Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Nikon D300s - test aparatu

26 października 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 120

8. Zakres tonalny

Wykres poniżej przedstawia całkowity zakres tonalny i dynamikę tonalną przy założeniu, że zdjęcie jest dobrej i bardzo dobrej jakości. Jakość zdjęcia wyrażamy przez stosunek szumu do sygnału, w tym przypadku odpowiednio 0.25 i 0.1. Jak widać, dla ISO 200, przy bardzo dobrej jakości zdjęcia, zakres osiąga dobry poziom 6.9 EV. To w granicy błędu pomiarowego tyle samo, co w przypadku D300.

Nikon D300s - Zakres tonalny

Testowe wycinki zdjęć zapisanych przez aparat jako JPEG można ocenić poniżej. Sąsiednie pola w tablicy Stouffer 4410 różnią się o wartość 0.3 EV. Można więc łatwo wyliczyć sobie zakres tonalny na zdjęciach 24-bitowych wprost z aparatu.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ISO Granica bieli
100 Nikon D300s - Zakres tonalny
200 Nikon D300s - Zakres tonalny
400 Nikon D300s - Zakres tonalny
800 Nikon D300s - Zakres tonalny
1600 Nikon D300s - Zakres tonalny
3200 Nikon D300s - Zakres tonalny
6400 Nikon D300s - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D300s - Zakres tonalny
200 Nikon D300s - Zakres tonalny
400 Nikon D300s - Zakres tonalny
800 Nikon D300s - Zakres tonalny
1600 Nikon D300s - Zakres tonalny
3200 Nikon D300s - Zakres tonalny
6400 Nikon D300s - Zakres tonalny


Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną w bardziej praktycznych zastosowaniach. Użylismy czułości ISO 100 i 1600, przysłony f/11 i czasów ekspozycji odpowiednio 30 i 2 sek. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o −4 EV.

Nikon D300s - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
D300s
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
D300
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
K-7
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
200 ISO
D300s
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
1600 ISO
D300s
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
D300
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
K-7
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny


Od razu musimy zazaczyć, że prezentowane tu wycinki z D300 pochodzą z testu tego aparatu, a więc wykonane były dawno temu w stosunku do zdjęć z D300s czy Pentaxa K-7. Od tamtego czasu oświetlenie na fotografowanym kościele zmieniło się, dlatego należy ostrożnie i z dystansem porównywać w tym przypadku D300s i D300.

Biorąc jednak poprawkę na oświetlenie, widać że wycinki z D300 i D300s niewiele się różnią. Daje się natomiast zauważyć gorsze zachowanie K-7 przy wyciąganiu szczegółów z ciemnych partii obrazu. W przypadku korygowania przepaleń trudno wskazać przewagę któregoś z tych modeli.

100 ISO
0 EV
-4 EV
D300s
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
D300
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
K-7
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
200 ISO
D300s
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
1600 ISO
D300s
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
D300
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny
K-7
Nikon D300s - Zakres tonalny Nikon D300s - Zakres tonalny