Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Test obiektywu

Canon EF 35 mm f/1.4L USM - test obiektywu

17 lutego 2008

5. Aberracja chromatyczna

Tutaj kolejna niespodzianka, która jest jedną z przyczyn, dla których nie będziemy testować docelowo obiektywów na Canonie 5D. Rozsądek nakazywałby sądzić, że aberracja na pełnej klatce będzie większa niż na APS-C. Wykres poniżej pokazuje coś zupełnie odmiennego. Zachowanie na 20D, według naszych standardów możemy określić jako średnie i zbliżające się do dużego, a dla 5D jako granicę poziomu małego i średniego.

Canon EF 35 mm f/1.4L USM - Aberracja chromatyczna


Efekt ten łatwo zrozumieć jeśli zastanowimy się nad sposobem powstawania aberracji chromatycznej oraz nad jednostkami, którymi w naszych testach wyrażamy wartość tej wady. Otóż gdy piksele są większe, aberracja chromatyczna jest trudniejsza do zarejestrowania, a dodatkowo w naszych metodach jest ona mierzona poprzez określenie wielkości obszaru, wyrażonego w pikselach, pomiędzy przebiegiem rozdzielczości dla barwy niebieskiej, a barwy czerwonej. Gdy piksele są większe, w tym samym obszarze mieści się ich mniej - stąd mniejszy wynik i konieczność przedefiniowania skali. Na szczęście, pełnoklatkowy EOS 1Ds Mark III ma dokładnie taką samą gęstość pikseli jak 20D i to on jest naturalnym kandydatem na pomiary obiektywów pełnoklatkowych. Zastosowanie tej lustrzanki spowoduje brak konieczności przeliczania zarówno wartości MTF-ów jak i wartości aberracji chromatycznej. Pytanie tylko kiedy nas będzie stać na taki zakup, ale to już zupełnie inna historia...

----- R E K L A M A -----

Canon EF 35 mm f/1.4L USM - Aberracja chromatyczna