O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Za nami dosyć ciekawy tydzień. Zaprezentowanych zostało kilka nowych produktów, m.in. obiektyw Samyang AF 85 mm f/1.4 FE, obiektywy filmowe SLR Magic z mocowaniem Fujifilm X, a także nowe lornetki Leupold. Pojawiły się również kolejne plotki. Zapraszamy do lektury.
Canon
Wkrótce następca Canona EOS-1D X Mark II?
Serwis Canon Rumors donosi, że w ubiegłym miesiącu japoński producent rozpoczął testy lustrzanki, która ma zastąpić zaprezentowany w lutym 2016 r. model EOS-1D X Mark II. Brakuje informacji o ewentualnej specyfikacji urządzenia. Ponoć ma to być jedynie ewolucja w stosunku do poprzedniego modelu. Premiera nowej lustrzanki spodziewana jest między ostatnim kwartałem tego roku, a drugim kwartałem 2020 r.
Canon ZV-123 do fotografii natychmiastowej
Do sieci wyciekły zdjęcia prezentujące rzekomo nowy aparat Canona - model ZV-123. W środku ma się zaleźć matryca o rozdzielczości 8 Mpix oraz drukarka zdjęć działająca w oparciu o wkłady filmowe ZINK (5 x 7.6 cm).
Inne dane odnośnie specyfikacji są następujące:
- Zakres obsługi ISO: 100-1600
- Obiektyw 25.4 mm f/2.2
- Minimalny dystans ostrzenia 30 cm
- Bluetooth 4.0
- Akumulator 700 mAh ładowany przez złącze USB
- Gniazdo na kartę pamięci microSD
- Wymiary: 121 x 80.3 x 21.5 mm
- Waga: 188 g
Additional information on the rumored Canon instant camera ZV-123:https://t.co/RYXOFwWfZO pic.twitter.com/WO7LJvgjGS
— Photo Rumors (@photorumors) 15 marca 2019
Matryca 70 Mpix w nowym Canonie
Plotki sugerują, że kolejnym bezlusterkowcem Canona z linii EOS R będzie aparat wyposażony w stabilizowaną matrycę o rozdzielczości co najmniej 70 Mpix i on zostanie zaprezentowany jeszcze pod koniec tego roku. Swoją drogą, w niedawnym wywiadzie dla magazynu Amateur Photographer padło swego rodzaju potwierdzenie ze strony producenta, że stabilizacja matrycy (IBIS) powinna pojawić się w kolejnych modelach EOS R.
Kamera filmowa z mocowaniem RF
Ponoć na targach NAB 2019, które rozpoczną się w kwietniu Canon zaprezentuje co najmniej jedną nową kamerę. Plotki mówią o profesjonalnej wersji modelu VIXIA G50. Inne plotki mówią o tym, że Canon pracuje nad kamerą filmową wyposażoną w mocowanie RF, jednak finalny produkt ujrzy światło dzienne dopiero po 2020 r.
Coś dla miłośników patentów
Pojawił się nowy patent Canona na obiektyw EF 10 mm f/2.8L USM.
Patent: Canon EF 10mm f/2.8L USM. https://t.co/s9VDqqBm2R pic.twitter.com/yF18twuGPr
— Canon Rumors (@canonrumorsguy) 14 marca 2019
Nikon
Nowy bezlusterkowiec z matrycą APS-C
Serwis Nikon Rumors powołując się na swoje źródło informuje, że jeszcze w tym roku Nikon może zaprezentować bezlusterkowiec typu "entry-level" (dla początkujących fotografów) wyposażony w matrycę APS-C (DX).
Olympus
Plotki o wycofaniu się z rynku aparatów
Serwis Photo Rumors donosi, że Olympus (w tekście jest mowa o rosyjskim oddziale firmy) zdementował plotki, wedle których japoński producent miałby rzekomo wycofać się z obecności na rynku fotograficznym. Wspominaliśmy o tym w poprzednich plotkach.
Panasonic
Dział fotografii konsumenckiej pod skrzydłami marki Leica?
Serwis 43 Rumors donosi o dziwnej plotce, wedle której pojawił się plan, aby produkty Panasonica z działu fotografii konsumenckiej znalazły się w ciągu najbliższych 2 lat pod marką Leica. Z kolei urządzenia z linii "Pro" wciąż miałyby istnieć pod marką Panasonic. Ponoć zalążkiem podjęcia takiej strategii było zawiązanie strategicznego partnerstwa w ramach "L Mount Alliance", rozwijającego mocowanie obiektywowe L.
Sigma
Coś dla miłośników patentów
Serwis 43 Rumors donosi o patencie firmy Sigma na formułą optyczną obiektywu 45 mm f/1.2 dla systemu Mikro Cztery Trzecie.
The Olympus 45mm f/1.2 PRO lens has been designed by Sigma https://t.co/Y2ONi0LsO5
— 43rumors (@43rumors) 15 marca 2019
Sony
Odnośnie nowych premier
Pojawiło się trochę plotek dotyczących firmy Sony. Ponoć w ramach kwietniowych premier zaprezentowany może zostać m.in. nowy kodek 8K i kamera RX dla vlogerów korzystająca z tego rozwiązania (w międzyczasie pojawiły się inne plotki odnośnie możliwości zaprezentowania przez Sony kamery 8K). RX ma być ponoć wyposażany w obiektyw z optycznym zoomem, podwójny slot na karty pamięci oraz łączność Wi-Fi. Są też plotki wskazujące na to, że bezlusterkowiec Sony A7S III zostanie zaprezentowany latem tego roku.
Nowy firmware dla A7 III i A9
Według informacji serwisu Photo Rumors (powołującego się na Sony Addict), zapowiadane w styczniu nowe oprogramowanie dla aparatów A9 oraz A7 III i A7R III zostanie udostępnione przez japońskiego producenta już 25 marca.
Zobacz też: Sony A9 z nowym oprogramowaniem - nasze pierwsze wrażenia z wersji beta
Z CAM
Tańsza odmiana model E2
Do sprzedaży ma trafić wkrótce kamera Z CAM E2C, będąca nieco tańszą odmianą modelu E2. Ma kosztować ok. 800 dolarów. Będzie wyposażona m.in. w matrycę 4/3 CMOS firmy Sony, mocowanie Mikro Cztery Trzecie, łączność Wi-Fi i Ethernet, złącze USB-C, gniazdo na kartę SD, a także możliwość nagrywania wideo w 4K przy 30 kl./s czy Full HD przy 60 kl./s.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
pierwszy!
jezeli moj powyzszy post zostanie skasowany, to chce napisac ze bede oczekiwac premiery sony a7s III
Pytanie.
Jak działa AF w obiektywie w telefonie?
Czy tam się przesuwa soczewka jak w obiektywie od normalnego aparatu?
Czy jakoś inaczej to jest rozwiązane? (nie wiem. magnesy wyginają soczewkę, czy coś)?
I czy DPAF w telefonie działa tak samo jak np DPAF w Canonie 70D, 80D ?
albo sie rusza jakas soczewka albo cala matryca.
MgKiller - widziales zeby magnes wyginal szklo? To tylko w Star Treku
Właściwie to co trzeba by zmienić w następcy EOS-1D X Mark II? Oprócz ceny.
Widzę, że nie trzeba było czekać na tradycyjną już bitkę m4/3 vs reszta świata, żeby pojawiły się bluzgi.
Brawo, to nowy rekord chyba.
@gamma
Nie przejmuj się, on ci poprostu zazdrości.
Ciekawe są zajawki nt 8k. Postanowiłem wejść w system, który jako pierwszy to zaprezentuje. Mam nadzieję jednak, że to nie będzie Sony, lecz Panasonic. I mam tu na myśli bagnet L a nie 4/3.
Canon przebije wszystkich zdobiąc 8K
...na krople. :p
Podoba mi się info o Nikonie dx bezlusterkowcu. Mam kilka obiektywów dx.
Witam
Czyli koniec tanich obiektywów w systemie m4/3 od Panasonica .
Leica zadba o odpowiednią cenę ..
Pozdrawiam serdecznie
@karuzel: „Właściwie to co trzeba by zmienić w następcy EOS-1D X Mark II? Oprócz ceny.” – ceny lepiej niech nie zmieniają (bo zmienią tylko na wyższą, na pewno nie na niższą). Co można zmienić? Jak zwykle wiele: nową matrycę, nowy procek pozwalający na więcej/szybciej/wyżej/dalej we wszystkich aspektach, jakie się pojawiły od 2016 roku.
tripper 17 marca 2019, 16:06
Widzę, że nie trzeba było czekać na tradycyjną już bitkę m4/3 vs reszta świata, żeby pojawiły się bluzgi.
Brawo, to nowy rekord chyba.
Gdzie? bo od początku, do twojego postu, to nie widzę.
Jakoś nie wierzę w bezlustro DX Nikona. Jak oni to wszystko ogarną? No i po co?
Dx Bardzo cieszy z kilku powodow:
Kurzy mi sie sigma 18 35 wiec jak zrobia odpowiednik d500 to chetnie rozwaze.
Pozatym do video ten format lepiej mi lezy niz 4/3 czy FF.
PS Droga redakcjo roznica miedzy Dx a Apsc jedak istnieje i nie tylko w kwestii C czy N. Taki portal jak wsz chyba powinien tego przestrzegac mimo ze pewnie przecietny posiadacz canona moglby nie zrozumiec :)...
Chcialbym rowniez zobaczyc artykow gdzie crop canona bylby opisany jako Dx :)
Zadko komentuje wiec pozdrawiam!
@komor
Szybciej już nie będzie bo ograniczeniem jest mechanika.
@jowkon
A jaka jest niby różnica między DX a APS-C poza nazwą?
Olympus "zdementował"? "Wierzę tylko w zdementowane informacje"...
jowkon
17 marca 2019, 18:11
PS Droga redakcjo roznica miedzy Dx a Apsc jedak istnieje i nie tylko w kwestii C czy N. Taki portal jak wsz chyba powinien tego przestrzegac mimo ze pewnie przecietny posiadacz canona moglby nie zrozumiec :)...
Chcialbym rowniez zobaczyc artykow gdzie crop canona bylby opisany jako Dx :)
------------------
a dlaczego tak?
DX to jest wlasne oznakowynie matryc Nikona w formacie o wymiarach ....
Aps-c - nazwal tak canon swoje matryce , ktore Maja wymiar .... (inny niz nikona)
a ze roznia sie one wymiarami , to dobrze , ze przyjelo sie rozne oznaczenie.
c- tlumaczy sie jako classic ( ze wzgledu na proporcje 3:2) , ale pamietam ze na poczatku traktowano to tez domyslnie jako aps-c(anon), przynajmniej nieoficjalnie wsrod niektorych fotografow .
Dx - od razu wiadomo ze chodzi o crop 1,5
aps-c - 1,6.
rozne wiekosci matryc , rozne oznaczenia. Dlaczego redakcja mialaby rozne formaty oznaczac w ten sam sposob ?
Czy DX sugeruje "stary" bagnet w nowym bezlusterkowcu Nikona, czy tylko rozmiar matrycy?
8K dla vlogerów??! Jestem za pod warunkiem, że będzie wykrywał twarz vlogera i ją zamazywał. ;) "Opóźnianie" premiery A7s III może faktycznie oznacza, że zaprezentują w nim jakieś 8K.
Podoba mnie sie ten Canon ZV-123.
Tak pieknie oddaje kwintesencje naszych czasow :)
cyt:
Olympus (w tekście jest mowa o rosyjskim oddziale firmy) zdementował plotki
Hahaha, to mamy zupelnie klarowna sytuacje.
O, a ja myslalem ze APS-C to oznaczenie ogolne cropu 1.5, czegos sie dzis nauczylem. :)
@Thorgal
Wg mnie plotka o bezlustrach apsc nikona ma sens!
Lustrzanki apsc z reguly maja bardzo male wizjery - wiec lepszym produktem moze byc matryca apsc polaczona z duzym EVF. Ponadto w bezlustrach jest liveview, a tego oczekuja konsumenci. Ale to oznacza, ze wygasiliby produkcje lustrzanek apsc. Wg mnie logiczne posuniecie.
Tylko, zeby to mialo sens, to te aparaty musialyby byc male, mniejsze od FF. A do malych aparatow nie podlaczy sie duzych szkiel, wiec by musieli do tego wyprodukowac rowniez male szkla - system z zalozenia bylby maly i amatorski.
Kilka stalek, odpowiedniki powiedzmy 35,50 i 85mm. Moze rowniez 28 i 24. Do tego odpowiednik zoomow 24-70 i 16-35. Moze cos nowego w stylu 20-50. Jeden kit lens 24-70 ciemniejszy i moze byc super system, a jak ktos chce cos wiecej to przez przejsciowke. Ale bez zoomow typu 70-200 czy innych duzych szkiel.
@gamma,
"Wg mnie plotka o bezlustrach apsc nikona ma sens! "
Pewnie zrobią to samo co Canon M
@ Pokoradlasztuki
''DX to jest wlasne oznakowynie matryc Nikona w formacie o wymiarach ....
Aps-c - nazwal tak canon swoje matryce , ktore Maja wymiar .... (inny niz nikona)
Dx - od razu wiadomo ze chodzi o crop 1,5
aps-c - 1,6.
''
To nawymyślałeś...
Sony też ma APSC i jest to crop 1.5, taki sam jak nikon. I samsung też ma apsc z cropem 1.5 i wielkością matryc prawie taką samą jak nikon. I fuji. I olympus...
@ros28
Bo ordynarne pyskówki są przez moderatorów usuwane.
A co do Panasa i marki Leica, to w przynajmniej w kwestii obiektywów pod m4/3 nic się nie zmieni. Od początku 2016 tylko jeden obiektyw nie był sygnowany logiem tej firmy, kitowy 12-60 (nie liczę odświeżenia starszych modeli).
Czyli m4/3 idzie w kierunku ekskluzywności.
U Olka link :
-150-400 TC Pro
-4 zoomy Pro
-"Bright Prime Lenses " Pro
i tylko jeden super-tele zoom nie-Pro dla plebsu.
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm 1:2.8 Pro link 3175 zł
@PDamian
"...Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm 1:2.8 Pro link 3175 zł..."
Za tanio czy za drogo? Bo nie rozumiem tego linka.
link
EUR 737,28
DARMOWA dostawa. Szczegóły
Ten przedmiot nie może być wysłany na adres: Polska
:)
Adres sprzedawcy w UK. Ale do UK tez nie wysyła 😂😂😂
ikit
17 marca 2019, 19:54
@ Pokoradlasztuki
''DX to jest wlasne oznakowynie matryc Nikona w formacie o wymiarach ....
----------------
racja,
w pierwszym czytaniu nie rozpoznalem , ze jest to wlasciwie ironia.
tak, zgadza sie.
BlindClick
"Podoba mnie sie ten Canon ZV-123.
Tak pieknie oddaje kwintesencje naszych czasow :) "
Mniej serio: widać, że celują w chłopców, bo nie ma wersji z kotkiem i lalką.
Bardziej serio: jak działa drukarka, że zdjęcie jest kolorowe?
Ten Canon to MF, wiec tak niespodziewanie Canon wszedl MF w rynek amatorki, ciezko zauwazyc, a tu prosze badamy czy MF przyjmie sie na rynku.
Nikon Dx ML ze zlaczem F ? I ze srubokretem ? Nie przyszlo mi to to glowy, w Usa daja juz przejsciowke ze darmo.
Czyli testujemy sobie ML bez inwestowania w obiektywy i jak nam sie podoba wizja, EVF, etc, to kupujemy 2 body i obiektywy.
Sensowny krok.
@BlindClick
"Ten Canon to MF..."
Jaki "MF"? Chyba, że masz na myśli manual focus.
Obiektyw 25,4 mm f/2,2 i medium format?
@Bahrd - nie zauwazylem z rana odpowiedzi,
sorki za 2 posty jeden pod drugim.
link tu jest strona Zink
Znajomi kupili takie podobne rok temu(moze nie Zink, nie wiem, nikt nie wiedzial,
;P ale taki ala Polaroid.), nad morzem na wakacjach,nadaje sie to jedynie by dzieci mialy cos do roboty, nie sa fotografami a i Oni tez stwierdzili ze jakosc do ceny ma sie tak ze zal na to patrzec.
To ze celuja w chlopcow - to plus Canonowi, bardzo madry ruch, trzeba mlodych zarazac pasja, inaczej nikt nie zechce kupowac duzych aparatow, natychmistowy papier - mhm, ma duzo wspolnego z klasyka, w takim sensie ze zdjecie jest na papierze!
Niech mlodzi zobacza ze zdjecia tez mozna drukowac, hehe.
@Negatyw - tak ironicznie napisalem, ze wielkosc wydruku miesci sie w MF, tak - myslalem o srednim formacie. Dopiero dzis zauwazylem ze wydruk ma taka wielkosc. Kiedys by byly stykowki z MF, teraz jest to samo bylko przez mala matryce...
Chodzilo mi o efekt koncowy.
Uwazam ze MF wroci do fotografii cyfrowej, zwlaszcza ze matryce bardzo tanieja, po to kazdy ma teraz duze zlacze, Sony tez pewno z nowym aparatem pokaze wieksze zlacze, bo juz ma problemy i wielkoscia zlacza - winieta.
Gdzies bylo porownanie od Sony ze na zlaczu Z mozna zrobic obiektyw o jasnosci 0.58
Po co komus 0.58, jak na m43 nie schodza ponizej w przyblizeniu 2.0 ?
Inna sprawa jaka wielkosc musialby miec taki obiektyw, skoro 0.95 to czolg ?
@BlindClick
"Uwazam ze MF wroci do fotografii cyfrowej"
Jak to wróci? MF był, jest i będzie. MF nie wróci bo cały czas jest. Są firmy, które od kilkudziesięciu lat nieprzerwanie robią MF, są też firmy, które robią MF od niedawna lub z przerwami. Np. w przypadku takich firm jak Fuji to można powiedzieć, że wróci. Akurat Canon nigdy nie robił MF, więc w przypadku Canona nie wróci. MF nigdy nie będzie tak popularny jak FF czy APS-C nawet jak matryce stanieją ze względu na mobilność i ceny obiektywów.
BlindClick - dzięki. Myślałem, że działa to jak laser w CD/DVD-RW: ogniskując na poszczególne warstwy CMY.
@Negatyw - Chodzi mi o popularnosc, zle napisalem, fakt jest i bedzie :).
APS-C byl bo matryce byly drogie, m43 - teraz jest juz za maly, zostaje jako ekskluzywny aparat dziadka, ML juz wychodzi jako FF, APS-C bo ceny FF sa kosmiczne - tylko ze tu jest olbrzymi podatek od nowosci.
100MP, 70MP - za 2 lata wyjdzie 200 MP i myslisz ze bedzie to FF ?
Taka rozdzielczosc na MF na pewno bedzie lepsza, albo MF-crop na poczatek,
pewnie i szkla beda wieksze wiec beda mogly miec lepsze parametry.
Teraz tez sa duze formaty ale kosztuja majatek, 10 lat temu FF to bylo wow, a teraz Sony FF ML trafia pod strzechy i osiagami zahacza o topowe puszki.
NiC narazie udaja ze cos robia, ale za kilka lat juz bedzie jasne.
Canon przebakuje o IBIS, nowej matrycy, wiec za kilka krokow pojawi sie PRO puszka ML.
Mowie ogolnie, po prostu duze zlacze od razu daje mi mozliwosc wlozenia wiekszej matrycy, przeciez zlacze F bylo wystarczajace na FF, robili obiektywy zblizone do Canona. A takie powiekszenie zlacza to doadtkowy metal, material, wielkosc, i wychodzi ze zwiekszona masa obiektywu a poprawa jakosci - jest ale nie zaduza, na pewno nie na rynek amatorski.
Co ciekawe wszyscy 3 maja zlacze co do 1 mm :) Leica ma 2mm, widac takie minimum im starczy, nie planuja adapterow.
Nikon i jego entry level ... aż strach pomyśleć co zostanie a co wywalą. Ciekawe czy bagnet będzie pasował od dx lustrzanek. Mam nadzieje ze entry level będzie miał to co seria 5xxx w lustrzankach a nie 3xxx w która okrojona jest z podstaw.
@gamma
Oczywiście, że soczewka mogłaby się wyginać dzięki magnesowi. Od kiedy to soczewka musi być szklana?
Na CP+ w Yokohamie, Canon potwierdził kontynuację wszystkich obecnych linii, tzn. DSLR z EF oraz bezlusterkowców serii R i M. Zapowiada się więc dużo pracy dla inżynierów no i spory wybór produktów.
@vendeur
podaj zatem przyklad soczewki ktora wygina magnes.
bez polskich znakow wyszlo dwuznacznie
podaj zatem przyklad soczewki ktora jest wyginana przez magnes
@BlindClick
"...przeciez zlacze F bylo wystarczajace na FF, robili obiektywy zblizone do Canona."
Złącze F nie jest wystarczające co jest powszechnie wiadome.
MF nigdy nie będzie tak popularny jak FF czy APS-C nawet jak matryce stanieją ze względu na mobilność i ceny obiektywów oraz ceny samych korpusów. Nie ma i nie będzie w MF jasnych i mobilnych zoomów takich jak w FF (np. 24-70/2,8 czy 70-200/2,8). A jakość zdjęć w FF jest na tyle rewelacyjna, że różnice w porównaniu z MF będzie widać przy ultrawielkich powiększeniach, zdjęciach ponad 1x1.5 m.
@Negatyw - fakt, F jest ciasne, z elektronika za ciasne, ale dalej Nikos dobrze sobie z tym zlaczem radzil.
Zalezy z jakiego punktu patrzysz - paparazzi - tak oni moga wielbic FF, ale inni juz nie, ja jako amator nie potrzebuje, 10 fps, 0.05s AF i takich zoomow, fajnie to miec fakt, ale tylko czasami, mi wazniejsza jest uniwersalnosc, IBIS, fajny wyswietlacz- znaczy obrotowy, pixel shift.
Jak tak patrze jako posiadacz Nikona, Pentax K1 to jest fajny aparat, gdyby nie mlodziencza milosc za N/C to chetnie bym przytulil Pentaxa :), no i gdyby rokowali bardziej na przyszlosc.
Mi sie zdaje ze popularnosc FF i N/C wynikala z tego ze za dzieciaka sie widzialo paparazzi i duzymi dzialami strzelajacych mnostwo fotek, sam chcialem takie cos miec, a majac nie paparazi a zblizony aparat okazuje sie ze wiele z tych rzeczy jest czesto nie potrzebna.
Mam pare manualnych obiektywow - i to jest przyjemniejsza zabawa niz paparazzi.
Zakladam ze Tym ktorym potrzebna jest jakosc a nie szybkosc chetnie przywitaja MF i dobre stalki.
Nie mowie ze MF wyprze, nie, m43 zostanie, FF zostanie i MF tez bedzie, moze crop-MF przez dluzszy czas.
Szkla - fresnele, moze cos jeszcze wyjdzie i szkla tez sie zrobia lekkie - moze jakis plastik powstanie i 2000mm bedziemy nosic 1 reka
@BlindClick, nie bardzo rozumiem po co komu średni format? Np. po co Tobie? Oczywiście fotografia średnioformatowa i wielkoformatowa (zwykle zaczynająca się od formatu 9x12 cm) jest potrzebna do zadań specjalnych dla profesjonalistów i w ogromnej większości jest to fotografia studyjna. W Twoim przypadku było by to tylko dźwiganie sprzętu i zdjęcia gorszej jakości niż robisz teraz.
Cyfrowego MF (6 x 6) zasadniczo nadal nie ma.
@szabla, zasadniczo nie, ale ile miałoby to kosztować, kiedy 5x4 jest już ambitne
link
albo nawet
link
BlindClick
18 marca 2019, 10:14
Uwazam ze MF wroci do fotografii cyfrowej, zwlaszcza ze matryce bardzo tanieja, po to kazdy ma teraz duze zlacze,
------------
powodem wprowdzenia wiekszych srednic bagnetow aparatow FF nie byla chec zastosowania ich w przyszlosci do formatu sredniego , lecz mozliwosc stosowania obiektywow o dluzszej ogniskowej i wiekszej swiatlosile.
nie ma watpliwosci , jesli ktos decyduje sie na MF to konstruuje do tego oddzielny bagnet. Sens Maja ewentualnie adaptery pozwalajace podpiac obiektywy MF do aparatow FF,
jaki sens mialoby niepotrzebne powiekszanie bagnetu a tym samym calej konstrukcji aparatiu FF , w tym optyki , skoro i tak nie da sie jej ze wzgledu na zbyt male pole krycia podpiac do MF?
w fotografii analogowej najpierw byly formaty , ktore dzisiaj nazywamy MF ( wowczas ich tak nie nazywano ) , czyli w oparciu o film 6 lub 4 cm ( nazywano je wowczas o ile sobie przypominam z podrecznika fotografii z lat 20 -tych malowymiarowymi czy jakos tak podobnie) i one zdobyly duza popularnosc ze wzgloedu na nizsza cene , gdyz mozna bylo stosowac prostsza i tansza optyke. w polsce popularne byly aparaty start i oczywiscie wsrod mlodziezy druh i start. FF byl drozszy m gdyz bardziej skomplikowany. Ostatwecznie masowa produkcja potyniala aparaty FF i wyparla one MF.
nie widze aktualnie zadnego powodu , dla ktorego aparaty cyfrowe MF mialyby zdobyc taka popularnosc iz trafia masowo do fotografii amatorskiej. Cena optyki - to bedzie istotne ograniczenie. Koniecznosc krycia wiekszego pola , znacznie podraza konstrukcje obiektywu.
druh i ami
> w polsce popularne byly aparaty start i oczywiscie wsrod mlodziezy druh i start.
> FF byl drozszy m gdyz bardziej skomplikowany. [Pokoradlasztuki]
może jednak sobie doczytaj nieco na ten temat, bo wyraźnie wprowadzasz tu zamęt. W czasach kiedy popularne były marki, o których piszesz, nie było czegoś takiego jak FF - FF to był wtedy tzw. "mały obrazek".
Format średni, jak zresztą i inne formaty to duża rozmaitość konstrukcji w bardzo różnej cenie, generalnie jednak nie był to tani format (optyka i nie tylko).
Tani był raczej (przeciętnie mały obrazek).
Faktycznie były takie konstrukcje jak wymieniony Druh (i jeszcze Ami), które były plastikowymi puszkami z prostym, chyba nawet 1-soczewkowym), obiektywem, podobne i tak samo tanie były też w małym obrazku. Popularna Smiena, również tania i plastikowa w dużym stopniu, to bardziej złożone urządzenie.
Start, to już całkiem porządna metalowa lustrzanka dwuobiektywowa, z dobrym, poniemieckim obiektywem, niezbyt droga, ale podobne konstrukcje z zagranicy, znacznie bardziej złożone, z pryzmatami, raczej do tanich należały. Na polskim rynku był jeszcze ruski Liubitiel w podobnej klasie cenowej. Ale już Pentacon Six w tym formacie był najdroższą konstrukcją na tym rynku (dlatego można go było normalnie kupić w sklepie Fotooptyki).
JdG
20 marca 2019, 11:14
> w polsce popularne byly aparaty start i oczywiscie wsrod mlodziezy druh i start.
> FF byl drozszy m gdyz bardziej skomplikowany. [Pokoradlasztuki]
może jednak sobie doczytaj nieco na ten temat, bo wyraźnie wprowadzasz tu zamęt. W czasach kiedy popularne były marki, o których piszesz, nie było czegoś takiego jak FF - FF to był wtedy tzw. "mały obrazek".
------------
zanim sie zaczniesz wymadrzac poczytaj sobie.
istnieje pojecie w jezykoznawstwie i jest to absolutnie prawidlowe , ze po czasie zmienia sie nazewnictwo z przeszlosci pod wplywem zmian biezacych.
nie bylo wowczas " fotografii analogowej" ten Termin powstal pozniej pod wplywem terminu " fotografia cyfrowa" , przyjal sie i jest prawidlowy.
Nie bylo wowczas terminu " FF" , powstal on pozniej i dzisiaj nazwa sie Format 24 *36 - "FF" .
ostatecznym sedzia w sprawach jezykowych jest zawsze spoleczenstwo - tak sie przyjelo.
Termin " Format sredni" powstal pozniej , po przyjeciu sie Termin Format maloobrazkowy ( nazywany na poczatku kinowym. nawet byly aparaty z nazwa "kine"). W latach 20 - tych wciaz fotografoewano jeszcze na plytach 9*12 i wiekszych . Blony zwojowe , na on czas byly materialem " waskim " - tak to nazwano w tym podreczniku z lat 20-tych , ktory z ciekawoscia przegladalem , i co mnie troche zaskoczylo.
jezeli uwazasz , ze pisze zle , to z cala pewnoscia sie mylisz. zastanow sie przez pare minut zanim wyslesz post.
chyba ze robisz to , gdyz lubisz sie spierac. w takim razie zawsze przyznaje racje przeciwnikowi , nawet gdy jej nie ma.
zeby uniknac zbednej dyskusji , zgadzam sie z tym co napisales , choc jest inaczej.
Popularność "MF" w dawnych czasach wynikała raczej z tego, że nie trzeba było używać trudno dostępnego powiększalnika do odbitek.
nie mam teraz zbyt wiele czasu
wiec z pamieci
start mial obiektyw typu tryplet calkowicie polskiej konstrukcji , pozniej o ile pamietam wprowadzono tam typ tessar , ale to nie jestem na 100% pewien.
optyki niemieckiej to on nawet z bliska nie widzial.
konstruktorem byl polski inzynier , nazwiska nie pamietam aktualnie .
byl aparatem tanszym i prostszym od owczesnych lustrzanek jednoobiektywowych. Stosowany byl jako aparat dla poczatkujacych .
MatrixSTR
20 marca 2019, 11:54
Popularność "MF" w dawnych czasach wynikała raczej z tego, że nie trzeba było używać trudno dostępnego powiększalnika do odbitek.
---------
tak, , ale dzieki temu ze mozna bylo robic stykowki , wymagania w stosunku do optyki byly znacznie nizsze . Nawet najprostsze achromaty i odleglosc fix-ficus byly wystarczajace , zeby zobaczyc zdjecie w formacie dzisiejszej komorki. A bylo ono dostatecznie ostro.
to pozwalalo na konstrukcje tanich aparatow.
aparaty maloobrazkowe , ze wzgledu na mniejszy krazek rozproszenia , a wiec wyzsza wymagana precyzje , byly jednak bardziej skomplikowane , a tym samym drozsze. Masowo produkowane byly aparaty typu "box" na blone zwojowa - byly najtanszymi na rynku a w zwiazku z tym i masowo sprzedawane. W polskim ami to nawet nie byl Achromat - zastosowano zwykla pojedyncza soczewke. Do stykowek to rzeczywiscie wystarczalo , a i niewielkie powiekszenie mozna bylo tez zrobic.
Byl okres, ze Format MF byl popularniejszy od FF. ( wyjasniam , ze FF = 24*36 mm)
Postulat , aby w aparatach FF budowac bagnet o srednicy umozliwiajacej podpiecie optyki dla przyszlej hipotetycznej wielkosci formatu MF nie ma uzasadnienia ani technicznego , ani praktycznego ani ekonomicznego.
Nie jest nadmiernie duzy bagmet w FF potrzebny - raczej nikt nie bedzie potrzebowal i w ogole mial mozliwosci zastosowania obiektywu 800mm f 2.0.
mniejsza srednica bagnetu ogranicza swiatlosile na dlugich ogniskowych - wcale to nie jest tak , ze im szerszy bagnet , tym lepiej. Powyzej pewnej srednicy , jej dalszy wzrost nic nie daje poza przyrostemj wagomiaru ( link )
No cóż, taka już to swoista uroda forum na Optycznych. Raz sieę dowiesz, że już fotografia "analogowa" była w zasadzie cyfrowa, innym razem nieco ciekawych rzeczy o fufu sie dowiesz. Gość o wiele mówiącym nicku *Pokoradlasztuki* cię oświeci (jak oczywiście akurat doczyta na temat)
@MatrixSTR: akurat pamiętam te czasy - w PRL ze wszystkim (poza hutami, czołgami itp. wyrobami) były problemy, mniejsze i większe. Z powiększalnikami może też, ale ja np. jakoś kupiłem i, o ile pamiętam, to Krokusy zawsze w końcu dało się nabyć, choć był to pewien wydatek.
Prawdziwy problem, to były aparaty marki Praktica itp., dostępne raczej tylko po głębokiej "znajomości" (czyli za dużą łapówę) i slajdy. Także obiektywy do tej Praktiki również były towarem rzadkim, a pożądanym.
Co zaś do metody stykowej, to 6x6 wypadał w tym tak sobie, raczej marnie (ale jako wglądówka w zasadzie było to super!). W przypadku 6x9 sens już był, bo to prawie format popularnej pocztówki, dokładnie połówka (w oryginale 9 x 12 cm). Taki "kieszonkowy" format był dość popularny wtedy.
Co zaś do małego obrazka (aka fufu, FF i teraz dumny, "pełny format"), to był to zdecydowanie niepełny format w erze analogowej, nawet film zwojowy 120/220 uznawany był często za zbyt mały.
No, ale teraz, w erze cyfrowej, w powszechnym obiegu nie ma nic większego niż 6x4,5 cm (czyli pewnie 55 x 40 mm), który był najmniejszym ze średnich formatów. A teraz jest formatem całkiem wielkim. Zresztą, po co większy?
Zatem te podziały na średni i inne formaty sensu nie maja żadnego.
Tyle tylko, że posiadacze optyki od takich urządzeń jak Hasselblad, czy Mamiya 6x7 narzekają, że im do tych "małych" MF (6 x 4,5) nie pasują stare obiektywy.
JdG
20 marca 2019, 22:33
No cóż, taka już to swoista uroda forum na Optycznych. Raz sieę dowiesz, że już fotografia "analogowa" była w zasadzie cyfrowa, innym razem nieco ciekawych rzeczy o fufu sie dowiesz. Gość o wiele mówiącym nicku *Pokoradlasztuki* cię oświeci (jak oczywiście akurat doczyta na temat)
---------------
ale o co chodzi ?
jesli masz pytania to wal smialo.
o ile pamietam , choc glowy nie dam , gdyz tego pojecia nie uzywa sie na codzien to sie nazywa "diachronicznosc".
nadanie nowych nazw, terminow dla przeszlosci , pod wplywm zmian biezacych.
uzywano " maly obrazek" , czyli 24 *36. Byly tez konstrikcje aparatow dla formatu 24*18 dla tasmy kinowej. nazywano ten format potocznie "polowkowym".
pierwszy aparaty dslr w formacie nazywanym aps-c ( przez canona) . byly zblizone do formatu "polowkowego". Zapewne stad , gdy powstaly matryce 23*36 , ktore byly 2 razy powierzchniowo wieksze nazwano je " pelnym formatem". Logiczne. Nie ma sie co obrazac na rzeczywistosc .
disiaj 24 * 36 nazywa sie FF ( niemcy nadal stosuja czesto KB - "kleinbild " -maly obrazek). Nie znajduje powodu dlaczego mialoby to budzic zdziwienie lub sprzeciw ?
byc moze pewnego dnia bedziemy oznaczac wymiary matryc S, M , L, XL , XXL itp.
byloby to calkiem praktyczne . To tylko inna nazwa , merytorycznie nic sie nie zmienia.