620
Olympus E-P1 - Zakres tonalny Olympus E-P1 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-P1
Olympus E-P1 - Zakres tonalny Olympus E-P1 - Zakres tonalny
E-620
Olympus E-P1 - Zakres tonalny Olympus E-P1 - Zakres tonalny


Nocne zdjęcia z E-P1 i E-620 zostały wykonane z tym samym obiektywem i w tym samym czasie. Wyciąganie szczegółów z przepaleń i doświetlanie ciemnych obszarów tych zdjęć daje w efekcie praktycznie takie same rezultaty dla obu aparatów.

100 ISO
0 EV
-4 EV
E-P1
Olympus E-P1 - Zakres tonalny Olympus E-P1 - Zakres tonalny
E-620
Olympus E-P1 - Zakres tonalny Olympus E-P1 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-P1
Olympus E-P1 - Zakres tonalny Olympus E-P1 - Zakres tonalny
E-620
Olympus E-P1 - Zakres tonalny Olympus E-P1 - Zakres tonalny