Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-5 - test aparatu

16 grudnia 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 161

9. Podsumowanie

Nowy Olympus E-5 ma wiele funkcji, których brakowało „e-trójce”. Producent zadbał, aby czołowy model E-Systemu dzielnie stawiał czoła konkurencji, ale mimo to nadal niektóre problemy pozostały nierozwiązane. Przypomnijmy zatem na koniec naszego testu jakie możliwości drzemią w nowej E-5, a co należało by jeszcze poprawić.


Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Olympus E-5 odziedziczył po E-3 duży, solidny, w pełni uszczelniony korpus. Zmieniły się jedynie system zamykania gniazda kart pamięci, oraz rozmieszczenie przycisków za sprawą większego, 3-calowego wyświetlacza. W takiej konfiguracji jak obecnie, E-5 użytkuje się chyba nawet wygodniej niż starą „e-trójkę”. Niewątpliwą tego zasługą jest nowy wyświetlacz o rozdzielczości VGA, w niczym nie ustępujący konkurencji. Wizjer i monochromatyczny panel pozostały bez większych zmian, co wcale nas nie dziwi, bo już w E-3 funkcjonowały jak należy.


----- R E K L A M A -----

W E-5 rozszerzono funkcjonalność systemu podglądu na żywo. Ostrość może być mierzona metodą kontrastu z szybkością typową dla obecnych lustrzanek na rynku. Pojawiła się też możliwości nagrywania filmów w rozdzielczości HD, a w związku z tym także złącze HDMI oraz gniazdo mikrofonu. Pod względem możliwości filmowania, E-5 ustępuje jedynie lustrzankom Canona, które nagrywają filmy w pełnej rozdzielczości HD i zmiennej prędkości.

Istotną zmianą na lepsze jest zastąpienie gniazda xD gniazdem SD/SDHC. Nadal jednak komunikacja między kartami wymaga dopracowania. Nie można między innymi nagrywać na dwie karty jednocześnie i tworzyć na żywo kopii zapasowej zdjęć, ani rozdzielić między dwie karty zapisu RAW i JPEG.


Użytkowanie i ergonomia

Omawiane w tym rozdziale funkcje Olympusa E-5 niewiele zmieniły się w stosunku do poprzednika. Nowy Olympus odziedziczył bez zmian bardzo dobrze działający system ustawiania ostrości, automatyczne czyszczenie matrycy, stabilizację obrazu o skuteczności prawie 3 EV i zadowalającą prędkość działania aparatu. Choć specyfikacja sugeruje, że E-3 i E-5 mają identyczne czujniki pomiaru światła, to po teście wydaje nam się, że nowy Olympus lepiej dobiera parametry ekspozycji. Z kolei gorsze wyniki odnotowaliśmy w teście trybu seryjnego. O ile maksymalna prędkość nie zmieniła się, o tyle bufor uległ znacznemu zmniejszeniu, zapewne za sprawą większej rozdzielczości zdjęć.

Warto jeszcze przypomnieć, że w nowym Olympusie pojawiła się funkcja mikroregulacji autofokusu oraz interesujące filtry artystyczne, które można stosować zarówno przy fotografowaniu, jak i przy filmowaniu.


Rozdzielczość

Olympus E-5 ma 12-magepikselową matrycę, która pozwala na zapis zdjęć w rozdzielczości 4032×3024 pix. To o 2 megapiksele więcej od poprzednika, co pociągnęło za sobą także wzrost o znaczną wartość MTF50 w stosunku do niego. Prawdopodobnie duża wartość MTF50 wynika również z osłabienia filtru AA, tak jak w modelu E-PL1 tego producenta.


Balans bieli

Przy najbardziej neutralnych ustawieniach, średnie błędy kolorów w nowym Olympusie utrzymują się na akceptowalnym poziomie. Widać jednak tendencję do zbytniego nasycania kolorów. Tradycyjnie słabo wypada na zdjęciach połączenie żarowego światła i automatycznego balansu bieli. Wystarczy jednak posłużyć się dedykowanym balansem bieli lub ustawić konkretną temperaturę barwową, by zniwelować problem. Warto wspomnieć, że w ustawieniach balansu bieli pojawił się tryb dla zdjęć podwodnych.


Jakość obrazu w JPEG

Charakterystyczny dla matryc Olympusa drobnoziarnisty szum sprawia, że znaczne pogorszenie jakości zdjęć JPEG w stosunku do konkurencji występuje dopiero na czułościach ISO 1600–3200. Maksymalna wartość ISO 6400 jest praktycznie bezużyteczna ze względu na bardzo wysoki poziom szumu degradujący nawet kolorystykę zdjęcia.


Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum na zdjęciach RAW pojawia się już na czułościach ISO 200–400, ale nie rzuca się w oczy ze względu na swoją drobnoziarnistą strukturę. Wraz ze wzrostem ISO dłużej przez to utrzymują się szczegóły na zdjęciach, a redukcja szumu nie wpływa aż tak degradująco na obraz. Z powodzeniem można więc wykorzystywać czułość ISO 1600, ale ISO 3200 już z rozwagą i ostrożnością. Zdjęcia RAW na maksymalnej czułości ISO 6400 wyglądają lepiej niż na JPEG-ach, ale wysoki poziom szumu nadal silnie degraduje obraz.

Przyglądając się darkom wykonanym na wysokich czułościach, można przypuszczać, że Olympus E-5 programowo redukuje szum, bowiem od ISO 1600 statystyka sygnału zostaje zaburzona.


Zakres tonalny

Nowa implementacja 12-megapikselowej matrycy w tak dużym korpusie jak E-5 nie poprawiła dynamiki tonalnej. Maksymalna jej wartość sięga poziomu 6 EV, co jest wartością typową dla większości lustrzanek E-Systemu, a obecnie także bezpośredniej konkurencji: Pentaxa K-7 i Canona 7D. Jedynie w porównaniu do Nikona D300s, dynamika E-5 jest około 1 EV mniejsza.


Ocena końcowa



Punktacja
Maks.
Olympus E-5
Obudowa
7
6,35
Gniazda
4
2,44
Przyciski
4
3,40
Menu
3
2,28
Wyświetlacze
5
3,11
Live View
3
1,01
Wizjer
5
3,91
Szybkość działania
5
2,00
Autofokus
9
6,77
Pomiar światła
8
5,25
Funkcje specjalne
5
1,82
Lampa błyskowa
4
2,67
Rozdzielczość (MTF)
8
5,93
Balans bieli
3
1,00
Jakość zdjęć JPEG
7
3,27
Jakość zdjęć RAW
10
5,84
Zakres tonalny
10
5,78
RAZEM
100
62,82


Chcąc wskazać bezpośrednią konkurencję Olympusa E-5 należało by skierować wzrok na uszczelnione, wytrzymałe lustrzanki klasy APS-C/DX. W systemie EOS jest to 18-megapikselowy Canon 7D, u Pentaxa, jego topowy 16-megapikselowy model K-5, a w systemie Nikona, 12-megapikselowy D300s. Jedynie system Alpha nie ma lustrzanki o wytrzymałości zbliżonej do E-5. Co najwyżej można wskazać na Sony A700, stosunkowo starą, 12-megapikselową lustrzankę bez pełnych uszczelnień z matrycą APS-C.

Nasz test pokazał, że wprowadzone zmiany do modelu E-3 dały w rezultacie bardzo atrakcyjną lustrzankę Systemu 4/3. Nowy Olympus E-5 nie jest ideałem wśród konkurencji, ale konkurencja idealna także nie jest. Zatem wybierając ten aparat warto być świadomym zalet oraz wad E-Systemu i tym samym dokonać wyboru zgodnego z własnymi potrzebami. Wybór trzeba do tego ważyć ceną, a niestety cena E-5, w okolicach 6000 PLN, do kupna nie zachęca. Ponadto z obawą patrzymy na przyszłość E-Systemu. Nawet jeśli zapomnimy o plotkach mówiących o zbliżającym się końcu systemu 4/3, to brak nowych obiektywów i lustrzanek segmentu amatorskiego, nie napawa nas optymizmem.

Na koniec tradycyjnie przedstawiamy najważniejsze wady i zalety przetestowanego Olympusa E-5.


Zalety:

  • solidna, uszczelniana, ergonomiczna obudowa,
  • opcja korekcji ustawiania ostrości w obiektywie,
  • wygodny i jasny wizjer z możliwością zasłonięcia go,
  • bardzo czytelne i funkcjonalne menu,
  • podwójne gniazdo pamięci CF i SD,
  • ruchomy, 3-calowy LCD o dobrej jakości,
  • funkcjonalne przyciski ułatwiające szybką zmianę większości ustawień,
  • Live View z trybem filmowania do 1280×720 pix,
  • złącze HDMI i gniazdo mikrofonu,
  • bardzo dobra stabilizacja obrazu na poziomie 3 EV,
  • skuteczny AF pojedynczy i ciągły,
  • bardzo dobry pomiar światła,
  • funkcjonalne filtry artystyczne (kolorystyczne),
  • dobra jakość obrazu do czułości ISO 1600.

Wady:
  • duże nasycenie i problemy z automatycznym balansem bieli w świetle żółtym (żarówka),
  • prawdopodobna ingerencja w RAW-y powyżej ISO 1600 przy długich czasach,
  • mniejszy bufor zdjęć seryjnych w stosunku do poprzednika,
  • wysokie szumy na czułościach ISO 3200 i 6400,
  • mała dynamika tonalna na poziomie 6 EV.


Zdjęcia przykładowe

Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 25 mm f/2.8
Parametry: 25 mm, f/8.0, exp. 1/40 s, ISO 100
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.18 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 25 mm f/2.8
Parametry: 25 mm, f/8.0, exp. 1/160 s, ISO 400
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.63 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 25 mm f/2.8
Parametry: 25 mm, f/8.0, exp. 1/2500 s, ISO 6400
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 4.76 MB
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 12 mm, f/5.6, exp. 1/800 s, ISO 100
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.12 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 43 mm, f/5.6, exp. 1/2000 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.25 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 23 mm, f/5.6, exp. 1/1600 s, ISO 400
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.66 MB
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 19 mm, f/5.6, exp. 1/3200 s, ISO 800
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.67 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 12 mm, f/8.0, exp. 1/400 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.8 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 12 mm, f/8.0, exp. 1/160 s, ISO 100
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 4.16 MB
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 40 mm, f/8.0, exp. 1/5000 s, ISO 800
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.41 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 60 mm, f/8.0, exp. 1/1000 s, ISO 1600
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 4.34 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 52 mm, f/8.0, exp. 1/4000 s, ISO 1600
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.17 MB
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 12 mm, f/10.0, exp. 1/250 s, ISO 100
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.13 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 12 mm, f/5.6, exp. 1/2500 s, ISO 400
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.66 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 30 mm, f/4.0, exp. 1/400 s, ISO 400
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.26 MB
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 29 mm, f/4.0, exp. 1/800 s, ISO 1600
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.62 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 40 mm, f/4.0, exp. 1/800 s, ISO 800
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.15 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 48 mm, f/4.0, exp. 1/60 s, ISO 6400
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 3.85 MB
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 36 mm, f/3.7, exp. 1/30 s, ISO 6400
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.24 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 23 mm, f/3.5, exp. 1/250 s, ISO 3200
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 4.76 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 12 mm, f/4.0, exp. 1/6400 s, ISO 1600
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 6.02 MB
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Olympus E-5 - Podsumowanie
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 37 mm, f/4.0, exp. 1/8000 s, ISO 3200
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.5 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 42 mm, f/8.0, exp. 1/640 s, ISO 100
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.39 MB
Aparat: Olympus E-5 + Zuiko Digital 12–60 mm f/2.8–4.0 SWD
Parametry: 42 mm, f/8.0, exp. 1/1250 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4032×3024 pix, 5.63 MB


Aparat do testów wypożyczyła firma:

Olympus E-5 - Podsumowanie

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Olympus E-5 - Podsumowanie Olympus E-5 - Podsumowanie