Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-x - test aparatu

14 stycznia 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 249

5. Balans bieli

Pentax K-x posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (od 4000 do 8000 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Cień (8000 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Światło żarowe (2850 K),
  • Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli.

Każdą nastawę balansu bieli można dostroić posługując się dwoma 15-stopniowymi skalami. Można wzmocnić lub osłabić kolory: czerwony lub niebieski (A-B) oraz zielony lub purpurowy (G-M). W menu można także określić bracketing WB z wartościami: ±1, ±2 lub ±3 od neutralnego położenia na skalach A-B i G-M.

W menu odnajdziemy także opcję, która włącza silniejsze działanie automatycznego balansu bieli przy świetle sztucznym. Można także ustawić jaki balans ma być ustawiany automatycznie przy podniesieniu lampy błyskowej. Do wyboru jest opcja bez zmian, WB Auto lub WB lampy błyskowej.

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Balans bieli
Światło
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto
Światło słoneczne
Pentax K-x - Balans bieli Pentax K-x - Balans bieli
Balans bieli Słońce
Światło słoneczne
Pentax K-x - Balans bieli Pentax K-x - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło 5000K
Pentax K-x - Balans bieli Pentax K-x - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło lampy błyskowej
Pentax K-x - Balans bieli Pentax K-x - Balans bieli
Balans bieli Błysk
Światło lampy błyskowej
Pentax K-x - Balans bieli Pentax K-x - Balans bieli
Balans bieli Auto
Światło 3000K
Pentax K-x - Balans bieli Pentax K-x - Balans bieli
Balans bieli światło żarowe
Światło 3000K
Pentax K-x - Balans bieli Pentax K-x - Balans bieli


Jeśli stosujemy firmowe ustawienia balansu bieli i nie bawimy się w dostrajanie kolorów za pomocą korekcji A-B/G-M możemy liczyć na dobrą kolorystykę zdjęć. Pomiary programem Imatest pokazują jednak lekką rozbieżność w błędach dC i nasyceniu S. Z jednej strony mamy nieco zawyżone błędy i lekko przesycone kolory w przypadku światła słonecznego, a z drugiej – przy użyciu wbudowanej lampy błyskowej – bardzo niskie średnie błędy i kolory lekko niedosycone. Wszystkie pomiary oscylują jednak wokół bardzo dobrych wyników dla światła 5000 K i automatycznego balansu bieli. Odstają od reszty jedynie pomiary przy świetle żarowym i automatycznym balansie bieli, co jest nagminne w przypadku cyfrowych aparatów. W przypadku światła żółtego należy albo ustawić balans bieli Światło żarowe, albo konkretną temperaturę barwową w okolicach 3000 K.

Przyglądając się paletom kolorów z naniesionymi średnimi błędami widać, że w większości przypadków największe błędy kolorów dotykają odcieni żółtego i niebieskiego. Zatem w przypadku korekcji, należało by skupić się właśnie na tych składowych. Ogólnie jednak można być bardzo zadowolonym z kolorystyki zdjęć z K-x. Cieszyć z pewnością będzie odcień skóry, ale i zdjęcia krajobrazowe czy architektoniczne nie będą potrzebowały silnego korygowania kolorów.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 7.47 108.9
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 9.63 110.1
5000 K Auto 4.77 100.4
Błysk Auto 3.46 90.98
Błysk Błysk 3.47 89.79
3000 K Auto 21.3 115.9
Żarówka 3000 K 6.75 92.40