Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF 35 mm f/2D - test obiektywu

22 lutego 2008

5. Aberracja chromatyczna

Tutaj pojawia się kolejna ciekawa rzecz, która jest jedną z przyczyn, dla których raczej nie będziemy testować docelowo obiektywów na Nikonie D3. Rozsądek nakazywałby sądzić, że aberracja na pełnej klatce będzie większa niż na DX. Wykres poniżej pokazuje coś innego, bo aberracja dla wyższych wartości przysłony w przypadku D200 jest zauważalnie większa od tej notowanej na D3.

Nikon Nikkor AF 35 mm f/2D - Aberracja chromatyczna


Efekt ten można zrozumieć jeśli zastanowimy się nad sposobem powstawania aberracji chromatycznej oraz nad jednostkami, którymi w naszych testach wyrażamy wartość tej wady. Otóż gdy piksele są większe, aberracja chromatyczna jest trudniejsza do zarejestrowania, a dodatkowo w naszych metodach jest ona mierzona poprzez określenie wielkości obszaru, wyrażonego w pikselach, pomiędzy przebiegiem rozdzielczości dla barwy niebieskiej, a barwy czerwonej. Gdy piksele są większe, w tym samym obszarze mieści się ich mniej - stąd mniejszy wynik i konieczność przedefiniowania skali.

----- R E K L A M A -----

Nie zmienia to jednak stopnia oceny Nikkora 2.0/35 w tej kategorii, która może być tylko bardzo dobra. W zakresie przysłon od f/2.0 do f/4.0 aberracja chromatyczna nie będzie przeszkadzać nam wcale. Dla f/5.6 i większych wada ta osiąga poziom średni, który na rzeczywistych zdjęciach będzie możliwy do dojrzenia tylko w specyficznych sytuacjach.

Nikon Nikkor AF 35 mm f/2D - Aberracja chromatyczna