Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Wybierz najlepsze produkty 2018 roku i zdobądź nagrodę.

Wybierz najlepsze produkty 2018 roku i zdobądź nagrodę.
12 grudnia
2018 21:40

Zapraszamy do udziału w naszym Plebiscycie na Produkt Roku 2018 wg Czytelników Optyczne.pl. Tym razem głosujemy aż w siedmiu kategoriach, a do wygrania jest gimbal ręczny FeiyuTech G6 Plus. Głosowanie kończy się 31 grudnia!


Komentarze czytelników (37)
  1. goornik
    goornik 1 grudnia 2018, 20:38

    Podoba mi sie proporcja nowych bezlusterkowów do nowych lustrzanek...

  2. zonkinho
    zonkinho 1 grudnia 2018, 21:37

    Wybieranie nowej lustrzanki roku, to jak wybieranie między kiłą a rzeżączką :)

  3. rolech
    rolech 1 grudnia 2018, 22:34

    @zonkinho - uśmiałem się :D

  4. abes
    abes 1 grudnia 2018, 22:37

    W kat. kompaktów stawiam na ... Yashica Y35 ;)

  5. mgkiler
    mgkiler 1 grudnia 2018, 22:52

    No w lustrzankach to w tym roku wybór mega.
    To chyba pełna lista:

    Canon 2000D
    Canon 4000D
    Nikon D3500
    Pentax K-1 Mark II

    Chyba tyle?

    Chyba rzeczywiście widać schyłek lustrzanek.
    Jeszcze 2 lata i chyba koniec.
    Nie wiem czy to dobrze, czy źle. Zobaczymy.
    Fajnie jakby lustrzanki egzystowały jeszcze z nami przez jakiś czas jako tańsze aparaty od bezluster. Bo chyba lustro i pryzmat są tańsze od dobrego EVF. Chyba, że się mylę. Nie wiem. Tak mi się wydaje.




  6. ktojack
    ktojack 2 grudnia 2018, 09:25

    @mgkiler

    Przy bezlusterkowcach płacisz głównie za marketing. Dobra mechanika jest droższa, dlatego pozbyto się jej w maksymalnym stopniu.
    Pisali o tym wszyscy gdy promowali swe pierwsze bezlusterkowce. Wyższe ceny miały być na chwilę, do momentu upowszechnienia się technologii. Bezlustra są wszędzie, a mamy co mamy.

    Gdy znikną lustrzanki, producenci aparatów zwyczajnie zwiększa zyski, bo cen nie obniżą.

  7. goornik
    goornik 2 grudnia 2018, 09:53

    W kategorii lustrzanka roku trzeba koniecznie ufundować nagrodę pocieszenia lub wyróżnienie. Bo jak są 4 modele, mamy 3 miejsca na podium, to temu czwartemu będzie smutno.....

    Natomiast chyba z tym zmierzchem lustrzanek to przesada: Nikon w 2017 fajne rzeczy pokazał, pewnie w 2019 coś odświeżą..... Zgodzę sie, że czasy monopolu lustrzanki mają za sobą, ale zmierzch? - chyba nie....

  8. Arek
    Arek 2 grudnia 2018, 10:30

    Też mi się wydaje, że jeszcze sporo czasu pożyjemy z lustrzankami. Brak dużych premier w 2018 roku nie wynikał z niechęci producentów do tego typu produktów lecz z faktu, że dużo sił i mocy przerobowych włożono w premiery nowych systemów Nikon Z i Canon R.

  9. komor
    komor 2 grudnia 2018, 10:54

    @ktojack: „Dobra mechanika jest droższa” – jeśli chodzi o dobrą mechanikę w lustrzankach to raczej nie jest droższa, bo koszty R&D dawno już poniesione, zobacz jak tanio sprzedają najtańsze kadłubkowe korpusy lustrzankowe. Bezlusterkowce są droższe, bo są w fazie rozwoju, w dzisiejszych czasach zwykle nie wytwarzanie a projektowanie i rozwój jest najdroższe.

  10. mgkiler
    mgkiler 2 grudnia 2018, 11:08

    @Arek:

    Tak, ale skoro zaczeli nowy system to teraz muszą włożyć kolejne moce na jego rozwój.
    Po Canonie R przyjdą dwa kolejne (jeden pro, drugi amatorski)
    Po Nikonach Z również.
    Nie mówiąc o obiektywach. Nikon 4 obiektywy rocznie do systemu Z.
    Canon pewnie podobnie.

    Nie da się zrobić "no wypuściliśmy już pierwsze bezlustro to teraz wracamy do lustrzanek" - nie. Teraz nawet bardziej trzeba przycisnąć by uzupełnić system, który dopiero raczkuje.


  11. Arek
    Arek 2 grudnia 2018, 11:55

    Zgadza się. Ale taka taktyka nie wyklucza równoległego rozwoju lustrzanek, gdzie cała technologia już jest opracowana i wdrożona, system obiektywów prawie kompletny, a nowe mogą być tylko matryce jednocześnie używane w dwóch systemach.

  12. mgkiler
    mgkiler 2 grudnia 2018, 12:06

    Na miejscu Canona jedynie dopracowałbym istniejące lustrzanki:

    Canon 7D Mark II -> Canon 7D Mark III
    Canon 80D -> Canon 90D

    dodatkowo w segmencie amatorskim pozbyłbym się wizjera opartego na lustrach i wsadził pryzmat. Nie ograniczałbym też softwaru (mikro regulace by były dostępne czy ISO co 1/3 kroku itp) i zrobiłbym następce:
    Canon 77D -> Canon 87D (czyli taki 90D tyle, że bez uszczelnień).
    Canon 1300D -> Canon 1400D - czyli chyba tej najmniejszej lustrzanki na rynku z uchylnym LCD. To teraz by była najmniejsza lustrzanka na rynku z uchylnym LCD i wizjerem na pryzmacie.

  13. mgkiler
    mgkiler 2 grudnia 2018, 12:12

    W sumie to nawet ten 90D nie jest tak potrzebny jak 7D Mark III.

  14. mgkiler
    mgkiler 2 grudnia 2018, 12:16

    W 7D Mark II jest sporo do poprawy:
    link

  15. Arek
    Arek 2 grudnia 2018, 12:18

    Tak. Odświeżenie serii 7D przydałoby się bardzo. W świetle istnienia rewelacyjnego Nikona D500, Canon odstaje tutaj mocno w dół.

  16. ktojack
    ktojack 2 grudnia 2018, 12:29

    @komor

    Projekt to jedno i tutaj masz rację, ale mi chodzi o wykonanie.

    Modele mające jakieś znaczne ulepszenia kosztują więcej i to jest normalne, ale w bezlusterkowcach poprawiane są matryce tak samo jak w lustrzankach, procesory też.
    Gdzie te wyższe koszty projektowe? W wytwarzaniu ekraników do wizjerów, czy tych na tylnej ściance? I wcale nie żartuję.

  17. mgkiler
    mgkiler 2 grudnia 2018, 12:46

    @ktojack
    @komor

    Chodzi chyba o to, że aparaty takie jak Canon R, Nikon Z6/Z7 to jest nowość u Canona i Nikona i dlatego kosztują drogo.
    Zobacz ile kosztują, a jak się ludzie rzucili na nie.
    Wcześniej Sony kosztowało, bo mogli - bo byli jedyni.

    Za 2 lata jak już Canon i Nikon nie będą świeżynkami w bezlustrach ceny bezluster powinny spaść do normalnych poziomów.

    Chociaż jak ktoś nie chce topowych to taki A7 I kosztuje 3000zł.

    Mnie bardziej brakuje większej ilości tanich obiektywów do bezluster. Taniego jasnego zooma. Czy tanich UWA.

  18. mgkiler
    mgkiler 2 grudnia 2018, 12:52

    @Arek:

    Sorry, że spytam, ale co z testem Nikona Z6? :)
    Wydaje mi się, że taki test to 2x mniej roboty, bo to w większości to samo co Nikon Z7.
    Fajnie jakby porównać Nikona Z6 do Canona R, bo to Z6, a nie Z7 jest bezpośrednim konkurentem Canona R.

  19. mgkiler
    mgkiler 2 grudnia 2018, 12:54

    No i oba są bezpośrednim konkurentem Sony A7 II / A7 III

  20. komor
    komor 2 grudnia 2018, 13:00

    @ktojack, nam to się wydaje takie wszystko proste, że aparat to wizjer, ekran i matryca, ale w praktyce przy zmianie typu lustrzanka -> bezlustro, ilość problemów inżynierskich, narzędziowania linii produkcyjnych, procesów, procedur itd. jest ogromna, ogarnięcie tego kosztuje czas i pieniądze. Rozwój wizjerów, migawka elektroniczna, globalna migawka, to wszystko są spore koszty R&D. Jeszcze raz powtarzam, dziś koszty rozwoju to zwykle ciężar większy niż produkcja. W tej branży.

  21. PDamian
    PDamian 2 grudnia 2018, 13:29

    Jak nie wygra Canon 4000D to widzę szansę dla Pentax K-1 II. : ))

    ...Do kompletu któryś obiektyw Meyer-Optik-Görlitz -żeby znaleźli jeszcze więcej donatorów i ich prezesowi starczyło pieniędzy na szwajcarskie sanatorium.

  22. PDamian
    PDamian 2 grudnia 2018, 14:31


    @Redakcja
    Zonlai 22 mm f/1.8, Meyer-Optik-Görlitz 75 mm f/0.95 Nocturnus i Nocturnus 50 f0.95 III oraz Neewer 35 mm f/1.2 -to obiektywy do bezlusterkowców, a nie lustrzanek.

    Tak samo Schacht Travegon 50 mm f/2.5 -tyle że jego kampania się nie powiodła i jego nie ma. ;)
    link

    MS Optics Sonnetar 73 mm f/1.5 FMC jest do Leica M, a nie do lustrzanek.

    Meyer-Optik-Görlitz APO-Makro-Plasmat 105 mm f/2.7 i Somnium 85 mm f/1.5 jest i do lustrzanek i do bezlusterkowców.


  23. ktojack
    ktojack 2 grudnia 2018, 14:33

    @komor
    Od ponad dwudziestu lat pracuję w firmie wytwarzające produkty wysokich technologii, z czego większość na stanowiskach związanych z szeroko rozumianym rozwojem.
    Jeśli firma ma długi staż w swojej branży i prowadzi ciągły R&D (a tak jest w przypadku Nikona, Canona, Sony, itd) to największe koszty generuje marketing i przekonanie ludzi że nowe jest lepsze.

  24. PDamian
    PDamian 2 grudnia 2018, 14:38

    ...
    Laowa 12 mm f/2.8 ZERO-D jest takze do lustrzanek C, N, S i P.

    Ale bajzel.

  25. komor
    komor 2 grudnia 2018, 15:53

    @ktojack, no z takim doświadczeniem to ja nie podyskutuję, ale wymieniłem bardzo konkretne zagadnienia, z którymi ostatnio borykają się (lub już nie) producenci foto, w odpowiedzi na Twoje „Gdzie te wyższe koszty projektowe?”. Zapewne nie wszystkie wymieniłem. W latach wcześniejszych mieli inne zagadnienia na tapecie (filmowanie, dodatkowe funkcje wspomagające lub przetwarzające), jeszcze wcześniej jeszcze inne (live view). Itd. Ciągle coś. Tak więc koszty rozwoju są ciągle. Ja wiem, że marketing to darmozjady :) ale jednak koszty R&D w firmach technologicznych raczej są spore.

  26. mgkiler
    mgkiler 2 grudnia 2018, 15:58

    @komor:

    Tak, ale nie zrozumiałeś chyba o co chodzi @ktojack-owi.

    Koszta rozwoju masz wszędzie i w lustrzankach i w bezlustrach. Dlaczego w bezlustrach miały by być wyższe?
    Jak pracujemy nad lepszą matrycą to możemy ją wsadzić i do lustrzanki i do bezlustra.
    Jedyna różnica to, praca nad EVF - ale te się kupuje raczej gotowe od firm co je robią.
    Jeżeli mamy już pierwsze bezlustro i jako tako działa. Software jest napisany itp. To koszt rozwoju kolejnych bezluster będzie już mniejszy. Najdroższe koszta rozwoju są przy pierwszych modelach.
    Dlatego o ile Canon i Nikon jakieś tam sporę koszty R&D na bezlustrach jeszcze ma to taki Sony, Fuji czy inni raczej mają sporo mniejsze. Bo tylko upgradują sprzęt a nie wymyślają od zera.
    Tak mi się wydaje.

  27. ktojack
    ktojack 2 grudnia 2018, 16:05

    @komor
    nie "darmozjady", ale często są drożsi niż R&D. W dodatku zawsze mówią że sprzedali by produkt X, którego niestety nie ma, natomiast wytwarzany Y jest prawie niesprzedawalny i to dlatego nie widać efektów ich pracy, mimo potwornych kosztów jakie generują.
    Gdy dostaną X to mówią że teraz już za późno. Oni go chcieli rok temu. Teraz, to trzeba mnóstwo kasy na sprzedanie tego X więc koszty rosną.
    Teraz to oni by łatwo sprzedali produkt Q, tylko go nie ma! Ale to nie ich wina, tylko R&D, które widocznie nic nie robi!
    I tak w kółko :-).

    Natomiast oszczędza się na kontroli jakości i sile roboczej.

  28. komor
    komor 2 grudnia 2018, 18:01

    @mgkiler, ja nie twierdzę, że wyższe. Zaczęło się od @ktojack: „Dobra mechanika jest droższa” – z tym się nie zgadzam. Kadłubkowe korpusy lustrankowe tłuką za półdarmo, choć mają i migawkę mechaniczną, i skomplikowany mechanizm lustra, fazowy AF z następnymi lusterkami wymagający fabrycznej kalibracji. Owszem, to nie jest poziom jakości z flagowych korpusów reporterskich, ale jednak prawie to samo.

    @ktojack: co do Twojej ostatniej wypowiedzi, to zgadzam się. :)

  29. człowiek
    człowiek 2 grudnia 2018, 19:05

    Witam

    Argumentacja za trwałym umocowaniem rynkowym lustrzanek przypomina trochę
    jak wiele lat temu zaczęły wchodzić na rynek pierwsze pamięci cyfrowe które były alternatywą dla kaset magnetofonowych .....argumentacje były podobne że są wszędzie w każdym sektorze , i zbyt rozpowszechnione by nie zostały bo Walkmeny, radioodtwarzacze samochodowe , domowe magnetofony itp itd
    Producenci dalej produkowali urządzenia na kasety magnetofonowe ale rynek
    szybko bo w rok zdecydował co wybiera ...
    I tu uważam też tak będzie rynek zweryfikuję co zostanie a co nie .

    Pozdrawiam

  30. ktojack
    ktojack 3 grudnia 2018, 15:13

    @człowiek
    Kto napisał że lustrzanki muszą przetrwać?
    Piszemy że bezlusterkowce są ZA DROGIE.

  31. mate
    mate 4 grudnia 2018, 16:41

    @komor
    "zobacz jak tanio sprzedają najtańsze kadłubkowe korpusy lustrzankowe."

    Wciąż drożej niż najtańsze bezlustra.

    "koszty R&D dawno już poniesione"

    W przypadku bezluster, tych starszych, też.
    Obecnie najtańszym aparatem ff jest bezlustro, drugim w kolejności też bezlustro.
    Najtańszym aparatem aps-c, jaki kiedykolwiek wyszedł było bezlustro (Sony a3000, który nowy w sklepie kosztował 599 zł). Więc tak, mechanika jest droższa niż elektronika, zwłaszcza ta nie najnowsza.

  32. ktojack
    ktojack 4 grudnia 2018, 17:46

    @mate

    mate
    4 grudnia 2018, 16:41
    [...]
    Najtańszym aparatem aps-c, jaki kiedykolwiek wyszedł było bezlustro (Sony a3000, który nowy w sklepie kosztował 599 zł). Więc tak, mechanika jest droższa niż elektronika, zwłaszcza ta nie najnowsza.

    I właśnie dzięki takim cenom, bezlustra mogą wygrać z lustrzankami. Początkujący amator często najpierw patrzy na cenę i dopiero później na inne parametry, bo często ich nawet nie rozumie.
    Później już rozwija to co ma i siłą rzeczy na kilka lat pozostaje w systemie w jakim kupił pierwszy aparat.
    Jak dojrzeje i stać go na to, to zacznie ZASTANAWIAĆ SIĘ nad ewentualną zmianą systemu.
    Na tej zasadzie mały obrazek (naiwnie nazywany "pełną klatką") wygrał z większymi formatami. Był TAŃSZY.

  33. mgkiler
    mgkiler 4 grudnia 2018, 22:14

    @mate

    "@komor
    "zobacz jak tanio sprzedają najtańsze kadłubkowe korpusy lustrzankowe."

    Wciąż drożej niż najtańsze bezlustra. "

    Ale kontekst był o cenie EVF do lustra i pryzmatu.
    Czyli bezlustra bez wizjera odpadają.

    Ile kosztuje najtańsze bezlustro z EVF, a ile najtańsza lustrzanka?

  34. mate
    mate 4 grudnia 2018, 22:43

    @mgkiler
    "Czyli bezlustra bez wizjera odpadają."

    No ale ja takich nie podawałem.

    "Ile kosztuje najtańsze bezlustro z EVF, a ile najtańsza lustrzanka?"

    Patrząc w poszczególnych kategoriach wielkości matrycy (bo to też ma znaczenie) w przypadku ff najtańsze bezlustro ok. 3 tys. zł. Ile lustrzanka?
    W przypadku aparatów z matrycą cropową obecnie najtańsze są lustrzanki, tylko weź pod uwagę, że producenci bezluster nie wypuszczają już plasticzaków pokroju Canona 4000D, a podstawowe bezlustra z wizjerem są bardziej zaawansowane i znacznie lepiej wykonane od tych najtańszych lustrzanek. W czasach gdy Sony robił takiego plasticzaka, to kosztował on 599 zł, o czym już wspominałem.

  35. mate
    mate 4 grudnia 2018, 23:05

    @mgkiler
    Dodam jeszcze, że w kategorii MF (44x33) również najtańsze jest bezlustro. GFX 50R, mimo że w preorderze dopiero, to na starcie jest tańszy niż Pentax 645Z, mimo iż ten jet na rynku od ponad 4 lat.

  36. maverick
    maverick 10 grudnia 2018, 22:43

    Swietna ta ankieta.
    Wpisanie blednego kodu z obrazka powoduje, ze nie da sie cofnac i wszystkie wybory ida do piachu.

  37. focjusz
    focjusz 12 grudnia 2018, 23:00

    Wybór w kategori lustrzanka cyfrowa jest bogaty jak nigdy :P

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.