Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Blackmagic Design Pyxis 12K - test kamery

4 listopada 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 10
Komentarze czytelników (10)
  1. rabijki
    rabijki 4 listopada 2025, 17:29

    Pracuję od kilku lat na Ursa Mini Pro 12K, ale miałem też okazję testować pierwszy egz w Polsce Ursy Cine 12K LF. Fajny test zrobiliście tym bardziej, że 3 dni to raczej maleńko:) Co do braku AF, czy wibratora to użytkownicy po prostu tego nie chcą. Gdy w Pockecie wprowadzili AF pojawiły się głosy sprzeciwu. To jest zbędny element, bo operatorzy po prostu potrafią ostrzyć manualnie.

    Osobną sprawą jest konieczność nauczenia się tej matrycy. Zżycia się z nią. Mini Pro pracuje w 4K DCI Super 16 w 240 klatkach. To maleńki wycinek ale można z tego wyciągnąć wspaniałe efekty.

    Co ciekawe, te kamery wspaniale działają ze śmieciowymi szkłami. Mam w sieci test Cine LF, gdzie zachwyca Mir 1B, czy chociażby szkła TTArtisana. O Hasselbladowskich nawet nie mówię, bo one wszędzie robią robotę.

    Cena obejmuje też pełną wersję Davinci Resolve Studio, czyli jakieś 1100zł można odjąć od ceny zakupu.

    Pozdrowienia

  2. PDamian
    PDamian 4 listopada 2025, 17:51


    Blackmagic URSA Cine 12K ma czasy sczytywania 2x szybsze

    czyli na 8K Open Gate 3:2 [do 144 kl./s] to będzie ~połowa z 12.2 ms ?

  3. Amadi
    Amadi 4 listopada 2025, 17:52

    @rabijki
    Fakt, trzeba się nauczyć pracować z tą matrycą. Ale jak się to dobrze ogarnie, to taki zakres tonalny przy takiej rozdzielczości robi robotę

    @PDamian - najprawdopodobniej tak. Tylko pewnie przy okazji wyssie V-Locka w dwie godziny albo szybciej.

  4. rabijki
    rabijki 4 listopada 2025, 17:58

    @Amadi

    Tam w Cine chyba podstawowy jest inny montaż baterii niż V-Lock. Już nie pamiętam, bo to rok temu było. W Mini 12K V-Lock 190tka wystarcza na jakieś 2-3 godzin.

    Sama matryca jest niesamowita. Cóż, z 12K Mini, czyli 80 MPIX, klatki jako zdjęcia bronią się lepiej niż niejeden aparat.

  5. Amadi
    Amadi 4 listopada 2025, 18:02

    Fakt, chyba B-Mount jest domyślnie, tam jest zdaje się wyższe napięcie.

  6. Papiezosyy2136
    Papiezosyy2136 4 listopada 2025, 18:16

    Co do przedmówcy:
    Tak, Davinci Resolve Studio jest w cenie, ale nie ma monitora, który należy dokupić za cenę ok. 1500-3000 zł (w zależności od wybranych mocowań), co czyni go jednym z najdroższych monitorów podglądowych na rynku w tym rozmiarze. A warto go mieć, bo obsługa z bocznego monitora nie jest wygodna. Wolałbym zapłacić te 1100 zł mniej, lub dostać monitor zamiast licencji. A nie oszukujmy się - to nie jest kamerą, którą się wybiera na początku filmowej drogi, więc większość potencjalnych użytkowników Resolve Studio już posiada, więc "odejmowanie od ceny zakupu" jest absurdem. Raz, że trzeba tę licencję sprzedać (a według licencji BM jest ona teoretycznie przypisana do urządzenia), dwa że nikt nie da pełnej ceny.

    Jeśli chodzi o manualne ostrzenie, nie rozumiem co jest złego w dobrym autofocusie? To tylko kolejne narzędzie, które jest przydatne w wielu sytuacjach, nawet jeśli użytkownicy "potrafią ostrzyć ręcznie". Pyxis 6k otrzymał autofocus fazowy i nie rozumiem, dlaczego w lepszym modelu, BM nie zdecydowało się na takie rozwiązanie. Niestety, mimo prac w tym kierunku, BM nadal odstaje od konkurencji, dobrze że mają świetne narzędzia ułatwiające ostrzenie manualne.

    Co do kamery: sensor jest wspaniały, szkoda tylko, że żeby uzyskać z tej matrycy najwięcej, trzeba nagrywać RAW 8K. Zabrakło mi w tekście segmentu o nośnikach, które obsługują zapis 12K w najwyższej jakości. Producent jeszcze nie opublikował listy kompatybilnych nośników - nie wiem dlaczego, choć się domyślam ;)

    Liczyłem na to, że ta kamera będzie nieco bardziej uniwersalna. Tymczasem okazuje się, że najlepiej sprawdzi się jako kamera do setek w kontrolowanych warunkach oświetleniowych, do tego niezbyt długich i... niewiele więcej.

    Chciałem nawet ją kupić, licząc na to że sprawdzi się w pracy dokumentalnej, ale przed zakupem nalegałem na przetestowanie sprzętu, tu kolejny minus dla BM, bo dostępność tych kamer jest absurdalnie niska. Informacji o dostępności brak, a kamera zapowiedziana już wieki temu. Egzemplarz testowy miałem otrzymać do końca sierpnia, mamy listopad i dopiero prasa dostaje pierwsze urządzenia. Czyli ja pewnie dostanę sztukę po nowym roku. Trochę to lekceważące.

  7. PDamian
    PDamian 4 listopada 2025, 18:21

    No to byłoby "44Mpix", ~6 ms, 144 kl./s

    vs
    Z9: 45Mpix, 3,73 ms, 30 kl./s
    A1: 50Mpix, 3,91 ms, 30 kl./s
    R5: 45Mpix, 16,39 ms, 30 kl./s

  8. Amadi
    Amadi 4 listopada 2025, 18:38

    @Papiezosyy2136 - słuszne uwagi.

    Co do autofokusa, to w 6K jest najprawdopodobniej matryca Sony, która po prostu ma detekcję fazy z fabryki. Sensor w 12K to zdaje się własny wytwór BMD, chociaż oczywiście ktoś im go musiał wykonać. Ale przez samo to mogli np. nie móc się przebić przez ograniczenia patentowe z implementacją detekcji fazy.

    Nośnik miałem cały jeden, redakcyjnego Angelbirda 512 GB i wytrzymał nawet 12K w Q0 i w 3:1. Ale w studiu nagrywałem krótkie klipy, max kilkanaście sekund, więc nie nazywam tego pełnowartościowym testem.

    A co do zastosowań, to dla mnie to jest przede wszystkim sprzet do nagrań na green screenie, bo zapas rozdzielczości przy 12K powinien pomóc z kluczowaniem. Chociaż z drugiej strony zielonych / czerwonych / niebieskich pikseli jest tylko po 16.7%, podczas gdy przy masce Bayera zielone to 50%, więc trudno ocenić, co będzie lepsze.

    W kwestii dostępności, to jeśli Cię to pocieszy, to też próbowałem sobie sztukę na testy załatwić od sierpnia i ostatecznie udało się na całe 3 dni, więc miałem weekend wyjęty z życia.

  9. Papiezosyy2136
    Papiezosyy2136 4 listopada 2025, 18:44

    I bardzo Ci za ten test dziękuję. Chciałbym pełnoprawną, uniwersalną kamerę na L-Mount, która mogłaby konkurować z FX-6 czy Canonami, ale widzę, że niestety jeszcze będę musiał poczekać. O ile Lumix S1 II jest rewelacyjny, to nie ma wszystkich wejść/wyjść, które bym chciał, no i jest zbyt mały, żeby bez riga pracować z ręki. Nie mają lekko lumiksiarze! Panasonic, daj nam EVA-2 na L-Mount!

  10. Amadi
    Amadi 4 listopada 2025, 18:54

    Widziałem gdzieś plotki o jakiejś nowej pudełkowej kamerze z dużą matrycą a la BS1H, ale tam z kolei doprowadzenie ergonomii do momentu używalności nie tylko zdalnej też jest problematyczne

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział